Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

E-mozi

A grófnő

Alföldi Nóra

The Countess – francia-német, 2009. Rendezte és írta: Julie Delpy. Kép: Martin Ruhe. Zene: Julie Delpy. Szereplők: Julie Delpy (Báthory Erzsébet), Anamaria Marinca (Darvolya Anna), William Hurt (Thurzó György), Daniel Brühl (Thurzó István), Andy Gatjen (Miklós). Gyártó: Social Capital / Tempête Sous un Crâne. Forgalmazó: Best Hollywood. Szinkronizált. 98 perc.

A globalizáció korában, amikor a határok épp megszűnő félben vannak, és a jó öreg Túró Rudi csomagolásán is hat nyelven szerepelnek az összetevők, minden nemzet igyekszik kialakítani a maga kulturális exportcikkét, melyet turisztikai csecsebecsék, vagy éppen a szórakoztatóipar sztrádáján a világ minden tájára eljuttathat. A lengyeleknek ott van a megboldogult II. János Pál pápa, az osztrákoknak Mozart és Freud, a cseheknek a Kisvakond és Svejk, valamint többé kevésbé hungarikumnak számít két goth-kult figura: Vlad Tepes, azaz Drakula, és női megfelelője Báthory Erzsébet.

Ez utóbbi nagyasszony – ki a legendák szerint fiatalságát megőrizendő, szűzlányok vérében fürdött, pár száz áldozata miatt minden idők legnagyobb női tömeggyilkosaként, kegyetlenkedéseiért pedig dobogós szado-mazo ikonként van számon tarva – hosszú ideje hivatkozási pont a tömegkultúrában. Létezik például Bathory névre hallgató svéd metálbanda, pár népszerű számítógépes játék, néhány trash horror, de alakja megérintette többek közt Jancsó Miklóst és Walerian Borowczykot is. A direktori székben harmadik alkalommal trónoló Julie Delpy a vérnősző asszony életét jól láthatóan történelemkönyvek gondos tanulmányozása mentén, a legenda mélységeit tárgyilagosan kutatva dolgozta fel. Fogalmazásában Báthory Erzsébet egy szerelembeteg, az öregedéstől mániákusan rettegő, hatalomtól bódult nőszemély, kinek indítékait, és pszichózisait a színésznő- rendezőnő igyekszik ugyan emberközelivé tenni, ám láttatni képtelen, sőt még azt sem tudja eldönteni, hogy állást foglaljon-e vagy sem. Melodrámai ambíciókban ugyan nincs hiány, szegényes eszközei és a cselekmény monotonitása miatt munkáját azonban nem sok választja el a Viasat History Channel által rekonstruált történelmi illusztrációktól – nem Delpy filmje lesz tehát, amelyik kristályosítja a mesét, hogy sikere után Nyírbátor, Ecsed, vagy Csejk belevághasson a hűtőmágnes bizniszbe.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/11 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9971

Kulcsszavak: 2000-es évek, női szerepek, pszichológia, téboly/őrület, történelem,


Cikk értékelése:szavazat: 1098 átlag: 5.46