KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Eltékozolt fiúk Szemle előtt
• Pataki Éva: Magyarok Kirgíziában Beszélgetés Mészáros Mártával
• Bori Erzsébet: Szegény ember nem hazudik Beszélgetés Jancsó Miklóssal és Grunwalsky Ferenccel
• Székely Gabriella: Kocsmai menedékhely Beszélgetés Lukáts Andorral
• Muhi Klára: Pénzforgatás Beszélgetés a filmszakmáról

• Trosin Alekszandr: Vodkapitalizmus Filmlevél Moszkvából
• Bori Erzsébet: Emberszám Európa Filmhét
• Tatár György: Az allegória vége Misztikus horrorfilmek
• Beregi Tamás: Passio diabolica A filmvászon ördöge
• N. N.: Diabolus Digitalis
• Bikácsy Gergely: Róma, sirályok, Pasolini A láthatatlan város
DVD
• Herpai Gergely: Mozi és interakció Beszélgetés a DVD lehetőségeiről
• Lobenwein Dávid: Digitális forradalom
• Pápai Zsolt: Digitális forradalom
• N. N.: A DVD-filmek magyarországi sikerlistája

• Vasák Benedek Balázs: Fekete, fehér, igen, nem Moholy-Nagy László utópiája
• Sándor Tibor: A lázadó masamód Gaál Franciska
KRITIKA
• Báron György: Valahol Kelet-Európában Egy tél az Isten háta mögött
• Karátson Gábor: Ha volnának is hadimasinériák A császár és a gyilkos
• Nádori Péter: Egy nagyon szép Torschluss-pánik Amerikai szépség
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Az Északi-sarkkör szerelmesei
• Bíró László: Szeress, ha tudsz!
• Mátyás Péter: Sivatagi cápák
• Köves Gábor: Hilary és Jackie
• Korcsog Balázs: Anna és a király
• Somogyi Marcell: Árvák hercege
• Elek Kálmán: Zuhanás
• Tamás Amaryllis: Lautrec
• Pápai Zsolt: A Winslow-fiú
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Guvatok, kutyák, pilóták

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Anna és a király

Korcsog Balázs

 

Ha tanítanom kellene a giccs fogalmát, biztosan ezt a filmet választanám szemléltetésül, hiszen az Anna és a király a rossz ízlés iskolapéldája lehetne: ez a film giccs a köbön. A film a giccs szinte minden eleméből merít: olcsó eszközökkel olcsó hatásra törekvő, művészietlen, ugyanakkor művészieskedő, hatásvadász, felszínes, érzelgős és sekélyes mű.

Nem elég, hogy a történet helyszíne, Indokína, a Távol-Kelet és az ottani kultúra már önmagában is elég giccses az európai ízlésvilág számára. (Van itt minden: fehér elefánt és rizsfesztivál, arany pagodák és kövér Buddha-szobrok.) A film alkotói még tovább fokozzák ízlésélményünket. Mindenki ismeri a televízióból azokat a sorozatokat, amelyek vidéki ausztrál tanárnők mindennapjait mutatják be a múlt században. A film ezeknek az ál-dickensi, műrealista, kosztümös daraboknak a mintáját követi: a múlt század közepén egy angol tanárnő Thaiföldre érkezik, ahol a sziámi uralkodó, Mongkut király családjának (udvar)házi tanítója lesz. (Nagy kár, hogy az angol tanárnőt alakító tehetséges fiatal színésznőnek, Jodie Fosternek ilyen filmekre kell eltékozolnia tálentumát; mindez nem mondható el a Mongkut királyt alakító, újabban felkapott, ám színészfenoménnek nemigen nevezhető Chow Yun-Fatról.) A filmben a távol-keleti világ álegzotikumát és a jogaiért oroszlánként küzdő Lady Leonowens, a feminizmus előfutáraként fellépő kosztümös angolkisasszony világának színes ötvözetét az andalító aláfestő zenék és a giccses naplementék még tovább fokozzák.

Az embernek az az érzése: a film készítői még azt is elfelejtették, hogy sosem a teljes felvett anyagot mutatjuk be a szerencsétlen nézőnek: a két és fél órás monstruózus giccsparádé másfél órásra vágva ha nem is lényegesen jobb, de mindenképpen nézhetőbb produkció volna.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/02 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2845