rendez | sznsz | operatr | forgatknyvr | zensz | egyb szemly | filmcmek | egyb cm | Mindegyik | Egyik sem
Jellje be, mely tartalmi elemeket szeretn kiemelve ltni a szvegben!

Televz

Marketing s a gyerekek

Szemmagassg

Schreiber Andrs

Nincs gyerekmsor szül nélkül. A magára hagyott gyerek hamarabb feln, mint azt a szül szeretné.

 

Taln mr elmltak azok az idk, amikor a gyermeklt halln keseregve kihajtottuk a televzit az ablakon. A kiber-nemzedk letkpessge nem a hozzfrs korltozsn, hanem az informci rtkvezrelt szelekcijn mlik. Tudatos mdiahasznlat, ez most a jelsz. Persze erre a tudatossgra nevelni kell – gyermeket, szlt egyarnt. s ha mr itt tartunk, nevelni kell a mdit is. Br e ponton gy tnik, kettvlnak a nevelsi elvek: mg a mdia mkdst flig-sikerlt jogszablyok s a felgyeleti szerv kttt szigora, a gyerekek tjkozdst–szrakozst a jogszably mentn kijellt korosztlyos tilalom-karikk szablyozzk, addig a szl ltszlag magra lett hagyva. A szl, akinek kzmegegyezs szerint tulajdonkpp ellenriznie kellene, mit is nz a gyerek. Igaz, legutbb, az v elejn az ORTT igyekezett kzen fogni a homlyban tapogatz nagykorakat, „Ne a televzi nevelje fel a gyereket!” szlogen kampnyfilmjeivel megprblta rbreszteni a fsult szlt, hogy a tizenkettes karika sem jelent nmagban vdelmet, az elektronikus bbiszitter pedig kariktl fggetlenl ontja magbl a tvhabot. Krds persze, hogy a szlket sikerlt-e kimozdtani a holtpontrl, vagy a kies tvmagnyban a gyermek borzongott csak a plssmaci-gyilkos lurk s a metrkocsi rdja krl vonagl kislny lttn – esetleg mertett tletet, s hvta osztlytrsnjt kvncsian sarokba, vrta meg, mg a szl tadja a terepet: vr a vrgzs vide. De flre az ellenttes hats vzijval! A romniai importfilmeknek mindenki rlt (lsd a Lapkiads s Mdiapiac mrciusi szmt). rlt az ORTT, hogy a mintegy 1200 alkalommal sugrzott reklmfilmek, szmtsaik szerint, a magyar lakossg 77 szzalkt elrtk, s rltek a televzik – fknt a kereskedelmiek, hiszen kimondatott: „a nevels a szl, nem pedig a televzi feladata.” S val igaz, ne a tv nevelje a gyerekeket, az a szl dolga. A problma ott kezddik, hogy a tv igenis nevelni akar. Teszi ezt nem csak ilyen clzat msoraiban, de indirekt mdon, tengedve a terepet ms nevelknek, trtnetesen marketinges npitantknak.

A tvnzs utn a msodik legnpszerbb tevkenysg, mi tbb, idtlts: a vsrls. Amita televzi ltezik, a marketing befolysolja a msorszerkeszts elveit. A kt tevkenysg, tvnzs s vsrls sszekapcsoldik. Lehet persze bagatellizlni: a reklm korntsem oktat, csupn termket–szolgltatst hirdet, ez a funkcija, semmi tbb. s vannak felmrsek, melyek szerint a gyerekek is tltnak a szitn, pontosan rzik a cssztatst, a reklmozott letrzs hamissgt. Mgis, vilgszerte dollrmillikat kltenek arra, hogy a fogyasztkat mrkavlasztsra ksztessk s termkhsgre szoktassk – mrpedig a vlasztshoz s a hsghez hozztartozik az letrzs. Csaldi reklmok esetben a tradci a kulcssz. Szzves bcsika cukros dtvel a kezben a vlsgrl s a boldogsgrl beszl egy ppen csak vilgra segtett csppsgnek; hrom generci li krbe a vacsoraasztalt, s jtszanak blcs medvt, hogyan osszk szt igazsgosan a krmsajtot; a nagypapa nem sajnlkozik tbb, hogy a „rgi j dolgokbl nem maradt semmi”, amint rharap a „hagyomnyos” csipszre. Szl, nagyszl, gyermek egyarnt megclozva rezheti magt. Megint csak a szln a vilg szeme, elvgre szoksai nagyban meghatrozzk a gyermek szoksait (a fogyaszts aprl fira szll), de fordtva is igaz, a gyerek – ha nem is br nll vsrlervel – kitart szekatrval befolysolhatja a szl vsrli dntst. A gyerek krheti–kvetelheti azt, amit a tvben ltott, a szl meg vagy enged vagy ellenll, m ha biztostjk arrl, hogy amit a gyerek szeretne s amit a gyereknek ad, az gy j, ahogy el tlaltk, a reklm clt tall. s clba tall a merchandising: a gyorsttermek gyerekmenihez az aktulis rajzfilm plss- s manyagfigurit osztogatjk, ezek megtallhatk gabonapelyhes dobozban, a mozikedvencek rkerlnek ruhadarabra, vegpohrra, kocks fzetre – az rtatlan mozifilmbl gy lesz egsz estt kitlt reklmhadjrat. A jelsz: mindenkit bevonni a fogyasztsba, mindenkit, teht a legkisebbeket is. ppen ezrt a leghatsosabb reklm az, ahol a gyerek rdekldst felkeltik, a szlt pedig meggyzik. A gyorstterem mell jtsztr pl, a jovilis csaldapt gyetlen kisfia fejbe tallja egy elszabadult konzervdobozzal: jobban jrtak volna, ha gyorstterembe mennek.

