Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Az álom tudománya

Kolozsi László

Science des réves – francia, 2006. Rendezte és írta: Michel Gondry. Kép: Jean-Louis Bompoint. Zene: Jean-Michel Bernard. Szereplők: Gael Garcia Bernal (Stéphane), Charlotte Gainsbourgh (Stéphanie), Alain Chabat (Guy), Miou-Miou (Christine), Pierre Vanneck (Pouchet). Gyártó: Mikado Film / Partizan / Canal + / France 3. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 105 perc.

 

Sokáig gondolkoztam, kit, kinek a filmjeit idézi fel az új Gondry-opus, Az álom tudománya: felmerült Jan Svankmajer neve, a Quay testvéreké az animációs betétek miatt, Fellinié, hisz Fellini is az álmait – pontosabban a jungiánus analitikusa utasítására lejegyzett álmoskönyvét – használta, amikor kimerülőben volt az ötletzsákja; az álmosfüzet segítségével tervezett képeket, jeleneteket; eszembe jutott Terry Gilliam is. De egyikük sem volt az igazi. Tudtam, hogy valahol a gyermekkori emlékek közt kell keresgélni, s amikor megláttam a celofánból készült vizet: megvolt. Hogy is gondolhattam másra? Ez a Futrinka utca. Gondry világa a régi magyar mesefilmek, a közép-európai ifjúsági és kalandfilmek, a kis Kovács Krisztián főszereplésével készült filmek világa. Az álom tudománya legközelebbi rokona a Hahó, öcsi; a régi magyar filmeknek volt ilyen kedvesen bús hangulata, ilyen melengető atmoszférája. Vajon látott e a versailles-i születésű Michel Gondry hetvenes években készült magyar filmeket? Azért választotta-e az anya (kis) szerepére Miou-Miou-t, mert a zenekarának Oui-oui volt a neve? Még az is lehet.

Ma Gondry a legjátékosabb rendező. Az álom tudománya cáfolja Deleuze állítását, miszerint a film a legszerencsétlenebb műfaj, mert az alkotók nem lehetnek merészek. Gondry most az álmokba ruccant ki (az Egy makulátlan elme örök ragyogásával az agyban tett utazást); a szerelem születését és nem az elmúlását vitte filmre: itt nem töröltetnek, hanem bevésődnek az emlékek. A pszichológia az álmokat kis kockázatú tudatmódosulásnak mondja. Most értettem meg, mit jelent a „kis kockázat”: az álmok néha befolyásolják a valóságot. Kikerülnek a hatalmunkból és önkényeskednek. Gondry úgy gondolkozik, mint egy tíz éves, aki remekül meglenne az álmaiban is. Önéletrajzi elemekkel gazdagított filmje – melyhez az európai film két nagy sztárját, Gael Garcia Bernalt és Charlotte Gainsbourg-t kérte fel (micsoda klipet tudott volna rittyenteni a papának!) – olyan, mintha egy élénk fantáziájú kiskamasz agyából pattant volna ki. A kínos, ugyanakkor nagyon szép szerelmek ízeit, hangulatát, a feledhetetlen ballépéseket idézi meg: olyan bájjal, ahogy csak a magyar ifjúsági filmesek tudtak szólni a szép zöld gyepről, a tengerről, a gyerekszoba varázslóiról.

A Futrinka utca pónija főszereplő lett.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/05 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8987

Kulcsszavak: 2000-es évek, álom/alvás, francia film, Játékfilm, Romantikus,


Cikk értékelése:szavazat: 967 átlag: 5.53

előző 1 következőúj komment

alterways#1 dátum: 2009-08-15 14:16Válasz
lászló barátom, ilyen bő lére eresztett semmitmondást rég láttam. most akkor mi van fillmel? vagy nem erről akartál írni?