Tartalmi elemek kiemelése
rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Könyv

Tullio Kezich: Federico

A képzelet tábornoka

Bikácsy Gergely

Tullio Kezich könyve remeklés: a „rendezõi életrajz” mûfajának éppúgy alapmûve, mint a Fellini-irodalomnak.

 

Ebben a terjedelmes és kiváló könyvben van egy fénykép: rajta Fellini az Édes élet forgatásán, hosszú fekete kabátban. Aki nem ismerné, csak másodszorra tippelne filmrendezõre. Hazug történeteket kiagyaló maffiózó talán? Igen, ilyesmi: a kalandor és a festõ üdvös ötvözete.

Tullio Kezich könyve remeklés: mûfajának, a „rendezõi életrajznak” olyan alapmûve, mint David Robinson Chaplinje. A Fellini-szakirodalom egyik, talán máig is legjobb mûve. Nemcsak érdekes, hanem lenyûgözõ, és hibátlannak, kikezdhetetlennek látszik. Szerencsére nem az.

 

 

Vidéki fiú Rómában

 

„Ti kritikusok és esztéták túl elvontak vagytok” – rótta meg a könyv szerzõjét fiatalkori barátságuk kezdetén, a Fehér sejk velencei premierje idején a kezdõ filmrendezõ. Így van – minden kritikus az: „túl elvont” a rendezõk, festõk, gyakran az írók szemével is.

Csakhogy Fellini 1952 körül egy különös társadalom vitákkal terhes filmgyártásának közepén rutinos profi, de mégis kezdõ. Fellini csak önvakítóan, megbocsátható színjátékkal, modoros vagy rokonszenves pózzal színleli: az elméletekrõl még tudomása sincs. Olyan ez, mint legendás hazudozás-kényszere. Az „anti-intellektuális” és alig mûvelt Fellini tíz éven át a legismertebb olasz gagman, bedolgozó, tegnapi szóval filmdramaturg, a szakma mindenese, rutinos forgatókönyvíró, számos lap kedvenc szerzõje, de soha egyetlen vitacikket vagy recenziót nem írt. Ennek ellenére biztosnak vélem: színlelte, hogy még csak tudomása sincs a neorealisták elméleti nézeteirõl. Zavattini egyik „inasaként”, majd Rossellini tanítványaként, Lattuada és Germi fõmunkatársaként számtalan súlyos és fontos (vagy hígabb) neorealista film forgatókönyv-írójaként a neorealizmus elveirõl nyilván tapasztatokat szerzett, a vitákat végig kellett hallgatnia.

Tullio Kezich a legnagyobb olasz napilap gyakorló filmkritikusaként maga sem elméletíró és nem filmesztéta (szépirodalmi kísérletei, színpadi feldolgozásai is ismertek). Fellinirõl van már könyve, a mostani annak bõvített kiadása, de jelent meg a Dolce vita forgatási naplóját végigkísérõ könyve is. Érteni vélem, ha utólag is örömmel igazolja – legalábbis megérti – hõsének idegenkedését az „intellektualizmustól”. Fellini pályakezdõ filmjeit, de még az Országútont is az elkötelezett baloldali kritikusok versenyt szidalmazták, nyilván érdekelte valamelyest, miért. Nem szeretett ilyesmirõl beszélni, nem is mélyedt el teoretikus problémákban, valóban más srófra járt az esze, de talán az életrajz- és portréírónak az egész jelenséget furcsa néhány szóval, leegyszerûsítve kikerülnie, ebben nem szerencsés a portré modelljéhez hasonulni.

