KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/május
MAGYAR MŰHELY
• Tompa Andrea: Az ottlét kockázatával Börcsök Enikő (1968-2021)
• Kránicz Bence: Az elkésettség tragédiája Beszélgetés Nagy Dénessel
• Herczeg Zsófia: Rovarok és hajszálak Beszélgetés Andrasev Nadjával
• Schubert Gusztáv: Az idegek játéka Beszélgetés Sopsits Árpáddal
PHILIPPE FALARDEAU
• Huber Zoltán: Az együttélés szabályai Philippe Falardeau
TÁVOL-KELETI PANORÁMA
• Teszár Dávid: Nagy tigrisből világerő Koreai film 2016-2020
• Kovács Kata: Tűrt vagy tiltott? Szebb napok
• Jordi Leila: Düh és csalódás Kortárs japán kísérleti filmek
• Huber Zoltán: Tökéletes hamisítvány Egy megfoghatatlan hamisító
A CSEND MESTEREI
• Barkóczi Janka: Meztelen igazság Lois Weber (1879-1939)
FANTASZTIKUS JÖVŐ IDŐ
• Nemes Z. Márió: A szuperkontextus eufóriája Grant Morrison: The Invisibles (1994-2000)
• Baski Sándor: Játszd újra, meg újra, meg újra Időhurokfilmek
• Schubert Gusztáv: Alvajárók Utópiában Szép új világ
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Mozi karanténban Berlinale
• Pauló-Varga Ákos: Elsőbbség a moziknak Beszélgetés Deák Dániellel
FILM / REGÉNY
• Ádám Péter: A járvány mint allegória Albert Camus: A pestis
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Frusztráció és sikertelenség Scott Walker
• Déri Zsolt: Lady Day napjai Billie Holiday filmen
PILLANATKÉP
• Palotai János: Déja vu Cseh Gabriella, a re-fotográfus
TERMÉSZETFILMEK
• Teszár Dávid: Vadlovak – Hortobágyi mese
• Teszár Dávid: Flóra és fauna a pusztában Beszélgetés Török Zoltánnal
KRITIKA
• Varró Attila: Elveszett Paradicsom Örök lenyomat
• Vajda Judit: Meghalni csak pontosan, szépen Harry Macqueen: Szupernóva
• Zsubori Anna: Hercegnő a bábból Raya és az Utolsó Sárkány
(TÁV) MOZI
• Jordi Leila: Wendy
• Pazár Sarolta: Csapdában
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Baski Sándor: Godzilla Kong ellen
• Kovács Patrik: A hívatlan
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Diablada – Az ördögök tánca
• Benke Attila: A világ szívében
• Teszár Dávid: Éjszaka a paradicsomban
• Lichter Péter: Gyilkos tudat
• Pethő Réka: Margaret Atwood: A szavak ereje
• Kránicz Bence: Préda
• Varró Attila: Amerikai románc
• Roboz Gábor: Borzasztó boldog
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A fikció hatalma

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Éjszaka a paradicsomban

Teszár Dávid

Nak-won-eui-bamkoreai, 2021. Rendezte és írta: Park Hoon-jung. Kép: Kim Young-ho. Zene: Mowg. Szereplők: Eom Tae-goo (Tae-gu), Jeon Yeo-bin (Jae-yeon), Cha Seung-won (Ma), Park Ho-san (Yang), Cho Dong-in (Jin Sung). Gyártó: Goldmoon Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 132 perc.

 

Park Hoon-jung, az I Saw the Devil (2010) és a The Unjust (2010) forgatókönyvírója vériszamos bűnügyi filmekre és thrillerekre szakosodott, 2011 óta pedig rendezőként is működik, méghozzá nem akármilyen színvonalon: második saját dirigálása, a New World (2013) az elmúlt tíz év legragyogóbb gengszterfilmje volt. Jelen munkáját, a világjárvány következtében a moziforgalmazást kihagyva egyenesen a Netflixen debütáló Éjszaka a paradicsombant (Night in Paradise, 2020) a The Witch című szuperhősmoziba oltott bosszúthrillerének első és második része között készítette el, és egyetlen, ám annál jelentősebb eltérést mutat a kortárs dél-koreai maffiafilmes trendtől: fontos szerep jut benne egy női karakternek, ami rendhagyó anomália ebben a brutálisan erőszakos, férfiközpontú világban – helyi gengsztereposzban utoljára Kim Ji-woon A bosszújában (A Bittersweet Life, 2005) volt nőnek dramaturgiai jelentősége. A vetélytárs maffiaklán főnökét bosszúból meggyilkoló végrehajtó, Tae-goo a festői szépségű Jeju-szigetére száműzve találkozik a búvóhelyet biztosító fegyverkereskedő traumatizált, halálos beteg unokahúgával: ez a lebegtetett, fatalista anti-románc szegélyezi a szenzációs stílusérzékkel levezényelt akciójeleneteket, beleértve a rendező specialitását jelentő, szűk terekbe kényszerített, szupranyers bunyókat (szaunafolyosó, mozgólépcső, kocsibelső). Részletmegoldásaiban abszolúte emlékezetes Park mozija (lásd akciókoreográfia, Jeon Yeo-bin kézifegyverekben jártas, nihilista női figurája, Cha Seung-won eszelős alvezér karaktere, a kóda váratlan és példátlanul kegyetlen leszámolása), összességében azonban nem mérhető össze a New Worldel vagy a dél-koreai gengszterfilm krémjével: a játékidő indokolatlan elnyújtása, a cselekmény túlbonyolítása és a szappanoperába fulladó finálé felemás alkotást eredményez.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14922