KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/június
ORSON WELLES 100
• Báron György: Citizen Welles Orson Welles 100
• Forgách András: A színész az emberben Orson Welles a vásznon
JOHN BOORMAN
• Csiger Ádám: A játéknak vége John Boorman – 1. rész
• Takács Ferenc: "Ötven a százból" John Boorman: A királynőért és a hazáért
AUSZTRÁL ZSÁNER
• Zalán Márk: A didzserido szüntelen búgása Ausztrál aborigin filmek
• Pozsonyi Janka: Nyomkövetők A kortárs ausztrál western
• Szabó Ádám: A fenevad gyomrában Halott polgárok szelleme
• Varró Attila: Két úr sofőrje Mad Max: A harag útja
REBELLIS ROBOTOK
• Baski Sándor: Lázadó Évák Robot vs. ember
• Huber Zoltán: Istenkomplexusok Bosszúállók 2: Ultron kora
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: „A film nekem mágia” Beszélgetés Nemes Jeles Lászlóval
• Soós Tamás Dénes: „Én másképp láttam a vietnámi háborút” Beszélgetés Zsigmond Vilmossal
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Más világok Titanic: Versenyprogram
• Huber Zoltán: Túlélési technikák Titanic: Amerikai függetlenek/Sötét oldal
FILMISKOLA
• Kelecsényi László: Hogyan kezdjünk el egy filmet? Regényes filmdramaturgia
• Lichter Péter: Derengő folyosók az ismeretlenbe Avantgárd főcímek
FILM / REGÉNY
• Sándor Anna: Ragadozó a völgyben Ron Rash: Serena
• Tüske Zsuzsanna: Út a vadonba Susanne Bier: Serena
KRITIKA
• Muhi Klára: „Ez se és más se...” Kécza András: Magánterület
• Simor Eszter: Feminista romantika Thomas Vinterberg: Távol a világ zajától
MOZI
• Vajda Judit: Éjjelek és nappalok
• Varró Attila: Mocsárvidék
• Simor Eszter: Hölgy aranyban
• Forgács Nóra Kinga: Jack
• Kránicz Bence: Danny Collins
• Baski Sándor: Magam ura
• Sepsi László: Monsters – Sötét kontinens
• Kovács Bálint: Argo 2
• Kovács Kata: Szerelem Máltán
• Alföldi Nóra: Bazi nagy francia lagzik
• Pápai Zsolt: Genesis: A siker útja
• Csiger Ádám: Csábítunk és védünk
• Árva Márton: Éden
DVD
• Lakatos Gabriella: A tizedes meg a többiek
• Gelencsér Gábor: Napló gyermekeimnek
• Kránicz Bence: Az öt kedvenc
• Soós Tamás Dénes: Férfiak, nők és gyerekek
• Horváth Balázs: Arzén és levendula
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Képregényfesztiválosok

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Férfiak, nők és gyerekek

Soós Tamás Dénes

Men, Women & Children – amerikai, 2014. Rendezte: Jason Reitman. Szereplők: Adam Sandler, Jennifer Garner, Judy Greer. Forgalmazó: Select Video. 119 perc.

Jason Reitmant nem lehet nem szeretni. Egyszerűen azért, mert neki van a legjobb humora a fiatalabb amerikai rendezők között. Dohányipari szatírájától (Köszönjük, hogy rágyújtott!) az egyik legokosabb gazdaságiválság-filmen keresztül (Egek ura) a kamaszkorban ragadt harmincasok tragikomédiájáig (Pszichoszingli), Reitman rendre érzékeny témákat boncolt szerethetően kesernyés iróniával. Ráadásul legalább olyan jó emberismerőnek bizonyult, mint humoristának: filmjeit az a lassú folyamat is összefűzte, ahogy kívülálló csodabogár-hősei lassan ráismertek magukra, világ- és énképük torzulásaira.

Reitman aztán négy film után ráunt saját stílusára, és elhajította görbe tükrét: a tavalyi Nyárutóval kisvárosi melodrámát rendezett, csak a műfaj tehetségesebb Toddjainak (Haynes és Field) kifinomultsága nélkül. A Férfiak, nők és gyerekekkel még jobban mellényúlt: a világhálóba gabalyodott, okostelefonjához ragadt emberről akart okos filmet készíteni, de csak közhelyek jutottak eszébe. Pedig témából – szenzációhajhászból, komolyból egyaránt – sokat sűrített bele: pornófüggőség, anorexia, paranoia, tiniterhesség, és persze a lényeg, a netes kommunikáció.

A filmet félreolvasó kritikák állításaival ellentétben, a Férfiak, nők és gyerekek nem az internetet démonizáló propagandafilm – Reitman csak azt mutatja fel, hogyan mélyít el már meglévő frusztrációkat és válságokat a túlzott vagy éppen tiltott nethasználat. A legnegatívabb karakter a lányát egyszemélyes NSA-egységként lefigyelő anyuka, aki minden egyes betűt elolvas, amit lánya legépel, és szabadidejében a selfie-k veszélyeiről szóló brosúrákat osztogat a többi szülőnek. Ideális reitmani antihős lehetne tehát, kinek paranoiája mögött túlbuzgó, de érző anyai szív dobog. Ám a rendező ezúttal nem volt képes ambivalensre árnyalni a karaktereit. Sokszor csak tételeket illusztrál velük: a szexuális problémákkal küzdő sráccal például a pornófüggőség veszélyeit, a saját lányát erotikus honlapjával prostituáló anyával a felelőtlen szülői attitűdöt.

Reitman sok történetet mozgató, szentimentális tablófilmjének mindössze egy jól sikerült húzása akad: a Férfiak, nők és gyerekek az első film, melynek jól áll, hogy a filmképre másol SMS-ket, üzeneteket, sőt egész honlapokat. Kár, hogy eközben a felszínesség világtünetének csak a felszínét kaparta meg.

Extrák: Kimaradt jelenetek, kisfilmek (Virtuális intimitás, Tökéletes illeszkedés).


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/06 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12277