A neorealizmusnak hátat fordító két nagy rendezõ, Rossellini és Fellini stílus- és szemléletváltása az 1950-es évek olasz filmmûvészetének legnagyobb horderejû fejleménye. Tullio Kezich túlságosan is megfogadta Fellini tanácsát (dorgálását?), és gondosan nem szól bizonyos elméleti alapkérdésekrõl. Ráadásul nem csak elméleti kérdés mindez: Fellini zaklatott, sok vitától terhes pályáján fontos volt Rossellini barátsága, majd eltérõ módszereik miatti elhidegülésük. Bántotta a neorealista hagyományokat jobban õrzõ De Sica gúnyos megjegyzése „a naiv vidéki fiúról”. De mik e hagyományok, és milyen a két idõsebb mester, meg a saját ellentétes vagy szétváló világlátása? Kezich mindennek elméleti, tágabb történeti hátterérõl vaskos könyvében nem óhajt még féloldalnyit sem írni. Egyedül Visconti és Fellini évtizedekig tartó nagy ellentétét tárgyalja, ezt sem a Fellinit nem érdeklõ elméleti-esztétikai okokat ismertetve, hanem põre fesztivál-eseményekkel magyarázva. Igaz is, két nagy fesztiválon Viscontit ütötte el a fõdíjtól. Idézi Visconti bonmot-ját a Dolce vitáról: „az arisztokraták, ahogy az inasom látja õket”. Tanulságos, de ha megismerjük mindennek a tágabb hátterét, jobban értenénk az ellentétet.

 

 

A hálátlanság iskolája

 

Mintha az életút elsõ fele, hõsének fiatalsága az életrajzírót jobban lebilincselné. A korai filmekrõl, a Fehér sejk és különösen a Bikaborjak hátterérõl sok információval, bõven ír, és így a korabeli egész olasz filmgyártást az induló Fellini mögé sikerül vetítenie. Már itt imponáló, milyen halkan, de magabiztosan tér el a bevett, máig ismételt és élõ értékelésektõl – az Édes életig gyakran melléfogott a régi kritika. Különösen érdekes és méltánylandó a sikertelen Il Bidone (Csalók) szokottnál is alaposabb elemzése, újjáértékelése. Igazából nem jó az „elemzés” szó: Kezich az elõkészületek, a forgatókönyv, majd a film elkészítése kapcsán felmerülõ problémákat felsorolva észrevétlenül hangsúlyozza és emeli ki a filmvásznon látható értékeit vagy ritkábban gyengéit. Több fesztiváldíj és addigi ismertség ellenére persze Kezich sem tér el az általános közvélekedéstõl. Nála is az Édes élet a vízválasztó, az õ könyvének is elsõ csúcspontja a Dolce vita – ha elméleti és filmesztétikai könyvet olvashatnánk, ez akkor sem változhatna.

Furcsa mód sokunk, nagyon sokunk szeretett kedvence, Fellini remekmûve, mi több: szép filmje, az Amarcord mintha házi feladat volna a monográfus számára, kicsit rövidke, elnagyolt róla a fejezet. Nem a terjedelem árulkodik igazán, hanem inkább hogy Kezich egyébként is tárgyilagosan józan hangja még annyit sem forrósodik fel, mint azért kedveltebb filmjeinél mindig. Furcsa közöny érzõdik, kívül kerül az „Én Riminim” szerzõjének rövidnadrágos emlékein. Vajon kamaszként nem vágyott dús Trafikosnõre?

Térjünk vissza higgadtan Fellini és forgatókönyvíróinak barátságához, ellentéteihez. Lehet, hogy gyûlöletbe is torkollt némely barátsága. Õ változott meg hamarabb, hiszen õ érezte meg elõbb, milyen filmre vágyik. A forgatókönyv-íróként sültrealista filmekkel indult rendezõ az Országúton után már nem szeretett külsõben dolgozni: Amarcord, Nõk városa, És a hajó megy… mindet a Cinecitta legendással vált „Ötös mûtermében” forgatta, kivéve, melyet a Dinocittában, Dino de Laurentiis egy alig kisebb mûterem-központjában.

A legkülönösebb, hogy a Róma híres, hosszú, zuhogó esõben zajló autósztráda-képsorát sem külsõben vette filmre. Dokumentum-realitás kontra vízió és álom: a Casanovából semmit nem forgatott az igazi Velencében. Érdekes mód, pályája legvégén mégis dédelgetett egy régi tervet Velencérõl: fél- vagy egész dokumentumot, vagy fikcióba torkollt volna? Csak találgathatjuk.

