Szabó Tamás
Shyamalannál az igazság ideát van, de hogy ezt felismerhesse, közösségeit mindig odaátról éri sorsfordító sokkhatás.
Kevés olyan tudatosan és következetesen felépített tematika és történetmondói stílus akad a századforduló hollywoodi rendezõinek életmûvében, mint az indiai származású M. Night Shyamalané. A filmek mûfaja igen széles spektrumot fog át, van köztük inváziós sci-fi (Jelek), sajátos képregény-megfilmesítés és újraértelmezés (Sebezhetetlen), mai környezetbe átültetett klasszikus kísértethistória (Hatodik érzék), a virtuális valóság problémakörét különös összefüggésben felvetõ mozi (A falu), a Lány a vízben pedig a sellõmítosz újramondására vállalkozik. Mozifilmjeibõl azonban egységes kódrendszerre alapozott sajátos világértelmezés rajzolódik ki. Ha összehasonlítjuk dramaturgiájukat, mitológiájukat, hatásmechanizmusukat, a színészvezetést vagy akár a szín- és zenei világot, azt tapasztaljuk, itt bizony egy nagyon szerves és kifinomult, jól átgondolt szemléletmód és technika jött létre, mely – a bevételi adatok bizonysága szerint – egy fölöttébb széles befogadói réteg misztikumra és félelemre alapozott vonzódását is megtalálta.
Okok
Okok, jelek, dolgok – Borges rajzolta meg így a realitás mögötti titkos tartomány topográfiáját, e felosztás Shyamalan rejtelmes világának feltérképezésében is segítségünkre lehet.
Shyamalan világában visszatérõ motívum a közösség és egyén, illetve a közösség/egyén és az ismeretlen, rejtélyes, de mindenképp támadó jellegû erõ konfrontációja. Mind az öt film tétje a felbomló közösség újrakovácsolásának kísérlete. Az amerikai közvéleményt az alapító atyák óta érdekli saját nagy és mikroközösségeinek sorsa, fõképp azok a negatív jelenségek, melyeket Fukuyama „nagy szétbomlásként” aposztrofál a modern társadalomban. Ám amíg a társadalomtudósok, pszichológusok, viselkedéskutatók ezt a folyamatot egy rendkívül bonyolult rendszer végeredményeként írják le, Shyamalan többnyire nagyon is hétköznapi traumákból indul ki. Ez a jelenség éppúgy felléphet egy csonka családban, ahol az anya az apaszerepet is kénytelen felvállalni (Hatodik érzék), a házastársi elhidegülés okozta válásközeli állapotban (Sebezhetetlen), a családot összetartó anya tragikus balesetében (Jelek) vagy a rokonok brutális utcai támadásokban való elvesztésében (A falu) – egyedül a Lány a vízben tár elénk egy olyan antiközösséget, melyben ez az elidegenedés már öröktõl való, társadalmi adottság.
E tendenciák nyújtják a filmek realista, hétköznapi, kényelmetlen és megoldhatatlannak tûnõ konfliktusait a sötétebb és ijesztõbb fordulat, a voltaképpeni fenyegetés megjelenéséhez. A drámai alapszituáció így csak nyitány, háttér, mely mögül minduntalan kilép valami sokkal rosszabb.
A meggyöngült közösségek, egy apartmanház lakói, az anya-fiú csonka párosa, az anyanélküli család vagy elárvult rokonok a film jelen idejében kénytelenek szembenézni egy természetfölötti vagy reális, de szokatlan támadással, olyan durva külsõ beavatkozással, mely változtathatatlanságba vetett mindennapjaikat alapjaiban rázza meg. Shyamalan válasza a film végére érik be: a krízisszituációt mindegyik csoport megoldja, így vagy úgy, a küzdelembõl gyõztesen, sõt megerõsödve kerül ki, s a harc segít számukra a múlt egyéb, fájdalmas élményeinek feldolgozásában is.
Vagyis a félelem, a szokatlannal, idegennel való szembesülés és szembenézés összetartó erõvé válhat. A tételmondat legpontosabb kifejtésére az utolsó két film során kerül sor, hisz a modern nagyvárosi civilizáció ellenében alapított falu mesterségesen archaikus világát, a menedéket a tanács Vénei egy külsõ fenyegetés, az erdõben megbújó „Azok” segítségével tartják fenn és együtt, míg a Lány a vízben minden szempontból heterogén lakóközösségét a sellõlány felbukkanása és rejtélyes mitológiája alakítja jól mûködõ homogén csoporttá. Rejtetten, ám könnyen dekódolhatóan errõl szól a Jelek családjának egymásra találása az idegenek elkergetése után, melyben a halott anya is tevékenyen részt vesz, ezzel mintegy elbúcsúzva szeretteitõl. A Hatodik érzék kísértetdoktora a film katarzisában végre képes elengedni feleségét, ahogy a médium kisfiú is bevallja anyjának különös látomásait, új bizalmat és köteléket teremtve kettejük közt. A Sebezhetetlen házaspárja is csak a különös események hatására mond le a szétköltözésrõl, az apa pedig szuperhõsként végül nehezen kezelhetõ fia tiszteletét is elnyeri.
