Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Melquiades Estrada három temetése

Nevelős Zoltán

Three Burial of Melquiedes Estrada – amerikai, 2006. Rendezte: Tommy Lee Jones. Írta: Guillermo Arriaga. Kép: Chris Menges. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Tommy Lee Jones (Perkins), Barry Pepper (Norton), Julio Cedillo (Estrada), Dwight Yoakam (Belmont), January Jones (Lou Ann). Gyártó: Javelina Film Company. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 121 perc.

 

Guillermo Arriaga azzal vált híressé (és az idén Oscar-jelöltté), hogy az ünnepelt Alejandro González Iñárritu első három filmjének (Korcs szerelmek; 21 gramm; Babel) ő írta a forgatókönyvét. Nos, akik úgy érezték, azokban a történetekben túl sok volt a tragikus fordulat és az idősíkok törése-csúsztatása, azok is jól járnak, ha esélyt adnak ennek a jóval szikárabb produkciónak, amelyben azért tragédia és időjáték is akad elég.

Tommy Lee Jones második rendezői munkája – az első az 1995-ös Régi jó cimborák című tévéfilm szintén vadnyugati történet volt – nemcsak helyszíneivel és képi világával, de érzelmi visszafojtottságával és témája révén is a western műfajához kötődik. Egy öreg harcos móresre tanítja az új idők elkorcsosult emberét – mondja fel a régi leckét új és eredeti megközelítésben a hosszú című film. Jones maga alakítja a főszerepet, a mexikói határ közelében fekvő egyik farm gazdatisztjét, Pete Perkinst, aki meggyilkolt barátja, a mexikói vendégmunkás, Melquiades Estrada holttestének akarja megadni a végtisztességet, amikor a gyilkosságot akaratlanul elkövető, fiatal határőrt foglyul ejti, és arra kényszeríti, hogy elkísérje a holttestet a férfi szülőföldjére – lóháton, keresztül a sivatagi zöldhatáron.

A gyilkosság előzményei és következményei az Arriagára jellemző technikával, az idősíkok sajátos logika szerinti elcsúsztatásával tárulnak fel; van alkalmunk több szempontból is átélni az eseményeket, megismerni a szereplők élethelyzetét és motivációit. Míg a frusztrált határőrről és unatkozó feleségéről megsemmisítő átvilágítást kapunk, az életüket a maga természetességében megélő Perkins és Estrada lelki mélységei megmaradnak titoknak. Az öregedő gazdatiszt nem bosszút áll barátjáért, nem újabb vérontás formájában dacol a gyilkosságot eltussolni akaró hatóságokkal. Ő a felborult erkölcsi rendet akarja helyreállítani, aminek csak egyik fele az a bizonyos harmadik temetés, sokkal fontosabb az a győzelem, amit a fogyasztói társadalom nyomoroncának, a Barry Pepper által alakított mihaszna egyenruhásnak a lelkén akar véghez vinni: kihozni az embert a hitvány alakból. Ebben az értelemben a fesztiválbajnok Arriaga és a vén stúdióróka Jones műfaji kísérletet hajtottak végre: aktuális (egyúttal örök) érvényű pszichológiai drámát rejtettek egy modern western köntösébe.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/06 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9023

Kulcsszavak: 2000-es évek, Bűnügyi, Dráma, Játékfilm, műfajiság, USA film, Western,


Cikk értékelése:szavazat: 854 átlag: 5.39