Tullio Kezich könyvének egyik fõ – bár rejtett – dallama Fellini makacssága és bizonytalansága: kéthangú dallam ez. Tágasan-távlatosan; elegánsan és biztos kézzel erre a kettõsségre építi az életrajzot. Bizonytalan, önbizalomhiányos félelem a megvalósítás, a feladat elõtt – ugyanakkor párhuzamosan elképesztõ makacsság, ahogy visszautasít bármit és bárkit, ha a megoldást nem érzi magáénak. Paul Newmant Mastroianni helyett, nagyhatalmú producerek kéréseit, külsõ beavatkozást. Dino de Laurentiis? Mindegy, ellenségek-e avagy támogatók, barátok, jóakarók, pénzemberek. Milliós kár éri a produkciót, amit neki kell visszafizetni? Amúgy sem takarékoskodó alkat. Az olasz filmben megszokotthoz képest is nagy jövedelme van, de hökkentõen nagy vesztesége is.

Fellini és a „mágikus dolgok”: Freud nem, de a pszichiátria obskúrusabb válfajai vonzzák, s ha még csak Jung követõje volna! A félig szélhámos perui antropológus, Carlos Castaneda odavonzaná Dél-Amerika dzsungeleibe, és a dzsungel itt nem csak szó szerint értendõ: a soha le nem forgatott, fõmûvének gondolt G. Mastorna visszatérrel rokon Utazás Tulunba szintén a belsõ utak filmje lett volna, de az elõkészítés alatt túl veszélyes belsõ kalandnak érzi a sarlatán-tudós csalogatását számára idegen idõkbe és terekbe – ezért visszavonul. (A novellát annak idején a Filmvilág is közölte!) Még pályája delelõjén túl, ezer mûvészeti és nagyvilági siker után is benne marad a De Sica gúnyos szavával jellemzett „naiv vidéki fiú” félelme.

A könyv rendezõnk három jelentõs forgatókönyv-írója közül Pinellinek majdnem önálló fejezetet szentel, Ennio Flaianóval meglepõen mostohán bánik, klisé-dicséretekre telik csupán: „a sugárzóan tehetséges idegember” (?), szakításuk lényegét nem magyarázza, és mellõzése aránytalan. Nem ritkán másutt is hasonló igénytelen fordulatokba botlunk: Tonino Guerra „sziporkázó költõi lángelméje a hatvanas évek óta bevilágítja a fél olasz filmvilágot”. Dino Buzzati írói alakja és rövid, de intenzív munkakapcsolata Fellinivel – ez az epizód viszont roppant érdekes, és talán kevésbé ismert. A Mester egy másik jelentékeny forgatókönyvíróját, Bernardino Zapponit is tehetségéhez méltóan értékeli. A magyar olvasó jól teszi, ha Kezich nagy könyvével párhuzamosan lapozza Bernardino Zapponi Az én Fellinim címû, hasznosan forgatható emlékezés-könyvecskéjét (magyarul, JLX kiadó, 2003.) Zapponi a Satyricon, a Róma, a Casanova, a Nõk városa forgatásáról izgalmasan tud szólni, közel hozva a rendezõt: szubjektívebb, nyugtalanabb, mint a higgadt Tullio Kezich.

 

 

Az egotista

 

Stendhal érdekes kifejezése ez, amellyel megkülönböztette a mindennapi emberek egoizmusát a mûvészek, alkotók önközpontúságától. Kezich nem említi Stendhal szavát, de maga is õt követi. A pályakép és a modell furcsaságait is így érteti meg.

„Az én mozim nem irodalmi, nem is elbeszélõ, hanem festõi mozi. A fény a lényege, a stílusa, az ideológiája” – idézi Fellinit. (Hmm. Vajon mi lehet a különbség az „irodalmi” és az „elbeszélõ” filmek között? Talán a másutt jól ható fordítás itt nem elég árnyalt?) Mindenesetre Fellini elég késõn jut erre az önmeghatározásra, a sokáig gyûlölt figura, Casanova és a róla szinte kiszenvedett film nem-szeretett forgatása utáni megbékélés során. Kezich joggal tér ki a forgatás kínos helyzeteire, amikor Fellini ok nélkül egzecíroztatta, szinte kínozta a teljesen profi és alkalmazkodni kész, ráadásul kiváló Donald Sutherlandet. Máskor is tudott kegyetlen, igazságtalan lenni, forgatáson, munkában és magánéletben.

