KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szex felsőfokon

Forgács Nóra Judit

Elles – francia, 2011. Rendezte és írta: Malgorzata Szumowska. Kép: Michel Englert. Zene: Pawel Myketyn. Szereplők: Juliette Binoche (Anne), Anais Demoustier (Charlotte), Joanna Kulig (Alicja), Louis-Do de Lencquesaing (Patrick). Gyártó: Slot Machine / Cofinova 7. Forgalmazó: Szuez Film. Feliratos. 96 perc.

Anne (Juliette Binoche) értelmiségi családanya, a francia Elle újságírója, aki arról készít hosszabb cikket, hogyan szerzik meg egyes párizsi diáklányok a tandíjra és a lakhatásra, a könnyebb boldogulásra szolgáló pénzt prostitúció útján. Adatgyűjtése során két érintettel készít interjút, az angyali Lola és a vadóc Alicja avatják be abba, hogyan kezdték az ipart, milyen is az idegen férfiakkal lebonyolított üzleti alapú aktusok ökonómiája, természet- és lélekrajza.

Kiindulópontnak ez nem kevés, az alapszituáció remek lehetőséget nyújthat akár a diákprostitúció szociális problémájának kibontására, akár dominancia, kiszolgálás és kiszolgáltatottság érzékeny egyensúlyának vizsgálatára a különböző női szerepekben, a szexualitásról való őszinte beszédre, esetleg a társadalomból kikopott intimitás nyomába eredő kutatásra. Nem utolsó sorban pedig arra, amit a francia eredeti cím (Elles) is sugall: három női porté megrajzolására. Mindebből azonban vajmi kevés válik valóra a lengyel Malgorzata Szumowska filmjében. A lányokat tipizálva, felületesen ábrázolja, az elmélyülést olcsó stilizációs gegekkel, után-hasznosított filmzenékkel és kellemetlen szexjelenetekkel igyekszik pótolni. Első látásra jó húzással teszi meg középponti figurának magát Anne-t, őt kísérjük végig egy napján, a hétköznapi teendőket átszövi a cikk szövegének megformálásával járó szellemi feszültség, az interjúk részletei pedig flashbackekben illeszkednek jelenidejébe. Ő, az érett nő volna tehát az, aki szembenéz kiüresedett érzelmi kötelékeivel, szenvedélytelen hétköznapjaival — azonban ezzel a karakterrel sem tudott mit kezdeni a rendezőnő. Így nem marad más a végére, mint a férfiúi bohóckórus karában pitiáner és eredménytelen lázadását megélő nő, akinek az életében végül nem változik semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11009