Kovács Gellért
Disturbia – amerikai, 2007. Rendezte: D. J. Caruso. Írta: Christopher Landon. Kép: Rogier Stoffers. Zene: Geoff Zanelli. Szereplők: Shia LaBeouf (Kale), Sarah Roemer (Ashley), Aaron Yoo (Ronnie), Carrie-Anne Moss (Julie), David Morse (Turner). Gyártó: DreamWorks / Paramount Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 90 perc.
A Hátsó ablakot, ezt a számtalanszor idézett, több mint fél évszázada készült Hitchcock-remekművet egyszerűen nem tudják békén hagyni a nyughatatlan hollywoodiak. Számos utánérzés és egy pofátlan, azonos című tévéfilm után (rendezte: Jeff Bleckner, készült 1998-ban) most D. J. Caruso próbálta aktualizálni – az elsősorban tiniknek szánt thrillerek kereteihez szabva – a máig romlatlan eredeti főbb motívumait.
A mérsékelten izgalmas történet kukkolója Kale, a középiskolás kölyök, aki rendkívül nehezen viseli édesapja elvesztését: agresszív, kezelhetetlen, depressziós. Sokadik balhéja következményeként a bíróság háziőrizetben letöltendő szabadságvesztésre ítéli: felszíjaznak bokájára egy kis szerkezetet, amely közvetlenül a rend őreinek jelez, ha szökni próbálna. Nincs mese, a nyaralásnak lőttek! Mit tesz ilyenkor egy tinédzser az új évezredben? A technika vívmányaihoz menekül! Így hát dübörög a hiperszuper videójáték, suhan az szélessávú internet, pittyeg a dizájnos mobil, rögzít a tenyérnyi minikamera – vagyis zajlik a virtuális élet. Igen ám, de „raboskodó” hősünket a valós külvilág is foglalkoztatja! Kale először csak a kacér szomszéd lányka mindennapjait igyekszik kilesni, majd egy igazán vérfagyasztó momentumra is felfigyel: a szemközti házban roppant gyanús dolgok történnek. Gyilkosság? Vagy csak agyrém? Ki kéne nyomozni…
Emlékszünk, ugye: Hitchcock hősének, a begipszelt lábú fotóriporternek – vaslogikáján kívül – csak egy lassan újratöltődő, nyamvadt vaku állt a rendelkezésére, amikor szembeszállt az ördöggel. Botcsinálta „high-tech detektívünk” azonban egy egész elektronikai arzenál segítségével se képes túljárni ellenségének elborult elméjén. Szomorú, de a boldog vég e filmben csak és kizárólag a vakszerencsének köszönhető. És ezt felfoghatjuk akár üzenetként is.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2007/08 59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9090 |