KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Védhetetlen

Roboz Gábor

Safe House – amerikai-dél-afrikai, 2012. Rendezte: Daniel Espinosa. Írta: David Guggenheim. Kép: Oliver Wood. Szereplők: Ryan Reynolds (Matt Weston), Denzel Washington (Frost), Sebastian Roché (Heissler). Gyártó: Intrepid Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 120 perc.

A svéd Daniel Espinosa első nagyjátékfilmjeivel (Babylon kór, Tradíciók markában) még szűk fókuszú, drámai-romantikus történeteket mesélt el, az Instant dohány nagyobbat harapó gengszterfilmje azonban már a hollywoodi producerek kíváncsiságát is felpiszkálta: ellátták pár millió dollárral, egy újonc forgatókönyvíró szkriptjével és két sztárral, hogy leforgathassa a Védhetetlent. David Guggenheim sztorija egy hírhedt hazaárulóvá lett ex-CIA-s körül bonyolódik, aki olyan információk birtokosa, amelyek segítségével az egész amerikai kormányra ráhúzhatja a vizes lepedőt. A prédát kézre kerülése után átszállítják egy veszélyeztetett személyek őrzésére fenntartott létesítménybe, az épület váratlan megtámadása után azonban a kitörési lehetőségre váró ügynöknek (Reynolds) épségben el kell szöktetnie az üldözöttet (Washington) egy valóban biztonságos helyre.

Guggenheim a buddy movie-ra is lehetőséget kínáló alapszituációból humort nélkülöző hajszathrillert kerekít, amelyben barázdált arcú férfiak (és legalább egy kosztümös nő) aggodalmaskodnak az irodában, miközben a fokozatosan amortizálódó főhős menteni igyekszik saját és fegyence bőrét. Espinosa filmje lényeges újdonságot nem kínál, a dél-afrikai Fokváros szokatlan közegén túl ugyanakkor kellemes meglepetést nyújt, hogy a hosszúnak tűnő játékidő dacára az alkotók képesek nélkülözni a mellébeszélést, és a rövidebb pihenőket leszámítva végig a macska-egér játék alakulására koncentrálnak. A WikiLeaks-botrányra adott tömegfilmes reakcióként is felfogható mozi különösen örömteli vonása, hogy a rendezőt nem fertőzte meg a kényszeres stilizálás ragálya, és bár a Védhetetlen nem több feszes, de feledhető akciókkal telepakolt iparosmunkánál, legalább nem a kínos hollywoodi elsőfilmek sorát gyarapítja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11016