Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Különleges történetek

Pápai Zsolt

Histoires Extraordinaires – francia–olasz, 1967. Rendezte: Roger Vadim, Louis Malle, Federico Fellini. Szereplők: Jane Fonda, Peter Fonda, Alain Delon, Brigitte Bardot, Terence Stamp, Salvo Randone. Forgalmazó: Caesar Film. 106 perc.

 

A hatvanas évek egyik slágerszerzője Edgar Allen Poe, kedvelt filmalakzata pedig a szkeccs volt, így szükségszerűen találtak egymásra. A Különleges történetek tételeit az író személyén kívül semmi nem kapcsolja egymáshoz, már ha azt nem számítjuk, hogy zavart tudatú hős áll mindháromnak a középpontjában.

Roger Vadim igazán testhezálló novellát választott magának. Néhány pikáns jelenettel körített, de lényegében ízetlen Metzengersteinjének főhősnője diktatórikus hajlamú arisztokrata, aki beleszerelmesedik egyik rokonába, majd amikor visszautasításra talál, bosszút esküszik. A film a változtatások ellenére (a novellában a főszereplő férfi, és a szerelmi szál is hiányzik) inkább illusztratív, mintsem eredeti, Vadim még az elbeszélés narrátorát is megtartja, és csupán a Jane Fonda idomait villantó jelenetekbe visz némi személyességet.

Hasonló félsiker Louis Malle szórványosan Hitchcock Szédülését idéző doppelgänger-variációja (William Wilson), ráadásul itt az elidegenítő effektusokkal teli cselekményszövés is nehézkes: néhol részletező, másutt enigmatikus, mintha a rendező nem találná a helyét a történetben (de mintha nem is nagyon keresné). Nem így Federico Fellini, aki a maga szerzői vehemenciájával teljes egészében újraírta a választott novellát. A Toby Dammit főszereplője az örök városba érkező brit színész, aki a mozitörténet első katolikus – „Dreyer, Pasolini és Ford világát ötvöző” – westernjében vállal szerepet. Az inkább képszilánkokból, mintsem kerekre formált jelenetekből álló film a meglehetősen zilált lelkiállapotú Toby látomásaként (is) értelmezhető. Víziószerűsége és stilizált képei a Fellini-életmű teljes értékű darabjává emelik: egyszerre Az édes élet, valamint a Nyolc és fél utójátéka, illetve előtanulmány a Rómához.

Extrák: előzetesek, fotógaléria.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/05 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8998

Kulcsszavak: 1960-as évek, adaptáció, francia film, irodalom, Játékfilm, olasz film, Szkeccsfilm,


Cikk értékelése:szavazat: 807 átlag: 5.46