Tartalmi elemek kiemelése
rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Rövid, de kemény

Harmat Eszter

Rövid, de kemény - magyar, 2008. Rendezte és írta: Nyíri Kovács István. Kép: Mester Ákos. Zene: Mizar és Nagy Róbert (Roberson). Szereplõk: Ruszina Szabolcs (Kornél), Szalay Kriszta (Jósnõ), Oszter Alexandra (Pszichológus), Fazakas Júlia (Lány), Straub Péter (Haver), Bán János (Apa), Scherer Péter (Robbantó), Hartyándi Jenõ (Szakállas). Gyártó: Aréna Mozgókép Mühely. Forgalmazó: Media Mill. Feliratos. 76 perc.

 

Nyíri Kovács István 2006-ban bemutatott elsõ nagyjátékfilmje (Szûzijáték) mindössze 150 ezer forintból készült, mégis az év legnézettebb magyar független filmje lett. A sikeres bemutatkozás után a rendezõ egy fokkal komolyabb technikai felszereléssel és profibb stábbal, ám hasonló recept alapján fogott hozzá a Rövid, de kemény… Életem elkészítéséhez. A szüzesség elvesztése után most a gyermekvállalás megpróbáltatásai várnak a fõhõsre (Kornél), akit az apaság utáni olthatatlan vágy helyett csupán az életbenmaradás hajt. Egy tenyérjós szerint ugyanis az égiek nem hosszabbítják meg élete fonalát, ha nem születik rövid idõn belül gyermeke. Elindul hát a Szûzijátékból ismert flúgos futam: az anyajelölt utáni reménytelen kutatás hamar menekülésbe vált át, amikor a városban hemzsegõ pszichopaták hõsünk életére törnek. A rendezõ eközben még egyet csavar a történeten, és egy „film a filmben” keretbe ágyazza a történetet, de hamar elhagyja a Felforgatókönyvre emlékeztetõ narratív játékot, hogy a fõszereplõ és a nézõ együtt bolyongjon a szürrealista álomjelenetekkel tarkított, sokszor kabarétréfák lazán összefûzött sorozatára emlékeztetõ jelenetek között.

Sajnálatos módon sokszor éppen az hiányzik a bohózatszerû jelenetekbõl, ami igazán szórakoztatóvá teszi a mûfajt: az idõzítés. A poénra felépített jelenetekben az alkotó még akkor is javában bûvöli a cilindert, amikor a nézõ már rég tudja, hogy egy nyúl kerül ki belõle, így a kitörõ nevetés helyett csak megkönnyebbült sóhaj nyugtázza a fergetegesnek szánt csattanót. Mégis megbocsátunk minden kínos pillanatot azokért a jelenetekért, amelyek csípõs, szatírába hajló humorukkal ugyanúgy szállóigévé válhatnak, mint a hasonló zsánerû Üvegtigris legemlékezetesebb mozzanatai. Bosszantóan közhelyes és zseniálisan eredeti momentumok kaotikus, mégis szerethetõen egyedi egyvelege Nyíri Kovács legújabb munkája. Igazi szerelemfilm, annak minden sutaságával, öniróniájával, távol a hazai nagyköltségvetésû blõdlik üzletszerû kéjelgésétõl.

 


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/05 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9458

Kulcsszavak: 2000-es évek, férfi szerepek, független film, Játékfilm, komédia, magyar film, szürreál, Vígjáték,


Cikk értékelése:szavazat: 1009 átlag: 5.39