Tartalmi elemek kiemelse
rendez | sznsz | operatr | forgatknyvr | zensz | egyb szemly | filmcmek | egyb cm | Mindegyik | Egyik sem
Jellje be, mely tartalmi elemeket szeretn kiemelve ltni a szvegben!

Francia jhullm

Nouvelle vague: filmiskolakerlk

A Mozi az r

dm Pter

Az új hullám megszabadította a mozit a merev esztétikai formáktól és a szerz-rendezt állította középpontba. Filmet rendezni ettl fogva nem szakmai tudás, hanem mvészi elhivatottság dolga.


Az j Hullm rendezinek sznrelpse fordulat, ha ugyan nem cezra a francia filmtrtnetben. A fiatalok egyszerre lzadnak az avult eszttikai formk, a filmszakma zrtsga, a szakmai, gazdasgi s ches knyszerek, valamint a megvilgts, a dszlet meg a forgatknyv nnepelt szakembereinek uralma ellen…

Az anekdott Jean Renoir mesli Apm, Renoir cm knyvben. Amikor Pierre-Auguste Renoir egy nap benyit a boltba festket venni, a keresked lelkendezve jsgolja: „Egy vegysz, kpzelje, olyan festket hozott, amivel lehet szabadban is festeni!” (addig a tgelyben kikevert festk pillanatok alatt beszradt a napstsben). Ha nincs ez a tallmny – magyarzta a fest a finak –, ki tudja, lehet, hogy impresszionizmus se lett volna… Sz, ami sz, nagy a ksrts, hogy a francia j hullm szletst is kizrlag technikai okokkal magyarzzuk. Pedig a vllon hordozhat knny kamera meg a nappali s jszakai klszst lehetv tev szuperrzkeny nyersanyag sokkal inkbb eszkze, semmint elfelttele vagy kivlt oka a fiatalok „forradalmnak”. Annak a forradalomnak, amelynek a rendez mindenhatsgra pl „alkoti mvszfilm” ll a kzppontjban.

A Cahiers du Cinma krl csoportosul „ifjtrkk” (a kifejezs, ha igaz, Andr Bazintl val), legelszr is az ellen a merev ches rendszer ellen lzadnak, amely a szigor szakmai kvetelmnyekkel teljesen elbarikdozta a fiatalok eltt az rvnyesls tjt. Nem hiba rja Pierre Kast (1920–1984): „olyan rzsnk volt, mintha bevehetetlen erddel llnnk szemben”. Ha valaki a negyvenes-tvenes vekben rendezni akart, mg rlhetett, ha negyvenves korra eljutott odig, hogy vgre forgathatott. Az j rendezt – feltve, hogy eleget tett a szigoran megszabott professzionlis kvetelmnyeknek – idsebb trsai tttk lovagg, szenteltk fel, fogadtk be maguk kz. Csakhogy a fiatalok ezt a nehz iskolt nem hajlandk kijrni. Mr csak azrt sem, mert ftylnek az idsebbek eszttikai elveire, technikai tudsra, szakmai tapasztalatra. Utvgre az szemkben csak fantzitlan mesterek „a Minsg hagyomnynak” mlyen lenzett rutinos rendezi.

Nem csoda, hogy a zrt kapuk eltt toporg j nemzedk tagjai fenntartssal kezelik, ha ugyan nem vonjk ktsgbe a befutott rendezk hozzrtst, filmes kompetencijt. Ezrt hangslyozza csaknem mindegyik, hogy technikailag, vagyis a szakmai tuds dolgban nullrl indult. Godard meg Truffaut tbbszr is elmondja, milyen felkszletlenl ment az els forgatsi napra, Claude Chabrolrl mr nem is beszlve, aki visszaemlkezsben (s mgis forgatok… 1974) valsggal henceg kezdeti tudatlansgval (neki mindssze annyi tapasztalata volt, hogy egyszer nhny percre benzett egy stdiba, ahol pp valami kommerszet forgattak). Persze, a szakmai tudatlansggal val krkeds is rsze az elz nemzedkkel val konfrontcinak. A fiatalok ebben a provokatv formban nyilvntjk ki, hogy a rendez – legalbbis az felfogsuk szerint – nem szakember, hanem alkotmvsz, mrpedig az alkotmvsznek nem szaktuds kell, hanem ihlet, tehetsg, eredetisg. Ezt viszont sem iskolban, sem a nagy mesterek melletti inaskodssal nem lehet megtanulni.

