KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/február
FILM / SZÍNHÁZ
• Gelencsér Gábor: Filmszínpad Mozi a színházban
• Muhi Klára: A hazug nagymama meg a többiek Apacsok
VARGAS LLOSA
• Ardai Zoltán: Buja, kényes, hideg Mario Vargas Llosa-adaptációk
BUNUEL
• Szabó Z. Pál: „Az aranykor” mítosza Dalí és Buñuel kapcsolata
• Tornai Szabolcs: Szürrealista előgyakorlatok az éberséghez Luis Buñuel
JOHN WAYNE
• Varga Dénes: A vadnyugat hercege John Wayne és a hatvanas évek
• Nevelős Zoltán: Karakán emberek A félszemű
ARONOFSKY
• Szabó Ádám: Őrjítő vágy Darren Aronofsky
• Kovács Kata: Pszichobalett Fekete hattyú
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kétdimenziós manőverek Anilogue
• Margitházi Beja: Animáció, nem imitáció Sylvain Chomet: Az illuzionista
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A bennem élő gyilkos Dexter-sorozat
• Kemenes Tamás: Alpári unalom Való Világ 4.
• Deák Dániel: Veszteni tudni kell 40 milliós játszma
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Titkok, hazugságok Torino
KÖNYV
• Vincze Teréz: Láttatni a láthatatlant Marc Vernet: A hiány alakzatai
• Harmat György: Iskola a papíron Kelecsényi László: Álmodozók és megszállottak
KRITIKA
• Báron György: Téli mese A vágyakozás napjai
• Gorácz Anikó: A kripli Miklauzic Bence: Éji séták és éji alakok
• Vajda Judit: Csernobil és Isaura Az ügynökök a Paradicsomba mennek
MOZI
• Baski Sándor: Emberek és istenek
• Schreiber András: Három majom
• Vincze Teréz: A király beszéde
• Vajda Judit: Egy jobb világ
• Forgács Nóra Kinga: Szerelem, pasta, tenger
• Tüske Zsuzsanna: Az utazó
• Alföldi Nóra: New York I Love You
• Sepsi László: Párizsból szeretettel
• Vörös Adél: A dilemma
• Kovács Marcell: Zöld Darázs
• Csillag Márton: Gulliver utazásai
• Varró Attila: Boszorkányvadászat
• Pápai Zsolt: Követés
• Czirják Pál: Sodrásban
• Alföldi Nóra: Felhangolva
• Tosoki Gyula: Az élők és a holtak
DVD
• Martsa András: Pedig olyan csendes ember volt…
MOZI
• Kovács Marcell: Inferno – Pokol
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

BD

A jugoszláv származású Enki Bilal ma már a francia képregény élő klasszikusának számít. A hazánkban elsősorban a saját sorozatából, a Nikopol-trilógiából készült Halhatatlanok rendezőjeként ismert fantasztikus grafikus Pierre Christinnel közös munkái során tanulta meg az írás mesterségét, és a Nikopollal fényesen bizonyította, hogy immár egyedül is képes mesterművek készítésére. Következő képregényének, a Szörny-trilógiának az 1998-ban megjelent első kötete egy opus magnum felvezetésének ígérkezett: a korábbi munkáiból megismert motívumrendszert a személyes múltjából táplálkozó emlékezéssel ötvözve léptette színre izgalmas szereplőit, a délszláv konfliktus idején egyszerre született három fiatalembert és a manipulátor Optus Warhole-t.

Az időközben tetralógiává dagadt mű történetvezetése azonban már a második kötettől megbillen, és mire a magyarul most megjelent lezáró kötet végére érünk, erős a kísértés azt gondolni, hogy ez az egész egy nagy blöff volt csupán. Az igazság ennél összetettebb: az a vallási fanatizmusból fakadó katasztrófa, ami felé Bilal az első kötetben terelte a figyelmünket, a valóságban megtörtént 2001. szeptember 11-én, s innentől kezdve a szerző úgy érezte, nem maradt érvényes mondanivalója. Ám ettől még fontos képregény marad: a kivételes tehetségű művész ismeretanyagából és kétségeiből összeálló-széteső alkotás velünk is feltetet számos kérdést jelenünkkel és jövőnkkel kapcsolatban.

