KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Elveszett illúzió Premodern értelmiségi melodrámák 2.
• Mohi Sándor: „Minden érdekelte” Ágh István Huszárik Zoltánról
• Kránicz Bence: A láthatatlan idő formája Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Schubert Gusztáv: Kell egy csapat Magyar producerek 1.
JEAN-PAUL BELMONDO
• Ádám Péter: Ászok ásza Jean-Paul Belmondo (1933-2021)
FILM ÉS IRODALOM
• Árva Márton: Nincs tiszta lap J. M. Coetzee-adaptációk
• Földényi F. László: Szerelmi történet 1931-ből Erich Kästner / Dominik Graf: Fabian – A vég kezdete
• Kovács Kata: Szerepcsere Jelenetek egy házasságból
• Greff András: A mozigalaxis őrzői Quentin Tarantino: Volt egyszer egy Hollywood
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Földváry Kinga: Varieté a nyúlüregben Bryan Talbot: Alice in Sunderland
A JÖVŐ BIRODALMÁBAN
• Varró Attila: Hamis próféciák Dennis Villeneuve: Dűne
• Andorka György: A szférák zenéje Jóhann Jóhannsson: Az utolsó és az első emberek
FILM NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 3. rész
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Vihar közbeni csend Karlovy Vary
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: A zenekar és a felfedező Creation Records – A történet
KRITIKA
• Baski Sándor: Gendermetafora az élő szövetben Titán
• Roboz Gábor: A legnagyobb pech Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
• Huber Zoltán: A számok törvénye 007 Nincs idő meghalni
• Forgách András: Hableánymagány Hableány
• Kovács Patrik: Kiterítenek úgyis Eltörölni Frankot
• Vajda Judit: Károly 5-től 6-ig Tantrum
• Darida Veronika: Színház az egész Éjjeli őrjárat
MOZI
• Pazár Sarolta: Bachman tanár úr és az osztálya
• Árva Márton: Egy tolvaj lánya
• Fekete Tamás: El akartam rejtőzni
• Bartal Dóra: Normális világ
• Baski Sándor: Saját lifttel a pokolba
• Pozsonyi Janka: Szenvedélyes szomszédok
• Alföldi Nóra: Kuponkirálynők
• Varró Attila: Az utolsó párbaj
• Hegedűs Zsófia: Ainbo – A dzsungel hercegnője
• Huber Zoltán: Venom 2. – Vérontó
STREAMLINE MOZI
• Bárány Bence: Amerikai vacsora
• Roboz Gábor: Az önvédelem művészete
• Lovas Anna: Violet Evergarden: A film
• Benke Attila: Kő, papír, olló
• Varró Attila: Sosem kaptok el
• Alföldi Nóra: Bagdad Cafe
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Bűnös múltak

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Bagdad Cafe

Alföldi Nóra

Bagdad Cafe – német, 1987. Rendezte: Percy Adlon. Írta: Eleonore és Percy Adlon. Kép: Bernd Heinl. Zene: Bob Telson. Szereplők: Marianne Sagebrecht (Jasmin), CCH Pounder (Brenda), Jack Palance (Rudi), Christine Kaufmann (Debby). Gyártó: Bayerischer Rundfunk / Pelemele Film. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 108 perc.

 

Egy echte bajor népviseletbe öltözött német házaspár a sivatagban veszekszik, majd a feleség gyalog folytatja útját, a férj pedig dühödten elhajt kocsijával. Percy Adlon kultikus, 1987-es Bagdad Cafe című filmje úgy indul, mint egy kedves, régivágású vicc. A bizarr jelenetsor megnyerő ugróvágásaival, a cselekményszál gyors lezavarásával, erős vizuális elemeivel azonban rögtön megveszi a nézőt kilóra. Ez után a molett, ám rendkívül attraktív női főhős, Jasmin Muenchstettner kis körömcipőjében játszi könnyedséggel sétál be a 66-os út mentén elfekvő poros és elhagyatott Bagdad nevű településre és ugyanezzel a lendülettel a néző szívébe. Bagdad, pontosabban a benzinkút, kávézó és motel azonban kemény helyMiss Brenda, a tulajdonos meglehetősen impulzív asszony, hangos kirohanásai miatt férje épp otthagyta, fia mániákusan zongorázik, lánya mániákusan keresi idegen férfiak társaságát. A lepattant Bagdad kávézóban se kávé, se étel nem kapható, a motel éppenhogy nem omlik össze, mindent belep a por és felfal a szemét. Frau Muenchstettner azonban egy nap csillogó porszívót talál a szobájában és rögtön munkához lát, német precizitással rendet tesz és kitakarít, viszont nem áll meg a Motelnél, arany kezeiMiss Brendával való összezördülések közepettekipucolják a lebujt és szó szerint életet varázsolnak bele. A két párhuzamos sorsú nő között mindeközben különleges kötelék alakul ki, egy igazi női barátság, amelyben egymás lelkének támaszai lesznek.

Percy Adlon majd’ 35 éves meséje igazi midcult klasszikus a 80-as évek végi német-amerikanizmus tengelyén, remekmű, amelynek ma is minden kockája friss, köszönhető ez ízlésesen diszponált, lágy szürrealizmusának, naív képzőművészeti utalásainak, imádnivaló karaktereinek és andalító tempójának. Adlon, akárcsak női főhőse, egy mágus, aki a legegyszerűbb motívumokból képes kihozni a mozis varázslatot.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15115