Groteszk, olykor hüledezni való Fellini híres „nem olvasottsága”. A háborús pótérettséginél tanulmányaiban tovább nem törekvõ egykori karikaturista és gegman falta az élet ismereteit, de a kultúrában csak a különösnek, bizarrnak érzett mûvészet vonzotta, s még ott sem voltak rendszeres ismeretei.

Ezt a hiányt néha „kihasználta”, olykor meg béklyózták a hátrányai. Kezich joggal idõz el Casanova alakjának és mûvének teljes félreértése „gubancánál” (alig olvassa, de pár sor után félredobva hamis véleményt alkot, majd ehhez dühösen ragaszkodik). Az ilyesmi önálló feldolgozáskor korántsem hátrány, hisz nem zavarja a valódi mû és a szerzõje.

A jelentékeny próza- és drámaíró Flaiano ezért is nem igazán az õ embere. Kihasználja Flaiano magas kulturáját és irodalomban gyökerezõ tudását, fantáziáját, de amikorra már nem kell titkolnia mûveletlenségét, idegenkedik a fölényes tudású írótól, minden ürügy jó, hogy eltaszítsa magától.

Kezich érdeme, hogy nem stilizálja, nem magyarázgatja túl ezt a meghökkentõ irodalmi – és filmtörténeti – tudatlanságot. Eizenstein, Griffith, kortársak? Amióta õ is rendez, nem érdekli, nem vonzza, nem kíváncsi más filmjére.

Makacsul, kizárólagosan, mindent kiszorítva szemhatárából csupán a saját témai, a saját fantáziájából meríthetõ tárgyak, saját világa érdekli. Ez a merítés sem hamari és könnyû munka. Mélyen és könyörtelenül merül bele saját mélységeibe: téma-ötletei, nehezen meglelt tárgyának minden összefüggései, minden elágazása, minden kapcsolata dzsungel- és óceánkutatóhoz méltó munkára ösztönzi.

A Rizzolival közösen alapított, rövid életû produkciós vállalata, a „FedeRiz” egyetlen filmet sem produkál; nem törõdik vele, szinte meglóg mások filmje elõl. Addigi barátja, becsült munkatársa, Pasolini is bosszantja, mikor a Csóró forgatókönyvével lép elõ, szinte hûdötten idegenkedik tõle – egyszerûen semmi türelme, fogékonysága, semmi beleérzõ képessége nincs mások vízióihoz. Elég sokat kell küzdenie a sajátjaival.

Csak a nyolcvanas évek elejétõl olvas rendszeresen, Kezich szerint erõsödõ álmatlansága miatt gyakran egész éjjel. A kortárs olasz irodalmat, részben ezért is, ekkoriban már alaposan ismeri, s fõleg persze, mert – bár ritkán „adaptál” regényt – mindig is kutat, keresgél ihletõ mûvekért. Egy másik kitûnõ Fellini-kötet újságíró-szerzõje (Costanto Costantini) azonban már a rendezõ ötvenedik születésnapja alkalmából alaposan kifaggatta Fellinit az álmatlanságról, altatókról a római Il Messageróban: Fellini fiatalkora óta álmatlanságban szenved, szinte hivalkodva emlegeti: ismer minden altatót. Régóta olvassa a huszadik század legjobb olasz prózaíróit, különösen (a magyarul sajnos még mindig alig ismert) két nagyot, Gaddát és Landolfit. Világirodalmi olvasottsága marad mindvégig nagyon kicsiny: Tolsztoj, Dosztojevszkij is „kimaradt”… utolsó évtizedének fõ munkatársa, Bernardo Zapponi emlékezései szerint Chandlert, Hammett könyveit, Patricia Highsmitht gyakran forgatta, Kafkát is, bár csak barátai nógatására: az Amerikából azért nem akart hollywoodi filmet csinálni, mert nem ismerte Amerikát. Legalábbis ezzel bújt ki, így magyarázta – elfeledve, hogy Kafka sem ismerte, és a regény nem Amerikáról szól. És persze ismerte a számára Arany Pálmát kiharcoló Simenon sok regényét, a Cannes-ban ekkor születõ nagy barátságuk okán is. Edgar Poe nagyon is neki való kísértethistóriáit még akkor sem hajlandó elolvasni, amikor már elõkészíti a Poe-novella nyomán rendezendõ filmet: egy asszisztense jegyzeteli ki õket. (Évtized múltán éjszakai álmatlanság-kúráján így kerül majd kezébe és figyelmébe A Hold hangja alapjául kiszemelt könyv, Cavazzoli bolognai egyetemi tanár regénye.)

