Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Irina Palm

Tüske Zsuzsanna

Irina Palm – angol-német-francia, 2007. Rendezte: Sam Garbarski. Írta: Sam Garbarski és Philippe Blasband. Kép: Christophe Beaucarne. Zene: Ghinzu. Szereplők: Marianne Faithfull (Maggie), Miki Manojlovic (Micky), Kevin Bishop (Tom), Siobhan Hewlett (Sarah), Gryllus Dorka (Lujza). Gyártó: Entre Chien et Loup / Ipso Facto / Pallas Film. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 103 perc.

 

Bizonyos műfajok csillaga sosem áldoz le, kortól és helytől függetlenül őrzi pozícióját a filmuniverzumban. Többek közt Mildred Pierce, Stella Dallas, valamint a Sirk-féle, emelt fővel megsemmisülő nagyasszonyok önfeláldozásának köszönhetően az anya-melodráma is a legősibb kérdések és kínok hordozójává válhatott.

A legfrissebb darab főhőse egy ötvenes éveiben járó özvegyasszony, Maggie, aki London külvárosában él családos fia szomszédságában. Életüket lassan ölő tragédia mérgezi, Maggie unokája ugyanis súlyos beteg, és csupán egy rendkívül költséges, Ausztráliában végrehajtott műtét jelenthet halvány reményt gyógyulására. A szülők a kifizetetlen számlák és a teljes kilátástalanság árnyékában már-már lemondanak az utazásról, Maggie azonban mindent elkövet, hogy pénzt szerezzen: végül a leggyorsabb kereseti lehetőségnek a szexipar bizonyul, így hát az asszony – méltóságát nem sajnálva – prostituálja jobb kezét. A megalázó rutin azonban fokozatosan átalakul: Maggie-t kivételesen bársonyos, csodatévő marka, valamint afféle alvilági Pygmalionként a klub szerb tulajdonosa (a nagyszerű Miki Manolovic alakításában) saját művésznevet viselő, titokzatos sztárrá teszi – a fájdalmaktól terhes melodráma egyszerre rendhagyó karriertörténetbe csap át.

Sam Garbarski bizarr tragikummal tépázott, kisrealista filmjének legnagyobb erénye – a műfaj kiváló érzékkel végrehajtott vérfrissítése mellett – a szereplőválasztásban rejlik. A számos közelmúltbeli epizódszerep után (Intimitás, Marie Antoinette) minden idők egyik rendkívüli hippi-ikonja, Marianne Faithfull ezúttal újra középpontban tündököl – Gryllus Dorkával oldalán megmutatva, milyen, ha ifjú és bölccsé érett vadorzó találkoznak egymással. Az érzékien búgó hangú énekesnő aranyló hajzuhataga a múlté, és a motoros ruha alatt valaha tökéletesen feszülő test is csupán emlék már, a végeredmény mégis változatlan – nem csupán egy idősödő anyafigura szentté válása, hanem az egykori szexbálvány különös újjászületése is végbemegy a vásznon. Garbarski finomra hangolt remekéből (amellett, hogy megtudjuk, mit is jelent a péniszkönyök) az is kiderül, hogy a valódi istennőket nem fenyegeti a nyugdíjkorhatár.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/05 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9451

Kulcsszavak: 2000-es évek, angol film, család(i viszonyok), Dráma, francia film, Játékfilm, német film, szegénység, testiség,


Cikk értékelése:szavazat: 1137 átlag: 5.26