Alföldi Nóra
Diary of the Dead – amerikai, 2007. Rendezte: George A. Romero. Szereplők: Michelle Morgan, Joshua Close, Shawn Roberts. Forgalmazó: Intersonic. 95 perc.
A horror-nagymester George A. Romero legalább olyan állhatatossággal támasztja fel zombijait immáron negyven éve, mint amilyen kérlelhetetlenül azok a húsra járnak. A legendás élőhalott-széria ötödik darabja azonban vadonatúj kezdettel kecsegtet: miután a 2005-ös Holtak földjének disztópiáját már nem lehetett tovább ragozni, a 2007-es Holtak naplójában Romero mindent lesöpör az asztalról, és téziseit újracsomagolja.
A Holtak naplója korpuszát egy nyers dokumentumanyag képezi, melyet a pittsburghi egyetem filmszakos diákjai forgattak az apokalipszis kezdetének eseményeiről. A történet arról a pontról indul, amikor az első tudósítások érkeznek bizarr jelenségekről. Bár a kis csapat eleinte bizalmatlan a mainstream médiával szemben, amikor a fiatalok a saját bőrükön érzik a veszélyt, kitör a pánik, ezzel párhuzamosan azonban kalandjaik gondos dokumentálását is küldetésként kezdik felfogni.
A dokumentarizmus, a médiaképek használata Romero 1968-as Az élőholtak éjszakája című munkája óta része a horrorműfajnak, ezért nincs abban semmi meglepő, hogy a dokumentarista technikákat sikeresen alkalmazó kortárs filmek után (Ideglelés – Blair Witch Project, Cloverfield stb.) Romero visszavette a kölcsönt, és az életének minden eseményét kényszeresen képpé konvertáló, saját szenzációját hajhászó technosapiens világképét vizsgálta meg. A már-már végtagnak számító kézi- és webkamerák, mobiltelefonok és egyéb kompakt képrögzítő eszközök korában nem az egyed, sokkal inkább a kép túlélése a cél. Romero annyiban megy a trend ellen, hogy filmjét nem akarja mindenáron talált tárgynak feltüntetni, pedig tehetné, hiszen a szubjektivitás egyszer sem sérül, az ellipszisek hitelesek, a suspense soha nem működött jobban. A Holtak naplója formai bravúrja pusztán arról szól, hogy szerzője megadja, ami a műfajnak jár; ha már új kezdet, akkor készüljön új képfajtákkal. A mester ismét kiváló munkát végzett, és úgy tűnik, az anyagról is végtelenszámú bőr húzható le anélkül, hogy veszítene erejéből.
Extrák: Semmi.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 62-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9718 |