Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Kínzó közelség

Tüske Zsuzsanna

Lakeview Terrace – amerikai, 2008. Rendezte: Neil LaBute. Írta: David Loughery és Howard Korder. Kép: Rogier Stoffers. Zene: Jeff Danna és Mychael Danna. Szereplők: Samuel L. Jackson (Abel Turner), Keith Loneker (Clarence Darlington), Kerry Washington (Lisa Mattson), Jay Hernandez (Javier Villareal), Patrick Wilson (Chris Mattson). Gyártó: Overbrook / Screen Gems. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 110 perc.

 

Neil LaBute groteszkbe hajló párkapcsolati társasjátékaival már nemegyszer bizonyította, hogy mestere a különös kegyetlenséggel fűszerezett, jól irányzott szarkazmusnak. A Férfitársaságban és a Gyere-csere – Egy erkölcstelen mese óta azonban az is bebizonyosodott, hogy színtiszta műfaji próbálkozásaiban – legyen szó romantikus drámáról (Költői szerelem) vagy akár horrorról (Rejtélyek szigete) – a kiváló minőségű sav helyét az olcsó lúg veszi át.

LaBute idei filmjét is tisztább zsánerkeretek határolják: olyan alkotások, mint az Őrjítő vágy vagy a Csendes terror példáját követve a domestic thriller válik a Lakeview Terrace műfaji alapjává. A történet főhőse, Chris Mattson, színesbőrű feleségével új lakóként érkezik a békésnek tűnő kertvárosba. Röviddel beköltözésük után azonban a fiatal pár nyugalmát szomszédjuk, egy szigorú elveket követő (és környezetét is szabályai közé kényszerítő) fekete rendőr már-már zaklatásba hajló húzásai zavarják meg, majd az egyre veszélyesebb helyzetek nyomán életük lassan valódi pokollá változik. A rasszizmus megszokott köntösét kifordító történet (az áldozat ezúttal a fekete hatalmi figurák nyomása alatt sínylődő fehér férfi), valamint a háztartási thriller jól bevált motívumkészlete (amelyben általában kiemelt helyet kap a pszichológiai terror) garantálhatná a rendező számára, hogy ismét hazai terepen érezze magát. A hajdan tökéletesen működő méregkapszulákat azonban LaBute ezúttal közhelyekkel töltötte meg, amelyek az emberi könyörtelenség színeivel ügyesen játszadozó korábbi alkotásaihoz képest erőtlennek bizonyulnak – miközben a jellegtelenebb dialógusokkal és a teljes érdektelenségbe forduló cselekménnyel vegyítve lassú, de biztos pusztítást hajtanak végre a zsánerszövegen.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9603

Kulcsszavak: 2000-es évek, Bűnügyi, család(i viszonyok), Játékfilm, kisváros, thriller, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1181 átlag: 5.51