KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/július
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: A magyar múlt bűnügyei Kortárs történelmi zsánerfilmek
• Kovács Patrik: A kém álarca A játszma
• Béresi Csilla: Titkos történetek Mészáros Márta hősnői
• Soós Tamás Dénes: Elemelt realizmus Beszélgetés Réder Györggyel
• Vajda Judit: Ez az igazi hungarikum, nem a pálinka Friss Hús 2022
ZSÁNERFILM ÉS POLITIKA
• Paár Ádám: Egyéni hős a közösségért Az amerikai akciófilm eszmei háttere
• Győri-Drahos Martin: Obskúrus ideológia Zsánerfilm és politika
• Géczi Zoltán: Veteránparádé Top Gun: Maverick
• Greff András: Rabszolgahad indult velük James Vance – Dan Burr: Kings In Disguise
ÚJ RAJ
• Szabó G. Ádám: Szellemek városa Isabel Sandoval
A KRIMI KLASSZIKUSAI
• Orosdy Dániel: A harmadik utas Ross Macdonald (1915–1983)
• Nagy V. Gergő: Két hajnal Lichter Péter: A titokzatos stylesi eset
• Varró Attila: Vágy a mélybe Goodis és Fuller
FILMARCHÍVUM ÉS FILMEMLÉKEZET
• Barkóczi Janka: Mi a FIAF? A filmarchiválás szervezetei
• Schubert Gusztáv: A mozgókép őskora Fűzi Izabella: A vurstlitól a moziig
• Gerencsér Péter: Párhuzamosok találkozása Bródy István: A munkászubbony
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Ki a buborékból Graz // Linz
• Vincze Teréz: Piros betűs ünnep Udine
KRITIKA
• Kovács Patrik: Szögre akasztott idő Baranyi Gábor Benő: Zanox – Kockázatok és mellékhatások
• Huber Zoltán: Ketrecbe zárva Odegnál Róbert – Horváth Illés: Lélekpark
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Sötét dalnok fehér köpenyben Nick Cave – This Much I Know To Be True
MOZI
• Vajda Judit: Hold 66
• Kovács Kata: Az árva
• Bartal Dóra: A jó főnök
• Rudas Dóra: Főzőtanfolyam (újra)kezdőknek
• Varró Attila: Kung Fu Zohra
• Herczeg Zsófia: Bezárva
• Bárány Bence: Badman – A nagyon sötét lovag
• Kovács Patrik: Jurassic World: Világuralom
STREAMLINE MOZI
• Gyenge Zsolt: Hasan útja
• Baski Sándor: Studio 666
• Pozsonyi Janka: Állítsátok meg a Földet
• Benke Attila: Kísérteties gyilkosságok
• Varró Attila: Mindent egy lapra
• Bonyhecz Vera: Legenda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Frankofón folytatások

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Odegnál Róbert – Horváth Illés: Lélekpark

Ketrecbe zárva

Huber Zoltán

Skandináv krimis hangulatok Nyíregyházáról.

A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház és az eddig leginkább rövidfilmekkel előrukkoló Blue Duck Arts alkotóműhely misztikus krimije minimum két dolog miatt biztosan üde színfolt a hazai műfaji palettán. A krokodilok között ébredő amnéziás férfi ügyében zajló nyomozás helyszínét, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye székhelyét filmen viszontlátni legalább olyan kuriózum, mint a város nem kevésbé izgalmas színészeit. A Lélekpark a Nemzeti Filmintézet színház és film együttműködésére kiírt pályázatára készült, de nem egy már létező színdarabot tévésít, hanem eredeti forgatókönyvből született.

Igaz, az eltérő hátterű és habitusú, de a szövevényes esetet éppen ezért megoldani képes és végül egymást is megkedvelő nyomozópáros nem kimondottan friss ötlet. Az alkotók meg is tesznek mindent, hogy alaposan árnyalják az ismerős alapkaraktereket, így nemcsak a főváros-vidék, fiatal-öreg, nő-férfi, ambiciózus-kiégett ellentétpárokra játszanak rá, de komoly háttérsztorikat kanyarítanak mögéjük. A tüskés modorú és nagyon céltudatos fiatal rendőr kimondatlan apa- és szeretethiányára jól rímel a traumatikus múltját piával tompító idős zsaru izzó magánya. Törvényszerű összecsiszolódásuk így hihetővé válik, a két főszereplő közötti dinamika mégis elsősorban a remek szereposztás miatt működik.

