Géczi Zoltán
Dalkomhan insaeng/A Bittersweet Life – dél-koreai, 2005. Rendezte: Kim Ji-woon. Szereplők: Lee Byung-hun, Kim Young-Chul, Shin Mina. Forgalmazó: Cinetel. 115 perc.
A szerzői és a kommerciális szemlélet elemeit összeboronáló Kim Ji-woon a dél-koreai mainstream egyik sztárfilmese, aki fiatal kora ellenére íróként és rendezőként egyaránt komoly érdemeket szerzett az elmúlt évtizedben. Könnyed léptekkel közlekedik a zsánerek között: készített már remekbeszabott horrort (Két nővér, 2003), western-parafrázist (The Good, The Bad and the Weird, 2008), fekete komédiát (The Quiet Family, 1998), jelen recenzió tárgyával (eredeti címén Keserédes élet) pedig a keleti gengszterfilmek gazdag legendáriumához járult hozzá.
A bosszú főszereplője, Kim Sun-woo (Lee Byung-hun) a maffiacsalád főnökének bizalmas embere. A soha nem mérlegelő, tétovázás nélkül cselekvő végrehajtó hűségesen szolgálja gazdáját, ám egy rutinfeladat során meginog, és morális megfontolásból megtagadja Mr. Kang félreérthetetlen parancsát. Megkísérli konszenzuális megoldással, gyilkolás nélkül elsimítani a kínos konfliktust, de lebukik, s mivel szembeszegült a főnök akaratával, kenyéradó gazdája kiszolgáltatja őt haragosainak, egy rivális bandának. A megtorlás kegyetlen és brutális, de Kim Sun-woo túléli a tortúrát és megszökik, majd volt társai és főnöke ellen fordul.
A bosszú mind erényei, mind hibái dolgában igazodik a zsáner kódkönyvéhez. A színészi munka egységesen színvonalas, a férfiak világában kevés szóval bíró női főszereplő (Shin Mina) kifinomult, csendes bája pedig ellenállhatatlan. A jól szerkesztett, tisztességes expozícióval felruházott, cselekményében természetesen fejlődő mozit az egyébiránt irigylésre méltóan nívós dél-koreai operatőriskola tipikus megoldásaiból gazdálkodták ki: a beállítások aggályosan precízek, a film kicsit steril, ámde módfelett elegáns képekben bontakozik ki. Az akciójelenetek energikusak, a közelharcok robbannak, az erőszak explicit, de a rossznyelvek által oly sokat kritizált style over substance (a stílus elsőbbsége a tartalommal szemben) szemlélet domináns jelenléte tagadhatatlan, miként a dél-koreai közönség melodráma iránti igénye is bőséggel kielégíttetik (a helyi forgatókönyvek utóbbi szokását sokan és előszeretettel támadják). Mindazonáltal A bosszú elsőrangú közönségfilm, egy biztos kezű és intelligens mesterember lelkiismeretes munkája, amely félreérthetetlenül demonstrálja a keleti gengszterdrámák erényekben dús mivoltát. Ráadásul a dél-koreai alkotások sűrűsödő megjelenése a hazai forgalmazás üdvös fejlődését is bizonyítja, így az ázsiai mozival szimpatizáló nézők bizakodhatnak, hogy egyre több nívós kommersz válik hozzáférhetővé, és előbb-utóbb a Shiri, a My Sassy Girl, a Nowhere to Run, a Failan, a Please Take Care of My Cat, vagy a Tell Me Something is megérkeznek Magyarországra.
Extrák: Előzetesek, képgaléria.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2009/02 60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9672 |