Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Sasszem

Nevelős Zoltán

Eagle Eye – amerikai, 2008. Rendezte: D.J. Caruso. Írta: Dan McDermott történetéből John Glenn, Travis Wright, Hillary Seitz és Dan McDermott. Kép: Dariusz Wolski. Zene: Brian Tyler. Szereplők: Shia LaBeouf (Jerry), Michelle Monaghan (Rachel), Billy Bob Thorton (Morgan), Rosario Dawson (Zoe Perez), Michael Chiklis (Callister). Gyártó: DreamWorks SKG. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 118 perc.

 

Egy szüntelen pörgő akciófilmben találkozik a paranoiafilmek kilencvenes évekbeli, hepiendes változata (A közellenség) néhány jóval korábbi mintával - aktualizálva a kortárs Amerika antiterrorista őrületére. Főszereplője Jerry Shaw (Shia LaBeouf), egy nagyvárosi lúzer, élete egyhangúságának érthetetlen dolgok sora vet véget, terrorizmus vádjával letartóztatják, aztán éppoly váratlanul és nyaktörő körülmények között ki is szabadul. Szökését egy legkülönbözőbb telefonokon jelentkező női hang irányítja, ellentmondást nem tűrve – és ugyanez történik egy kisfia épségével megzsarolt fiatal anyával (Michelle Monaghan) is, aki Jerry társa lesz a hatóságok előli menekülésben. Ahogy D. J. Caruso tavalyi filmje, a szintén LaBeouf főszereplésével készült Disturbia cselekménye az 1954-es Hátsó ablakéval mutat hasonlóságot (szerzői jogi per is lett a dologból), a Sasszem esetében, különösen a hangversenytermi finálét látva, Alfred Hichcock másik klasszikusa, Az ember, aki túl sokat tudott juthat a filmeket ismerő nézők eszébe. Ráadásként a Sasszem a már említett A közellenség mellett (amiben szintén a csúcstechnológia által megfigyelt ember csapdahelyzete volt a téma), Stanley Kubrick 2001 – Űrodüsszeiáját is megidézi egészen konkrétan.

A plágiumkérdéstől eltekintve Caruso elsőrangú akciófilmet készített, ami azzal, ahogy a rejtélyt sci-fibe hajló módon megoldja a filmidő felénél, megvalósítja azt, amit a hasonló, szüntelen fordulatokra épülő filmek nemigen szoktak: legyőzi a késztetést, hogy életszerűnek tüntesse fel azt a forgatókönyvírói szupertákolmányt, ami a néző folyamatos izgalomban tartásához szükséges.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9556

Kulcsszavak: 2000-es évek, akciófilm, Kalandfilm, Sci-fi, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1187 átlag: 5.48