KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A fegyver éve

Sepsi László

Year of the Gun – amerikai, 1991. Rendezte: John Frankenheimer. Szereplők: Andrew McCarthy, John Pankow, Sharon Stone. Forgalmazó: Fantasy Film. 111 perc.

A hetvenes évek legvégétől a Hollywoodi Reneszánsz és a tévé felől érkezett rendezők hullámának egyik legmarkánsabb hangú szerzője alapvetően vegyes fogadtatásban részesült zsánerdarabokkal képviseltette magát. Habár John Frankenheimer készített bizarr medveszörnyes ökohorrort (Prófécia), Elmore Leonard-adaptációt (52 Pick-Up) és a kilencvenes évek közepén az ősforráshoz visszatérve számos veretes tévédrámát (Fejjel a falnak), munkái rendre lecsúsztak arról, hogy A veszettekhez vagy A mandzsuriai jelölthöz hasonlóan egyértelmű részeivé váljanak a modern amerikai filmkánonnak. A fegyver éve ebből a szempontból is jellegzetes darabja az életmű utolsó két évtizedének: egyedi atmoszférájú és szabálytalan műfajfilm, amely a mostoha forgalmazási körülményeknek köszönhetően (számos kiadásban például az olasz nyelvű dialógusok még mindig nem kaptak feliratot) hamar beolvadt a nyolcvanas–kilencvenes évek thrillerdömpingjének masszájába.

Michael Mewshaw regényének adaptációja mindenekelőtt izgalmas kísérlet a hetvenes évek olasz maffiafilmjeinek és a Frankenheimer által is gazdagított tengerentúli paranoia-thrillerek hagyományainak összeházasítására. A túlságosan kíváncsi újságíró ezúttal a Vörös Brigádok tevékenységébe üti bele az orrát, rövid úton magára vonva a szervezet haragját: A fegyver éve ugyan nem sokat törődik a történelmi hűséggel, cserébe viszont már-már disztópikus víziót farag 1978 Itáliájából. Az önjelölt forradalmárok és harsogó szónokaik minden sarkon ott gyülekeznek, bármelyik bokorból előugorhat egy-két uzival felszerelt, símaszkot viselő motoros bérgyilkos, a terrorszervezet emberei pedig civilben beszivárogtak a társadalom legkülönfélébb rétegeibe. Az állandó fenyegetettség élményéből a különösen nagy számban jelen lévő erotikus betétek és szürrealizmusba hajló motívumok (lásd a pazar bankrablás-jelenetben elkaszált lovat vagy a Brigádok tagjainak perverz szokásait) szőnek markáns atmoszférájú cselekményvilágot, amely a kevésbé feszes dramaturgiáért is kárpótol.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11002