KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/szeptember
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Varga Zoltán: Útvesztők álmodója Orosz István animációi
• Vajda Judit: Nem apácazárda Melegfilmek a Kádár-korban
• Kelecsényi László: Vegyész a filmszakmában Szekfü András 80
• Zalán Márk: Hazai pályán Nagylátószög – 120 éves a magyar film
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: Lelkek harca Beszélgetés Enyedi Ildikóval
• Benke Attila: A lélek mélyén Beszélgetés Krasznahorkai Balázzsal
• Stőhr Lóránt: Szürkület Nagy Dénes: Természetes fény
NEO-NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 1. rész
• Varró Attila: Egy kalap alatt Queer noir
• Huber Zoltán: A paletta sötétebb színei Soderbergh és a neo-noir
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: A melankólia mestere Andrew Haigh
• Szabó Ádám: Medvebőr Ian McGuire: Északi vizeken
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Barkóczi Janka: Mérlegforgás Tillie Walden: Spinning
A CSEND MESTEREI
• Andorka György: A síró harmadik Franz Osten: Shiraz (1928)
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Adaptációktól a robbanó fejig Cannes
• Buglya Zsófia: Tektonikus mozgások Diagonale 2021
KRITIKA
• Szíjártó Imre: Egy maréknyi euróért Krasznahorkai Balázs: Hasadék
• Baski Sándor: Eljött hozzátok Valdimar Johannsson: Bárány
• Baski Sándor: Ego kaland Herendi Gábor: Toxikoma
• Pozsonyi Janka: Tinédzser l’amour François Ozon: ‘85 nyara
• Kovács Kata: A sérvműtéttől a kasztrálásig Takács Mária: Kapd el a ritmust!
MOZI
• Vajda Judit: Idő
• Pazár Sarolta: Örökkön örökké
• Bartal Dóra: Rózsák királynője
• Kránicz Bence: Free Guy
• Baski Sándor: A Jönsson banda
• Huber Zoltán: A metál csendje
• Fekete Tamás: Démoni
• Kovács Patrik: Öngyilkos osztag
• Benke Attila: Kígyószem
• Alföldi Nóra: Lőpor turmix
STREAMLINE MOZI
• Déri Zsolt: Popsztár
• Jordi Leila: A szuvenír
• Benke Attila: Félelemterápia
• Lichter Péter: A holtak nem halnak meg
• Varró Attila: Sáskaraj
• Bonyhecz Vera: Vérvörös égbolt
• Greff András: A nagy szívás
• Pethő Réka: Egy ház Londonban
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

A nagy szívás

Greff András

Up in Smoke – amerikai, 1978. Rendezte Lou Adler. Írta: Tommy Chong és Cheech Martin. Kép: Gene Pollo. Zene: Danny Kortchmar. Szereplők: Cheech Martin (Pedro), Tommy Chong (Man), Strother Martin (Arnold), Edie Adams (Tempest), Stacy Keach (Stedenko). Gyártó: Paramount Pictures. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 86 perc.

Seth Rogen és önfeledten vihogó barátai, akik az elmúlt tizenpár évben a beszívós vígjátékok törpezsánerében a vezéralakok szerepeit játszották, még világra sem jöttek, és Jeff Bezos is legfeljebb az iskolaudvaron álmodozott az űrbe jutásról, amikor Cheech Marin és Tommy Chong komikusduója már alkar vastagságú spanglik segítségével hódította meg egy lendülettel a THC-galaxist és a moziuniverzumot. A páros filmes sikereit megalapozó A nagy szívás 1978-ban készült, amikor a maiakhoz képest még enyhén szólva más szelek fújtak a stonerek belassult rágcsálásban oly gazdag mindennapjaiban. Ma már a nyugati világ megannyi államában a társadalmilag elfogadott, legális tevékenységek közé tartozik, hogy autószerelőtől a művelt középosztály vasalt inges tagjaiig rommá szívják magukat a polgárok egy csendes délutánon, miközben még a nagymamák is CBD-olajjal kúrálják az isiászt. 40 évvel ezelőtt viszont még állig felfegyverzett rendőri osztagok vadásztak a pszichoaktív zöld növény báránybékességű híveire.

Erre a kiáltó ellentétre épül A nagy szívás, amelyben számos szempontból öntudatlan, A pontból B-be eljutni próbáló hőseinket üldözi egy kábítószerellenes csoport, élén a karót nyelt Stedenko őrmesterrel (Stacy Keach ihletett választás a szerepre). Cheech és Chong afféle korabeli Dumb és Dumberként halad a maga útján, szerepazonosan, ám Jim Carrey mániákus energiái nélkül, és a lehangoló hervadtságot az egyébként lemezproducerként ismert Lou Adler enervált rendezése sem képes ellensúlyozni. Egy negyedórás komédiaszkeccsre való, üdvözlendően agyatlan geg azért megbújik a filmben, de a végső nagyjelenet mintha a műegészről is ítéletet mondana: a zenei tehetségkutatón a bárgyún mosolygó hippik mellett feltűnő, energiától vibráló újhullámos és punkzenészek ugyanis azt üzenik nekünk, hogy lehet ezt az egész bulit lüktetőbben, frissebben és szórakoztatóbban is csinálni. Mintha élnénk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15068