Egy kzen meg lehet szmolni, hogy az j Hullm rendezi kzl hnynak volt szakiskolai vgzettsge. Szemben Alain Renais-vel s Jacques Rozier-val (k ketten a negyvenes vekben alaptott prizsi Filmmvszeti Fiskolnak, az IDHEC-nek voltak a hallgati) vagy a rue Vaugirard-i szakiskolt elvgz Jacques Demyvel, a tlnyom tbbsgnek nem volt semmifle filmes kpzettsge; s sokszor mg ha lett volna is lehetsgk nagy mesterek mellett els vagy msodik asszisztensknt inaskodni (mint pldul Truffaut-nak Max Ophuls vagy Rossellini mellett), akkor is visszautastottk ezt a lehetsget. Ami, persze, nem azt jelenti, hogy nem volt semmifle szaktudsuk. Mint mozirajongk s filmkritikusok elkpeszt filmes kultrval rendelkeztek. Sajtos helyzetk nemcsak abbl fakadt, hogy mindig igyekeznek biztostani nllsgukat a producerekkel szemben (ha ugyan nem maguk teremtik el a forgatshoz szksges sszeget), hanem abbl is, hogy autodidaktk: mind filmes mveltsgket, mind a szakmai hozzrtst illeten nkpzssel szereztk tudsukat.

Az ilyen ntrvny alkotmvsz termszetesen nem gy rendez, mint ahogy az a nagyknyvben meg van rva. Az jhullmos forgatsi md fnyvekre van a hagyomnyos forgatstl. Erre is a Ngyszz csaps meg a Kifulladsig a legjobb plda. Ezek a termszetes fnyben s termszetes krnyezetben kszlt jtkfilmek a dokumentumfilmek realizmusval „viszik vszonra” Prizst, a nagyvrosi utckat s embereket. Radsul Godard, Truffaut vagy Rivette hol vllra helyezett, hol autra rgztett kamerval filmezett Prizsa nemcsak hiteles s valsgszag, legalbb annyira szemlyes is, mivel vagy a szerz-rendez zaklatott gyermekkorra, vagy mozirajong (cinphile) ifjkorra emlkeztet. De a nagyvrosi realizmus mellett az is jellegzetessge ezeknek a filmeknek, hogy a rendez mindig szk stbbal klszik, knnyedn nlklzve – a fvilgosttl a sminkeseken s a dszletmesteren t egszen a vezet operatrig – mindazokat a szakembereket, akik jelenltkkel s szaktudsukkal gyengthetik a szerz-rendez mindenhatsgt.

A „Hagyomny” megvetett rendezi esetben a forgats gpies rutin, hjval minden meglepetsnek (Jean Delannoy pldul, Godard dixit, gy dolgozik, mint valami kistisztvisel). Az j hullm fiatal rendezi ezzel szemben viszontagsgos kalandknt lik meg az els forgatst: „Ebben a kis alapterlet laksban – mesli egy interjban Franois Truffaut – aligha tudtam volna forgatni az operatrm nlkl. Decae igazi kalandor (kiemels tlem – . P.). Tudta, lehetetlenre vllalkozik ebben a zsebkendnyi trben. Ha stdiban vettk volna fel a konyhajelenetet, elg lett volna a helyisg egyik falt kiemelni. De mivel valsgos laksban dolgoztunk, knytelen volt, kamerval a kzben lgva a mlysg fltt, a konyhaablakon t kvlrl fnykpezni”. A forgats akkor is viszontagsgos vllalkozs, ha a kszl filmrt senkinek se kell az lett kockra tennie. „Itt vagyunk a kaland kells kzepn” – mondja Ferrand-Truffaut, Az amerikai jszaka (1973) rendezje, amikor mr tljutott a forgats feln.

Valsgos krnyezet, viszonylag szk stb – mindez szorosan sszefgg a forgatsi temp felgyorsulsval. A Kifulladsig els forgatsi napjn a rendez azzal kezdi a napot, hogy a stb egy rszt egyszeren hazakldi. Majd a meglepets: Jean-Luc Godard alig kt ra mltn becsukja jegyzetfzett, s karjt szttrva ezt mondja: „Mra ennyi. Nincs tbb tletem”. Mindez nagyon is egybevg azzal, amit Jean-Claude Brialy mesl visszaemlkezseiben a Minden fit Patricknak hvnak (1957) forgatsrl (a kisfilmnek volt a frfi fszereplje): „Godard sohase mondta: «Gyernk, csinlunk egy kisfilmet vagy egy jtkfilmet», gy sohase beszlt, ehelyett azt mondta: «Van egy izm, prbljunk mr meg kihozni belle valamit». Mindenfle paprfecnik kandikltak ki a zsebbl, ezekre firklta az tleteit, az alakulflben lev „izket”, amik sokszor ugyanannak a tmnak voltak klnfle vltozatai”.

