Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

A parkolás művészete

Vajda Judit

The Delicate Art of Parking – kanadai, 2003. Rendezte és írta: Trent Carlson. Kép: Brian Johnson. Zene: James Jandrisch, Daniel Seguin. Szereplők: Fred Ewanuick (Grant Parker), Dov Tiefenbach (Lonny), Tony Conte (Jerome), Diana Pavlovská (Olena). Gyártó: Anagram. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 86 perc.

 

Egy áldokumentumfilmmel nagyot tévedni nem lehet. Ha nem stimmel a színészi játék, a világítás, a kamerakezelés, ha megremeg az operatőr keze, ha megbicsaklik a dramaturgia, vagy bármiféle amatőrizmus történik, arra rá lehet fogni, hogy szándékosan, a hatás kedvéért történt. Egy áldokumentum-vígjátékkal még kevésbé lehet mellélőni, főleg, ha olyan világbajnok ötletre épül, mint hogy egy szerencsétlen, örök elsőfilmes fiatal rendező – bosszút állva kifizetetlen parkolócédulái tömkelegéért – gonosz dokumentumfilmet akar készíteni a helyi parkolótársaságról és annak munkatársairól, majd ehelyett inkább beépül a parkolóőr-szubkultúrába (jó látni amúgy, hogy szegény parkolóőrök a civilizált, píszi Kanadában is ugyanakkora közutálatnak örvendenek, mint kis hazánkban).

A jó alapötlet mellé már csak néhány jó figura kell (a lúzer rendező, aki még egyetlen filmet sem tudott befejezni, a megszállott, velejéig becsületes parkolóőr, az agresszív, kiéhezett parkolóőrnő, aki még rendezőnkre is ráindul, a parkolóőrök főnöke, aki titkon színészi karrierről álmodik, és szíves örömest vállal szerepet egy debil videóklipben, egytől egyig ilyen). Ami viszont nem kéne – mivel egy kevesebb mint másfél órás filmet már az eddigiek is hiányérzet nélkül kitennének –, hogy a(z egyébként szintén elsőfilmes) rendező, Trent Carlson mindezt egy erőltetett nyomozással egészíti ki (mely az egyik, kómába esett parkolóőr támadója után folyik), s mintha a végén még tanulságot is le akarna vonni. A vége főcímben ezt szerencsére humorosan felülírja azzal, hogy előrevetíti, melyik hőssel mi történt a film után.

Egyenetlen mű A parkolás művészete, melyben amatőr és ál-amatőr jelenetek váltják egymást, és a jól eltalált megoldásokat, bájos gesztusokat keresett ötletek gyengítik. Az áldokumentumfilmek szerelmeseinek és a parkolóőrök ellenségeinek azonban minden bizonnyal tetszeni fog.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/10 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8831

Kulcsszavak: 2000-es évek, Ál-dokumentum, Dokumentum, Játékfilm, kanadai film, komédia, Vígjáték,


Cikk értékelése:szavazat: 1046 átlag: 5.67