 

 

Orson Welles és Napóleon?

 

Több fontos ütközetet veszít, mint Napóleon. Legnagyobb veresége olyan csata, mely elõl többször elmenekült. Ha nem is Waterloo-ja, mert hátra volt még néhány remeklése, de a saját lipcsei csatája a G. Mastorna utazása (más címen: „visszatérése”) volt. Dédelgetett remekmûvét sohasem rendezte meg, bár háromszor is a rajthoz készülõdött. Háromszor menekült el a nagyon várt, minden képességét próbára tevõ forgatása elõl. Furcsa talán egy el nem készült filmet az életmû legjobbjának mondani, de hallgatólagosan a józan Kezich is jóváhagyja az elterjedt vélekedést. A filmbõl produceri perek története, némi írásos vázlattöredékek, késõbbi filmnovella-részletek és késõbbi filmjeiben megrendezett motívumok maradtak fenn.

Ha valakinek mégis kimódolt a Bonaparte-párhuzam, jogosabb, igazabb is kínálkozik: Orson Welles. Rossellini apaságának megszûnte után Bergman mellett egyetlen rendezõi példaképe volt: egyiküknek sem ismerte jól a filmjeit. Welles jó néhány meg nem valósult, félbemaradt és csonka filmjének vesszõfutását azonban sajátjának érezhette. Miként Orson, saját munkáját neki sem mások, csak õ maga akadályozhatta és zavarhatta meg. Mindketten erõs sugárzással igyekeztek láthatatlanná tenni önnön kételkedésüket. Fellini is kõtömbszerûen trónol saját tehetsége trónusán: mesterien leplezi, mennyire bizonytalan, elfojtva rejti klinikai depresszióit, ezért tíz évenként omlik csak össze, ekkor viszont szoborhoz méltó nagy robajjal. Az orvosok sohasem tudják, mi néhány nagy betegségének titka.

Anélkül, hogy szájbarágóan túlhangsúlyozná Fellini beláthatatlanul nagy ellentmondásait – valójában errõl, a pályát és tehetséget megszabó belsõ paradoxonokról szól Tullio Kezich életrajza. A könyv az õ Fellinijét rajzolja, és Kezich „saját Fellinije” alighanem a „valódi” is – ha létezik ilyen. Nem esztétikai elemzésekkel gazdag (vagy súlyos) „utolsó szó” – néha mintegy mellékesen, röviden enged meg magának és olvasójának esztétikai értékelést –, ezzel a fentebb sokat emlegetett szûkítéssel viszont az esztétikai megítélésre, véleményformálásra jótékonyan nyitott marad az életrajzi könyv – minden olvasó töprenghet hiányain és a filmek után kezdheti újra a töprengést.

 

Tullio Kezich: Federico avagy Fellini élete és filmjei. Fordította Gál Judit. Európa, 2006.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/10 52-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8755

Kulcsszavak: 1950-es évek, 1960-as évek, 1970-es évek, 1980-as évek, 1990-es évek, 2000-es évek, életrajz, Játékfilm, olasz film, Portré, recenzió, rendezõportré,


Cikk értékelése:szavazat: 580 átlag: 5.53