Az idhz val viszonynak a trhez val viszony a msik oldala. A tenyrnyi szllodai szobban jtszd 24 perces jelenet a Kifulladsig kzponti eleme. Godard az Htel de Suède 12-es szobjban forgatott. Nagy kr, hogy a Quai Saint-Michelen ll pletet 1993-ban lebontottk, ugyanolyan kultikus emlkhelye lehetett volna a modern francia mozinak, mint a Canal Saint-Martinre nz Htel du Nord. A szk szllodai szoba mltn llthat prhuzamba a Ngyszz csaps szoba-konyhs laksval: mindkett olyan kicsi, hogy csak a kt sznsznek, a rendeznek meg az operatrnek jut hely, a stbnak mr nem. Suzanne Faye, aki a naplt vezette ( is kiszorult a folyosra), a kvetkezkpp emlkszik a forgatsra. „Godard-nak, gondolom, pp a szk szoba miatt eshetett a szllodra a vlasztsa. A helyisg egyik vgbl csak az gyon gyalogolva lehetett eljutni a msikba. Godard nem akart csapt. Hangot nem vettnk fel, a dialgust kzvetlenl a jelenetek eltt rta, de elfordult, hogy gy sgta oda felvtel kzben a sznszeknek. Te j Isten, gondoltam, se hang, se forgatknyv, se csap, hogy a csudba fogjk ezt a filmet montrozni?”

Godard – ahogyan Jean-Claude Brialy visszaemlkezsei is megerstik – nagyon is clzatosan szktette le a forgats helysznt. Amikor kiderlt, hogy mgsem ll rendelkezsre a laks, ahol dolgozni szerettek volna (A n, az nrl van sz), „stdiban ptettek egyet (…). A stdiban knnyen el lehet tvoltani a falakat meg a mennyezetet, ilyenformn az sszes kellemetlensg knnyen elkerlhet lett volna, hiszen szabadon lehetett volna mozogni a kamerval meg a reflektorokkal. Ennek ellenre a knyelmetlensg megmaradt, mivel Godard makacsul ragaszkodott hozz, hogy a laksnak mennyezete meg ngy fala legyen! Ez, persze, azzal jrt, hogy moccanni se lehetett, st, be se lehetett menni, mert Godard mg ennek a stdiban felptett laksnak a kulcst is llandan magnl tartotta.”. A tr szndkos szktsnek nyilvnvalan az a funkcija, hogy Godard megszabaduljon a stb jelents rsztl.

Ez a szerzi-rendezi logika Godard egyb tleteiben is tetten rhet. A Kifulladsig egyes belltsai – mint pldul az llamfi ltogats kpsora a Champs-lyses-n – nagyon kzel llnak a korabeli televzis technikhoz; msrszt, ekknt prblva megtakartani a hagyomnyos kocsizs kltsgeit, hol mozgskorltozottak ltal hasznlt kerekes szkbe, hol (csomagokkal gondosan eltakarva) hromkerek posts triciklibe helyezi a kamert. Csakhogy llvny nlkl dolgozni, vllra helyezett vagy rejtett kamerval, illetve tvs technikval forgatni annyi, mint ltvnyosan elutastani „a Minsg hagyomnynak” technikai perfekcionizmust. Mintha Godard a mvszi kp megalkotsnak hevletben az egsz filmszakmt elklden melegebb ghajlatra. Nem csoda, hogy a producert ktsgbeess krnykezi. Tetejbe Godard mg hergeli is. „pp most rom, reggelizs kzben, a jeleneteket a mai forgatsra” – rja 1959. augusztus 23-n Pierre Braunberger-nek. „A prbavettsen mindenki pocsknak tartja a musztert, mg az operatr is, n viszont elgedett vagyok. (…) Seberg teljesen bepnikolt, nagyon megbnta, hogy elvllalta a szerepet.”

