KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Vasököl

Tosoki Gyula

Real Steel – amerikai, 2011. Rendezte: Shawn Levy. Szereplők: Hugh Jackman, Dakota Goyo, Evangeline Lilly. Forgalmazó: InterCom. 127 perc.

Az utóbbi három évtizedben Hollywoodban fetisizált high concept egy-egy filmterv maximum két tőmondatban vagy egy bővítettben való összefoglalását jelenti, de pusztán néhány szóból is állhat. A high concept arra használatos, hogy a köztudottan időszűkében lévő producerek minél gyorsabban tudjanak dönteni egy új projekt piaci értékéről, és ne kelljen órákon–napokon át holmi kéziratokat nyálazniuk. Szélsőséges esetben a csupán néhány szóból álló, és már a címben artikulálódó alapötlet a film legeredetibb eleme – mint az Alien versus Predator vagy Kígyók a fedélzeten példája mutatja –, maga a mű pedig ehhez képest semmiféle meglepetéssel nem szolgál. A Vasököl a high concept-szemlélet non plus ultrája – Peter Bogdanovich Papírholdját keveri John Avildsen Rockyjával és Michael Bay Tranformers-ével –, de a hülye alapötlet ellenére, sőt: kiszámítottsága és kiszámíthatósága dacára védhető darab. Az eleddig jobbára selejttel (Szakítópróba; Éjszaka a múzeumban) jelentkező Shawn Levy rendező szemérmetlenül, ámde hatékonyan vegyít egymással tündérmesét és disztópiát, keresztezi a melodráma és akciófilm műfaját, elegyíti a klasszikus hollywoodi fejlődéselvű dramaturgiát a számítógépes játékok ismétléslogikájával, továbbá az sem derogál számára, hogy egy az egyben lenyúlja a Rocky legendás – a vereséget győzelemmé stilizáló – fináléját. A gépistenek csatájának háttérében persze méretes emberi dráma zajlik, hogy a film végére az akaratos és koravén kiskölökből érzékeny gyermek, az infantilis apából pedig felelősségtudatos felnőtt váljék. A film igazi tétje azonban mégsem a fejlődéselv demonstrálása, hanem a szemfényvesztés, vagy szebben fogalmazva a szórakoztatás. A rendező lenyűgöző gátlástalansággal fogalmazza meg filmje küldetését, az apafigura szájába adva a szavakat: „Ez csak egy show” – magyarázza fiának a Rocky-alteregó. „A közönség olyat akar látni, amit korábban soha.”

Extrák: Werkfilm, bakiparádé és audiókommentár a rendezővel. Mindez magyar felirattal.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11003