Staub Viktória mellékszereplőként korábban számos magyar sorozatban feltűnt és A vizsga folytatásában, A játszmában is látható. A fiatal színésznőnek itt is sokféle arca van, egyszerre tud határozottnak és sérülékenynek tűnni, az ő nevével később biztosan találkozunk még a moziban is. A Lélekpark legnagyobb találata mégis Horváth László Attila, aki visszafogott eszközökkel, izgalmasan kelti életre a kiégett vén rókát. A nyíregyházi színész már rögtön az első pillanatban elnyeri a szimpátiánkat azzal, ahogyan a Keleti pályaudvar előtt gyrost majszol. A figura sebzett rezignáltsága végig érdekes, ez az alakítás bármilyen produkcióban megállná a helyét. Horváth László Attilát eddig elkerülték a filmes szerepek, a Lélekpark után remélhetőleg többször láthatjuk.

A két főszereplőnek bőven van tere és ideje az elmélyültebb karakterábrázolásra, maga a sztori ugyanis a skandináv mintát követve az ügy és az elkövetők helyett a két nyomozóra fókuszál. A személyiségükkel együtt a traumáik is kirajzolódnak, amelyek végül az esettel is összefüggenek. A Lélekpark ezen a ponton csavar egyet a képleten és zsánert vált, az utolsó felvonásra a fantasztikum felé tolva el a klasszikus nyomgyűjtős-relfektálós történetet. Aki ismeri az egyik társrendező, Odegnál Róbert korábbi munkáit, az egyedül az utolsó pár percben ismerhet rá azokra a sötétebb tónusokra, amik a totálisan más világokban játszódó képregényeit és kisfilmjeit jellemzik.

Az is nyilvánvaló persze, hogy a már említett pályázat követelményei miatt az alkotók vélhetően kénytelenek voltak néhol a gombhoz varrni a kabátot. Bár Nyíregyháza érdekes hangulatokat kever a néhol szocreál felé hajló, máshol borongós rezignáltságot tükröző miliőhöz, a világhírű helyi állatkert érezhetően nem sztoriból fakadó választás, hanem olyan megkerülhetetlen alap volt, amit mindenképp bele kellett dolgozni a sztoriba. Bár a krokodilos ébredés remekül mutat a tartalomleírásokban és felkeltheti a potenciális nézők figyelmét, az állatkert körül bonyolódó bűntények és misztikus megoldások túlságosan is kimódoltnak hatnak. Így végül az a fura helyzet áll elő, hogy az eset felderítése helyett gyakran érdekfeszítőbb a nyomozók magánéletét követni, ami azonban nem képes üresjáratok nélkül kitölteni az alig hetvenöt perces játékidőt.

A Nemzeti Filmintézet említett pályázata egyébként „streaming szolgáltatásra és televíziós forgalmazásra készülő” filmeket támogat, ami erősen limitált költségvetést jelent. A tévéfilm címkéje felénk egyre szűkösebb ketrec, hiszen ez a megjelölés a platformok nagyobb átjárhatósága miatt szép lassan érvényét veszti. A Lélekpark alkotói látható igyekezettel próbálták elkerülni ezt a stigmát, néhol több, máshol kevesebb sikerrel. A streaming mindent elnyelő óceánjában a máshol nem látható helyszíneikben és arcaikban bízhatnak igazán.

 

LÉLEKPARK – magyar, 2021. Rendezte: Odegnál Róbert és Horváth Illés. Írta: Belső Marcell és Csihar Arion. Kép: Kiss Gravi András. Zene: Zságer Varga Ákos. Szereplők: Horváth László Attila (Laci), Staub Viktória (Vera), Pregitzer Fruzsina (Annamária), Gulácsy Tamás (Szanyó). Gyártó: Blue Duck Arts. 75 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15400