A Kifulladsig mersz vgsait ma mr tanulmnyok tucatjai elemzik. De 1959-ben mindez nem is annyira avantgrd jdonsgnak, mint inkbb bdletes balfogsnak, gyetlensgnek ltszott. Godard kvetkezetesen ott vg, ahol a vgst a „minsg hagyomnya” elkpzelhetetlennek tartotta. Persze, akadtak, akik ezt mr akkor szrevettk. Georges Sadoul pldul gy r a Les Lettres franaises hetilapban (az idzetet, ahogyan a tbbit is, Philippe Mary kivl monogrfijbl La Nouvelle Vague et le cinma d’auteur – veszem): „A filmben minden msodik vgs szablytalan. De ht mit szmt, ezek nem is annyira szarvashibk, mint inkbb stlusjegyek. Olyan ez, mint amikor valaki beszlt nyelven r az irodalomban”. Godard nagyvonalan fggetlenti magt a montzs szakmai hagyomnytl; valan ftyl a szablyokra. Ezzel juttatja kifejezsre a szerz-rendez ignyt az alkotmvsz korltlan szabadsgra.

Godard ezekkel a forgatsi mdszerekkel tulajdonkppen az egsz filmszakmt flrespri az tbl. s itt nem csak negatv gesztusokrl van sz: a Kifulladsig rendezjnek a technikai jtshoz is elkpeszt az rzke. Ami abbl is ltszik, ahogy megoldja a fny, a megvilgts problmit. A hagyomnyos nyersanyagnak nagy a fnyignye, a bonyolult megvilgts pedig nagy ltszm stbot kvetel. Ms szval az rzkeny nyersanyag az jszakai s nappali klszs mellett azt is lehetv teszi, hogy a szerz-rendez kis stbbal dolgozhasson. A Nouvelle Vague-nak Raoul Coutard a legjelentsebb operatre (Godard j tz filmet forgatott vele, Truffaut ngyet, de Jacques Demy, Pierre Kast vagy Jean Rouch is nagyra becslte a munkjt), mesli: „Mostantl fogva – mondta Godard –, vge a pancsolsnak, termszetes fnyben fogunk dolgozni. «Maga fots volt, melyik a kedvenc nyersanyaga? – Az Ilford HPS.» Erre rdekldtnk az Ilford cgnl, de kiderlt, ilyen filmet csak fnykpezgpbe gyrtanak, felvevgpbe nem…” Godard-t a legkevsb se zavarta ez, egymshoz ragasztotta a tekercseket, s olyan kamert vlasztott, amibe beleillett ennek a filmnek a perforcis mrete. Fnykpezgpbe val nyersanyagot fzni a felvevgpbe – ilyen elkpeszt tlet csakis annak juthat eszbe, aki nem rzi magra nzve kteleznek a szakma rott s ratlan szablyait, csakis olyan rendeznek, aki nemcsak a filmnek, hanem az ltala alkalmazott techniknak is „szerzje”.

A rendez szerepnek kitgtsa s felrtkelse termszetesen a forgatknyvr szerept is rinti. „A Minsg hagyomnynak” forgatknyvri ltalban szerztrsai, ha ugyan nem vetlytrsai a rendeznek (nem csoda, hogy Truffaut a forgatknyv- s dialgusrknak sem kegyelmez A francia mozi egy bizonyos irnyzata cm 1954-es cikkben). A Nouvelle Vague megoldsa radiklis: egyszeren megsznteti a forgatknyvr funkcijt. Ettl fogva legtbbszr maga a rendez rja a forgatknyvet meg a dialgust, s ha kr is segtsget, a forgatknyvrnak mindig rugalmasan alkalmazkodnia kell a rendezi elkpzelsekhez. Truffaut pldul kizrlag sajt tleteibl dolgozott, a neki felajnlott forgatknyveket el se olvasta. Az Amerikai jszaka egyik jelenetben – de ez mr pardia – megjelenik egy magyar akcentussal beszl pasas kt kurva trsasgban, s „erotikus” forgatknyvet ajnl a filmbeli rendeznek…

Jellemz ebbl a szempontbl az, ahogyan Godard a Kifulladsig esetben Truffaut eredeti forgatknyvhez viszonyul (mr ha forgatknyvnek lehet nevezni azt a nhny gpelt oldalt, amelyen a Jules s Jim rendezje a trtnetet felvzolta). A Kifulladsig nagyon keveset ksznhet ennek a forgatknyvnek: Godard nem klcsnveszi, hanem elsajttja, szerzileg magv teszi az tletet, arrl nem is beszlve, hogy az tlet eredetileg olyan forgatknyvr, aki a sz ches jelentsben nemcsak, hogy nem tartozik a forgatknyvr-szakmhoz, de – mint filmkritikus – dz ellensge a profi forgatknyvrknak s a filmszakma professzionalizldsnak. Mindamellett legjobban a rgtnzs sta al, krdjelezte meg a forgatknyv- s dialgus-r hagyomnyos szerept. Ferrand, az Amerikai jszaka rendezje a felvtel eltti este rja a msnap elhangz dialgust, ahogyan a Kifulladsig rendezje is a felvtel eltt sgja oda a sznszeknek, hogy mit kell mondani. Amikor egyik nap Jean Seberg kifestve jelent meg a forgatson, Godard ezt mondja Jean-Paul Belmondnak: „mondd ezt: «Nekem nem tetszik, ha fested magad!». Azzal, hogy Godard improvizlja, amit „a Minsg hagyomnynak” rendezi j elre megterveztek, s hogy lszval cserli fel, amit korbban elre lertak, minden jelkpes jelentsgktl, minden ri presztizsktl megfosztja a forgatknyvrkat.

