Tartalmi elemek kiemelése
rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

A parkolás mûvészete

Vajda Judit

The Delicate Art of Parking – kanadai, 2003. Rendezte és írta: Trent Carlson. Kép: Brian Johnson. Zene: James Jandrisch, Daniel Seguin. Szereplõk: Fred Ewanuick (Grant Parker), Dov Tiefenbach (Lonny), Tony Conte (Jerome), Diana Pavlovská (Olena). Gyártó: Anagram. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 86 perc.

 

Egy áldokumentumfilmmel nagyot tévedni nem lehet. Ha nem stimmel a színészi játék, a világítás, a kamerakezelés, ha megremeg az operatõr keze, ha megbicsaklik a dramaturgia, vagy bármiféle amatõrizmus történik, arra rá lehet fogni, hogy szándékosan, a hatás kedvéért történt. Egy áldokumentum-vígjátékkal még kevésbé lehet mellélõni, fõleg, ha olyan világbajnok ötletre épül, mint hogy egy szerencsétlen, örök elsõfilmes fiatal rendezõ – bosszút állva kifizetetlen parkolócédulái tömkelegéért – gonosz dokumentumfilmet akar készíteni a helyi parkolótársaságról és annak munkatársairól, majd ehelyett inkább beépül a parkolóõr-szubkultúrába (jó látni amúgy, hogy szegény parkolóõrök a civilizált, píszi Kanadában is ugyanakkora közutálatnak örvendenek, mint kis hazánkban).

A jó alapötlet mellé már csak néhány jó figura kell (a lúzer rendezõ, aki még egyetlen filmet sem tudott befejezni, a megszállott, velejéig becsületes parkolóõr, az agresszív, kiéhezett parkolóõrnõ, aki még rendezõnkre is ráindul, a parkolóõrök fõnöke, aki titkon színészi karrierrõl álmodik, és szíves örömest vállal szerepet egy debil videóklipben, egytõl egyig ilyen). Ami viszont nem kéne – mivel egy kevesebb mint másfél órás filmet már az eddigiek is hiányérzet nélkül kitennének –, hogy a(z egyébként szintén elsõfilmes) rendezõ, Trent Carlson mindezt egy erõltetett nyomozással egészíti ki (mely az egyik, kómába esett parkolóõr támadója után folyik), s mintha a végén még tanulságot is le akarna vonni. A vége fõcímben ezt szerencsére humorosan felülírja azzal, hogy elõrevetíti, melyik hõssel mi történt a film után.

Egyenetlen mû A parkolás mûvészete, melyben amatõr és ál-amatõr jelenetek váltják egymást, és a jól eltalált megoldásokat, bájos gesztusokat keresett ötletek gyengítik. Az áldokumentumfilmek szerelmeseinek és a parkolóõrök ellenségeinek azonban minden bizonnyal tetszeni fog.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/10 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8831

Kulcsszavak: 2000-es évek, Ál-dokumentum, Dokumentum, Játékfilm, kanadai film, komédia, Vígjáték,


Cikk értékelése:szavazat: 1046 átlag: 5.67