KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/május
KRÓNIKA
• N. N.: A Filmvilág köszönetet mond
• N. N.: Alapítvány a Fészek Művészklubért
MAGYAR MŰHELY
• Ardai Zoltán: A máskéntfilmezők Műhely és idő
• Báron György: Mozimámor Belső mozi; 4, 6, 8
• Sipos Júlia: Túlélni a törpekort Beszélgetés a Stúdió vezetőivel

• György Péter: Szenvedély és erőszak Veszett a világ (Wild at Heart)
• Koltai Ágnes: Veszett a világ (Wild at Heart) David Lynch
• Kozma György: Csalárdabb a szív mindennél… Veszett a világ (Wild at Heart)
• Csejdy András: Mindhalálig duma Barry Gifford teremtményei
VÁROSVÍZIÓK
• Koltai Ágnes: A város filmje
• Dániel Ferenc: Nyakunkon maradt örökség Nagyvárosi képzelet
• Tillmann József A.: A változás vadona Városi lapok a Nomádok Könyvéből
LENGYEL FILM
• Koltai Ágnes: Főtt agyak Skolimowski anno...
• N. N.: Jerzy Skolimowski filmjei
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Ferreri medvéje Berlinale
KRITIKA
• Reményi József Tamás: Önmagunk túszaiként Isten hátrafelé megy
• Spiró György: Protkó Sztálin menyasszonya
• Molnár Gál Péter: Lázár vagyok a csókok lakomáján Cyrano de Bergerac
LÁTTUK MÉG
• Fáber András: A halál keresztútján
• Koltai Ágnes: A zöldfülű
• Hegyi Gyula: A kézilány meséje
• Békés Pál: Képeslapok a szakadékból
• Székely Gabriella: Bármerre jársz
• Tamás Amaryllis: Bizánci tűz
• Békés Pál: Ébredések
ELLENFÉNY
• Bikácsy Gergely: A nőnemű revolver

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Bizánci tűz

Tamás Amaryllis

 

Az anyag sokkal többre emlékszik, mint amit ma az azt kutatók megértenek; évmilliárdos megrázkódtatások drámáit hordozza. Mióta a Kozmosszal való öntudatos kapcsolatunk titkát elfelejtettük, a mágikus kultúrákból itt maradt élő mágnesek – emléktárgyak – értelmezésének kulcsa is odalett. Valaha beavatott papok készítették az emberi lélek legnemesebb tulajdonságait szimbolizáló drágakő-amuletteket, valamely bolygó fényéből és ritka ásványból. Koncentrált gondolatsugárzás útján vetítették bele azt az elképzelést, eszmét, melyet az amulettnek a jövőben meg kell testesítenie. A környezet éterikus energiáit is önmagába sűrítő ilyen „kozmikus áramszedő” elhagyása balszerencsét hoz a hagyomány szerint. Univerzális talizmán, afféle „Salamon pecsétje” lehet a Bizánci Tűz is, melynek elvesztése következtében bukott meg a Bizánci Birodalom,- – a babonás misztifikációk morbid filmparódiája ezt feltételezi.

Óh, Agrippa, Paracelsus, Du Potet, Elivas Levi, kik az ókori atlanti bölcsesség kapuit újra megnyitottátok, a Philosophia Occulta továbbra is a beavatottak bibliája marad! Nekünk pedig elég megfejtendő feladatnak: a főszereplő Christopher Lambert különös, nem evilági, zafírfényű tekintete – e politikai pamfletnek álcázott szatírában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/05 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4128