Tartalmi elemek kiemelése
rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Irina Palm

Tüske Zsuzsanna

Irina Palm – angol-német-francia, 2007. Rendezte: Sam Garbarski. Írta: Sam Garbarski és Philippe Blasband. Kép: Christophe Beaucarne. Zene: Ghinzu. Szereplõk: Marianne Faithfull (Maggie), Miki Manojlovic (Micky), Kevin Bishop (Tom), Siobhan Hewlett (Sarah), Gryllus Dorka (Lujza). Gyártó: Entre Chien et Loup / Ipso Facto / Pallas Film. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 103 perc.

 

Bizonyos mûfajok csillaga sosem áldoz le, kortól és helytõl függetlenül õrzi pozícióját a filmuniverzumban. Többek közt Mildred Pierce, Stella Dallas, valamint a Sirk-féle, emelt fõvel megsemmisülõ nagyasszonyok önfeláldozásának köszönhetõen az anya-melodráma is a legõsibb kérdések és kínok hordozójává válhatott.

A legfrissebb darab fõhõse egy ötvenes éveiben járó özvegyasszony, Maggie, aki London külvárosában él családos fia szomszédságában. Életüket lassan ölõ tragédia mérgezi, Maggie unokája ugyanis súlyos beteg, és csupán egy rendkívül költséges, Ausztráliában végrehajtott mûtét jelenthet halvány reményt gyógyulására. A szülõk a kifizetetlen számlák és a teljes kilátástalanság árnyékában már-már lemondanak az utazásról, Maggie azonban mindent elkövet, hogy pénzt szerezzen: végül a leggyorsabb kereseti lehetõségnek a szexipar bizonyul, így hát az asszony – méltóságát nem sajnálva – prostituálja jobb kezét. A megalázó rutin azonban fokozatosan átalakul: Maggie-t kivételesen bársonyos, csodatévõ marka, valamint afféle alvilági Pygmalionként a klub szerb tulajdonosa (a nagyszerû Miki Manolovic alakításában) saját mûvésznevet viselõ, titokzatos sztárrá teszi – a fájdalmaktól terhes melodráma egyszerre rendhagyó karriertörténetbe csap át.

Sam Garbarski bizarr tragikummal tépázott, kisrealista filmjének legnagyobb erénye – a mûfaj kiváló érzékkel végrehajtott vérfrissítése mellett – a szereplõválasztásban rejlik. A számos közelmúltbeli epizódszerep után (Intimitás, Marie Antoinette) minden idõk egyik rendkívüli hippi-ikonja, Marianne Faithfull ezúttal újra középpontban tündököl – Gryllus Dorkával oldalán megmutatva, milyen, ha ifjú és bölccsé érett vadorzó találkoznak egymással. Az érzékien búgó hangú énekesnõ aranyló hajzuhataga a múlté, és a motoros ruha alatt valaha tökéletesen feszülõ test is csupán emlék már, a végeredmény mégis változatlan – nem csupán egy idõsödõ anyafigura szentté válása, hanem az egykori szexbálvány különös újjászületése is végbemegy a vásznon. Garbarski finomra hangolt remekébõl (amellett, hogy megtudjuk, mit is jelent a péniszkönyök) az is kiderül, hogy a valódi istennõket nem fenyegeti a nyugdíjkorhatár.

 


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/05 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9451

Kulcsszavak: 2000-es évek, angol film, család(i viszonyok), Dráma, francia film, Játékfilm, német film, szegénység, testiség,


Cikk értékelése:szavazat: 1137 átlag: 5.26