Klág Dávid
Film Noir – amerikai-szerb, 2007. Rendezte: Risto Topaloski és D. Jud Jones. Írta: D. Jud Jones. Kép: Radan Popovic. Zene: Mark Keller. Gyártó: EasyE Films. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 97 perc.
A Film Noir írója, rendezője és producere, az álnév-gyanús D. Jud Jones keresve sem találhatott volna pofátlanabb címet első (rajz)filmjéhez. Nem mintha annyira túlozna, hiszen mindent megtesz annak érdekében, hogy a klasszikus és modern „fekete film” kliséit elpufogtassa, de a Kisköltségvetésű, számítógéppel animált neo-noir talán még találóbb lehetett volna.
Nagyképű címe ellenére a Film Noir egyáltalán nem rossz, sőt, igazából tökéletes ponyva. Amnéziás főhős, számtalan végzet asszonya, erőszak, szex és cinikus humor – mintha egy Mickey Spillane-regény találkozott volna a belga XIII képregény számítógépre adaptált változatával. Az utóbbi hasonlat talán jobban illik a filmre: rendszeresen tűnnek fel videojátékokból ismerős helyzetek, és néha konkrét, tízgombos irányítóért kiáltó kamerállások is. Persze a Reneszánsz mellett csúfosan alulmarad látványban – a fizika rettenetes, a tárgyak néha egymásba csúsznak, a robbanások nevetségesek –, de Christian Volckman százperces fény-árnyék játékát kenterbe veri a legjobb noirokból összevarrt sztorijával, a szinkronmunka meglepően színvonalas, és amit az animáció nem bírt processzorral, azt ellensúlyozták kreativitással.
És ahol már kreativitással sem lehetett helyre biccenteni, ott megbicsaklik a Film Noir dramaturgiája. Főleg a harmadik felvonás cilinderből előhúzott csavarjaiból lesz sok, és a műfaj fatalizmusa is háttérbe szorul a befejezésre, de az első óra sikeresen bebizonyítja: az élők és holtak mellé a virtuálisok is beférnek a noir nagyvárosi játszóterére.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9607 |