A kr bezrul.

Pontosabban: a kr bezrulhat ugyan, de a karika nyitott. A msorszmokat egymstl elvlaszt reklmsznetek nem korhatrosak, holott bven akad olyan hirdets, amely kirdemeln a „tizenhat ven aluliaknak nem ajnlott” billogjt. Nem csak az a krds teht, hogy a reklmok befolysoljk-e a gyerekek ksbbi fogyaszti szoksait, hanem az is, hogy a hirdetsek milyen viselkedsi mintval szolglnak. A bagatell persze jelen esetben is bagatell: egyes kutatsok szerint a reklm befolysa meg sem kzelti a csald s a kortrsak irnymutatst. De azrt valamilyen hatsa csak van. Pldul, hogy a reklmokat nzve a gyerek lassacskn feleszml, kvncsi lesz arra, amit a szlei gondosan rejtve hagytak frksz tekintete eltt, s kutatni kezdi a nagykorsg profn titkait. Szex s erszak – nem az letrzs hihetsge szmt, hanem a kvncsisg. A kozmetikai reklmokbl pldul nem csak az szrhet le, hogy az poltsg j dolog, esetleg az, hogy a sikeres frfi, amennyiben jl vlasztja ki a borotvlkozs utnit, a nknl is sikeres lesz, de az is, hogy lervidlt az udvarlsi id. Felvesszk a stopposlnyt s ha a megfelel dezodort fjtuk magunkra, brmi megtrtnhet. s ugyanez alkohollal, dtvel, gpkocsival, bankkrtyval – lassacskn kialakul a sikeresnek vlt ember fogyaszti tudata, s elmlyl a felnttes viselkeds illzija is. A kereskedelmi televzik rendszeresen beszmolnak arrl a jelensgrl, amikor kiskamaszok kzssgi portlokon, trskeres honlapokon sokat sejtet kpekkel illusztrljk profiloldalaikat. Gyereklnyok, felntt szerepben. Gerontofil genercirl persze sz sincs, csupn megfelelsi vgyrl, mdia-asszimilcirl. A jelensgrt persze nem okolhatk egyrtelmen s kizrlag a reklmok. A videoklipek, a fiataloknak sznt esztrdmsorok mind hozzteszik a magukt a nagy egszhez. St, nem is kell bekapcsolni a tvt, szmtgpet – elg kimenni az utcra, s vlogatni az risplaktok kztt. Az egyik hatalmas hirdets pldul egy divatkilltst propagl, rajta sszemontrozva archv s kurrens mdi. Mlt szzad eleji hlgyek, fekete-fehrben, jsgot olvasnak egy padon, lbukat illedelmesen maguk al hzzk; mellettk, sznesben, kt szke lny, egyms mgtt, egymsba kapaszkodva, mintha csak egy robogn szguldannak, arcukon ntudatos frivolsg, az ells lny – fehr sortban– illetlenl beterpeszt. „Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy.” A gyereknek is a divat, s a mdia diktlja a felntt vls fkevesztett tempjt.

A szl legfeljebb kesereghet – ez is szmos felmrs tanulsga, olyan felmrsek, amelyekben gyereket s szlt krdeztk ugyanarrl a mdiajelensgrl. „Ne a tv nevelje fel a gyereket!” – a szlogennel a kereskedelmi televzik is egyetrtenek. Mgis, mg a szl sznetelteti a nevelst s a szerkesztkben bzva a varzsdoboz el lteti vasrnap reggel gyermekt, nem lehet benne biztos, hogy a gyerek azt kapja, amit a szlnek grtek. Ezrt tl dhn s dilemmn (azaz: kizrja-e a gyermeket az informcicsatornk hasznlatbl, vagy kitegye az informcigazdagsg veszlyeinek) a szl feladata, hogy szrje a csatornk knlatt. A tudatos mdiahasznlatot nem lehet elg korn kezdeni, mr csak azrt sem, mert a kereskedelmi mdia szerkeszti s a marketing–vadszok mr rges-rg clba vettk a legkisebbeket.

Az ruhzak polcain a bolt forgalma szempontjbl legfontosabb rucikkeket rendre szemmagassgba helyezik, aljuk, a gyermek tekintetnek magassgba kerlnek a kisebbeknek sznt portkk – a holttrbl gy lesz a fogyasztst a szl szempontjbl is meghatroz terlet. A gondos szl feladata, hogy lehajoljon s alaposan tnzze a polc als rszeit, elre kivlogassa a gyermeknek valban fontos s hasznos termkeket, elmagyarzza, hogy a sznes csomagols nem felttlenl rejt finomsgot. Ha pedig lehajolt, akkor rdemes felpillantania, gyerekperspektvbl szemgyre venni a felntt-polcot is. Majd miutn felegyenesedett, idrl-idre nem rt a polc fl tekinteni. A falra szgezve, vkony madzagra erstve ott lg a panaszknyv.


A cikk kzvetlen elrhetsgei:
offline: Filmvilg folyirat 2009/07 44-45. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9799

Kulcsszavak: 2000-es vek, csald(i viszonyok), fogyaszti trsadalom, gyerekkor, kultrpolitika, MDIA, pszicholgia, reklm, Tv,


Cikk rtkelse:szavazat: 1669 tlag: 5.45