De ha a forgatknyvrnak megmarad is a funkcija, akkor is szernyen eltnik a szerz-rendez mgtt. Ahogy Philippe Mary rja idzett knyvben, a forgatknyvr „mintegy tadja a hatalmat a rendeznek”. Az jhullmos forgatknyvrk ltalban ugyanabbl a mozirajong kzegbl jnnek (vagyis a Cinmathèque meg a les Cahiers du Cinma tjkrl), mint a filmrendezk, nem csoda, hogy k is felttlen hvei a szerz-rendez alkoti mindenhatsgnak. Mint pldul Paul Ggauff, aki nem egy Chabrol-film forgatknyvnek volt trsszerzje, mint a Rivette keze al dolgoz Jean Gruault vagy a Truffaut-val dolgoz Suzanne Schiffman. k azonban a szerz-rendezvel egyttmkdve, vele szimbizisban dolgoztak a forgatknyvn, amelyet a rendez – kls segtsg ide vagy oda – mindig sajtjnak tekint; mi tbb, olykor az is megesik, hogy munka kzben felrgja, trja, megvltoztatja a forgatknyvet, ami a korbbi idszak rendez-forgatknyvr tandemjeinl (gondoljunk csak Jacques Prvert s Marcel Carn egyttmkdsre) teljesen elkpzelhetetlen lett volna.

Elfordul, hogy a szerz-rendez mg figyelmezteti is a forgatknyv szerzjt a jtkszablyokra. Sokatmond ebbl a szempontbl az a levl, amelyet 1958. november 17-n Franois Truffaut Marcel Moussyhoz intzett (Moussy akkortjt egy sikeres tvsorozatnak volt a szerzje, s Truffaut tle krt segtsget a Ngyszz csaps forgatknyvnek megrshoz): „csak hogy ne maradjon kztnk semmi flrerts – rja Truffaut –, a film rengeteget ksznhet neked, ezt n se elfelejteni, se letagadni nem akarom, a forgats azonban egyedl a rendez munkja, s csakis az v…” Ebben a logikban, ltnival, a forgatknyvrnak szinte vallsos tiszteletben kell tartania a szerz-rendez pozcijt. Ez a magyarzata, hogy a forgatknyvr – aki hol mankja, hol alteregja a rendeznek – tbb nem hivatsszeren, hanem – ha lehet azt mondani – „flllsban”, mer passzibl, nzetlenl, ha ugyan nem a lehet legteljesebb nmegtagadssal vgzi munkjt…

Mikzben a francia j hullm megszabadtotta a mozit a merev eszttikai formktl s a fojt szakmai-ches keretektl, a szerz-rendezt lltotta a kzppontba. Aki nem zsarnoki nknnyel, hanem az alkotmvsz karizmatikus kisugrzsval s tekintlyvel irnytja-mkdteti a gpezetet. Filmet rendezni ettl fogva nem szakmai tuds, hanem mvszi elhivatottsg dolga. Minderre alighanem Truffaut Amerikai jszakja a legjobb plda. Ferrand, a filmbeli rendez (a szerepet maga Franois Truffaut alaktja) gy hatrozza meg a kegyelmi llapotot, amely a filmalkotsban az ri ihlet megfelelje: „a film vgre snen van, a sznszek rzik a figurt, a stb sszeforrott, a magnlet nem szmt – a Mozi az r (le Cinma règne)”.

Az j Hullm forradalma utn „a Mozi az r”, a szerz-rendez pedig az fldi helytartja.


A cikk kzvetlen elrhetsgei:
offline: Filmvilg folyirat 2009/07 28-32. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9804

Kulcsszavak: 1950-es vek, 1960-as vek, 1970-es vek, forgats elkszts, forgatknyv/trtnetvezets, francia film, francia j hullm, Jtkfilm, mvszfilm, operatri munka, szerzisg, vgs,


Cikk rtkelse:szavazat: 1359 tlag: 5.32