Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Ellenállók

Fekete Tamás

Defiance – amerikai, 2008. Rendezte: Edward Zwick. Írta: Edward Zwick és Clayton Frohman. Kép: Eduardo Serra. Zene: James Newton Howard. Szereplők: Daniel Craig (Tuvia Bielski), Liev Schreiber (Zus Bielski), Jamie Bell (Asael Bielski), Alexa Davalos (Lilka Ticktin), Allan Corduner (Shamon Haretz). Gyártó: Bedford Falls / Grosvenor Park / Pistachio. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 137 perc.

 

Kevés hollywoodi direktor mondhatja el napjainkban, hogy szinte kizárólag egy műfajban dolgozik; azt meg szinte egyikük sem, hogy választott zsánerének gyakorlatilag egyetlen képviselője. Edward Zwick húsz éve készült darabjával, a nálunk Az 54. hadtest címmel futott rendezésével kötelezte el magát a (háborús) kalandfilmek mellett. Művei ráadásul régi, klasszikus dramaturgiával készülnek: nagyívű, nemegyszer epikus áramlású történetek, gyakran egzotikus helyszíneken, ahol a hős megannyi hányattatás után dicsőül meg, éri el az új élet – vagy éppen a dicső halál.

Jelen filmünk 1941-ben játszódik, a németek által megszállt Belorussziában. Miután falujukat szinte teljesen kiirtották, a három Bielski testvér, Tuvia (Daniel Craig), Zus (Liev Schreiber) és Asael (Jamie Bell) a közeli erdőbe menekül. Rejtekhelyük hamarosan valóságos kis táborrá bővül, az így megszületett közösségnek pedig új túlélési stratégiára van szüksége. Kisvártatva bekövetkezik a szakadás: míg Tuvia a védelmet és összetartást hangsúlyozza, addig Zusból partizán lesz. A három testvérre épülő történetvezetés sikerrel működött a Szenvedélyek viharában estében; itt azonban sem viharról, sem szenvedélyről nincs szó, inkább valami bátortalan és következetlen útkeresésről védekezés és támadás, melodráma és kalandfilm között. Ennek megfelelően hiányzik az (akár valódi, akár álságos) patetikus ív, ami Zwick filmjeire eddig olyannyira jellemző volt. A Tuvia által képviselni kívánt közérdek lassan átadja helyét a közhelynek, hogy aztán a szereplők egy katartikusnak szánt, valójában azonban csupán epizódként helytálló finálé után sétáljanak ki a képből.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/04 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9751

Kulcsszavak: 2000-es évek, család(i viszonyok), Dráma, Háborús film, II. világháború, Játékfilm, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1087 átlag: 5.45