Négy? Színes, keménytáblás, 62 oldal. Kiadó: Titkos Fiók.

COMICS

A legújabb kori vámpírinvázió közepette kissé váratlanul itthon is felbukkant a műfaj egyik korábbi klasszikusa. A szexis, a földlakókat a többi űrből érkezett vámpírtól védelmező Vampirella horroros-humoros kalandjai még az 1970-es években kezdődtek, és vagy húsz éve egy rövid epizódot magyarul is olvashattunk. A most debütáló kötet már egy későbbi, az eredeti sorozattal eltérően színekben (főleg vörösben) bővelkedő verziót mutat be. A leginkább címlapfestőként ismert Joe Jusko mesterien kapja el a tipikus harci és erotikus pózokat. James Robinson története túlbonyololított és felejthető, de az összhatás inkább kedvező. Mind képregénykedvelők, mind vámpírrajongók számára jó vétel.

Vampirella: Vérszomj. Színes, puhafedeles, 48 oldal. Kiadó: Kingpin.

MANGA

Nem egy mangával szemben merül fel az a vád, hogy súlyos morális kérdéseket vet fel túlságosan könnyed megközelítésben. A Death Note különösen érdekes eset, hiszen főszereplője olyasmit tesz, amit sokan hajlanának helyeselni: akinek a nevét beírja misztikus erővel felruházott naplójába, azonnal meghal. Márpedig Yagami Lightot nemes cél vezérli, így akarja megszabadítani a világot a bűnözőktől.

A sorozat szerzője, a titokzatos Tsugumi Ohba ebből a látszólag egyszerű alapötletből 12-szer 200 oldalas történetet írt. Készült belőle rajzfilm és játékfilm is, az elmúlt tíz év egyik legnépszerűbb képregénye világszerte. Fiatalok ezrei drukkolnak az önkényes igazságszolgáltatónak vagy az őt a törvény kezére juttatni igyekvő ellenlábasainak. Bonyolult sakkjátszmájuk izgalmas olvasmány, és Takeshi Obatának köszönhetően a Death Note az egyik legigényesebben megrajzolt manga a piacon. A most megjelent kilencedik kötet újabb váratlan fordulatokkal szolgál.

Death Note 9. Fekete-fehér, puhafedeles, 200 oldal. Kiadó: MangaFan.

HAZAI

Kalyber Joe, Pilcz Roland szimpatikus képregényhőse hazatért világkörüli kalandjaiból, és ismét elfoglalja helyét a Headstone főiskola tanári karában. Mivel szerzőjének ez a természetes közege, kétség sem fér hozzá, hogy ebben az otthoni medencében lubickol a legmagabiztosabban. Az előző epizódok hemzsegtek az alkotó kedvenc filmjeire és képregényeire tett kikacsintásoktól, ami megnehezítette, hogy elmerüljünk az elvileg drámaira hangolt sztoriban. A hosszúra sikerült kitérő alatt mind hősünk, mind alkotója gazdagabb lett jónéhány tapasztalattal, és ezeknek birtokában egyre élvezetesebb olvasmányt nyújtanak. A korábban jelenetek sorára darabolt történetvezetésnek most már magabiztosabb az ívelése, a főszereplő egyénisége egyértelműbben emelkedik ki közegéből, és ha a rajzban még mindig akadnak szürreális megoldások is, ma már igazságosabb azt mondani róla, hogy megtalálta egyedi stílusát.

Kalyber Joe 6: Árnyak. Színes, irkafűzött, 36 oldal. Kiadó: Kingpin.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/02 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10504