Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Elizabeth: Az aranykor

Pápai Zsolt

Elizabeth: The Golden Age – brit-amerikai, 2007. Rendezte: Shekhar Kapur. Írta: William Nicholson és Michael Hirst. Kép: Remi Adefarasin. Zene: Craig Armstrong. Szereplők: Cate Blanchett (Erzsébet), Geoffrey Rush (Walshingham), Clive Owen (Raleigh), Samatha Morton (Stuart Mária), Rhys Ifans (Reston). Gyártó: Working Title / Studio Canal. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 114 perc.

 

A kosztümös mozik ezredfordulós hollywoodi reneszánszát többek között egy neves brit uralkodóról készült mű izmosította: az Elizabeth a klasszikus Hollywoodot megidézően nagyszabású film volt, amely a címszereplő hatalomra jutásáról szólt. A trónrakerülés utáni éveket elbeszélő folytatás természetesen ráerősít az előző részre, nem csak színesebb, látványosabb, fordulatosabb annál, hanem a műfaji keresztkapcsolatai is számottevőbbek.

Az Elizabeth: Az aranykor akciójelenetekkel ellátott történelmi (életrajzi) film, mindenekelőtt azonban egy cirka négy évtizede haldokló műfaj feltámasztására tett kísérlet. Az új film ízig-vérig melodráma, a zsáner minden klasszikusan kötelező elemével, előtérben a szerelmi háromszöghelyzettel, háttérben a világfordító eseményekkel. A középpontban a királynő és a spanyol Nagy Armadát legyőző Sir Walter Raleigh beteljesületlen szerelmének, illetve a királynő udvarhölgye és Raleigh közötti liezonnak a bemutatása áll, és mindezt az Anglia végvesztére törő erők politikai konspirációiról szóló tudósítások színezik.

A rendező intelligensen vezeti végig a nézőt a szövevényes érzelmek útvesztőjében, ügyesen motiválttá téve a legkülönösebb szívbéli pálfordulásokat is. Az egekig nyújtózkodó érzelmek bemutatása ezért alig zavaró, a film mégsem mentes egyfajta diadalmas tónustól. Ezt leginkább a folyamatosan harsogó vagy éppen neszező-duruzsoló kísérőzene szavatolja. Alig akad szekvencia, amely alatt ne szólna valami, ami azért is irritáló, mert Shekhar Kapur rendező nem szorul rá ilyen olcsó effektekre. Hogy képes zenei aláfestés nélkül is drámai pillanatokat közvetíteni, azt Stuart Mária kivégzésének jelenete bizonyítja: ez a film leghatásosabb pillanata.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/12 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9207

Kulcsszavak: 2000-es évek, angol film, Dráma, Játékfilm, Melodráma, Történelmi film (világ), USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1387 átlag: 5.45