Magánszövetségek, feléledõ bizalom és szeretet fûzi egybe a közösségeket – válaszul a Támadásra. Ami mindig bekövetkezik, többnyire megmagyarázhatatlanul, váratlanul. A közösség életébe behatoló erõ a veszély különbözõ fokozatait képviseli: a Hatodik érzék kísértetei a médium kisfiút nem bántják, a Sebezhetetlen fõhõsének szuverén döntése, hogy felveszi-e a harcot a világban csak általa érzékelt Rossz ellen, ám a Jelek idegen lényei már tápláléknak tekintik a megtámadott családot, A faluban az álszörny-maskarát magára húzó bolond is valóra váltja a lakosok titkos rettegését. Az új Shyamalan-film történetében ismét az a Bryce Dallas Howard válik üldözötté, aki a falut körülvevõ erdõn át menekült – ám most félig kutya, félig majom támadója egyenesen a mitológia alaktalan mélységébõl, hibridlények láthatatlan világából kerül a miénkbe.
A fenyegetés lényege, hogy a lelki fájdalom kézzelfogható és rémítõ külsõ erõvé szublimálódjon, a minket kísértõ mindennapi konfliktusok a mindennapokból kiemelõ, próbára tevõ támadássá változzanak. Ugyanakkor a támadás mindig kiválasztott közösségre, egyénre irányul, olyanokra, akik kifejezetten fogékonyak a megmagyarázhatatlan, földöntúli jelenségekre – a Hatodik érzék halottlátó kisfiúja, az erõszakot megérzõ és látó biztonsági õr a Sebezhetetlenbõl, a Jelek hitét vesztett lelkésze, a világtalan, de auralátó lány A faluból és a vízbõl származó sellõ-nimfa különleges áldozatok.
A fizikai erõszak a történet exponálásában (Hatodik érzék) vagy a film utolsó negyedórájában (Jelek) robban, mindig váratlanul; a Sebezhetetlen végkifejlete a családot túszul ejtõ õrülttel való leszámolás, míg A faluban a bolond késelése s szörnyeteggé transzformálódása indítja el a véres eseményeket. A Lány a vízben, mely talán a legszemélyesebb Shyamalan-opus, már csak igen elnagyoltan, a film utolsó öt percében szembesít a torz támadó lényével – az elõzményekben felvillanó sziluettek, baljós árnyak és hangok jelzik benyomulását a film valóságába. Ez a technika – a szörny félelmetesen lassan vonódik bele a sztori történetébe és látványterébe – a Predátor óta seregnyi B-horror elkoptatott paneljává vált. Jelen mûben emiatt azt érezni, hogy immár nem a rossz, a pusztító, hanem a szelíd, mesebeli protagonista ábrázolásán volt a hangsúly – a Lány a vízben valóban gyermekek ihlette tündérmese. A támadó már csak kötelezõ kellék, odakent szín az amerikai átlagpolgárok világának egy szeletét festõ tablón, s talán ezért érezzük kevésbé hatásosnak, fölöslegesnek a fantasyfilm e horrorelemét. Olyan lény õ, amit sokáig csak a szemünk sarkából látunk – ám másfél órán át így nézni a gonoszt: ez igen sovány egy horrorrajongónak. (Nem beszélve a meglehetõsen kiábrándító, A Gyûrûk Ura fõhõseinek megmenekülését utánzó suta lezárásról).
Jelek
Ebben a meglepetésekkel teli világban Shyamalan hõsei – szétzilált családi viszonyaik miatt – leginkább önmagukra számíthatnak. Életbevágó számukra a támadás megelõzése, vagyis a feltünedezõ elõjelek felismerése.
Shyamalan világát a jelek uralják. A Jelek kidomborítja ezt a felfogást, ám a jelkultusz mindegyik alkotásra igaz. A hõsök sorsa a természetfölötti felé mutató jelek helyes értelmezésén múlik. A középkori embernek a szimbólum és allegória iránti szenvedélye éled föl ezekben a mozikban, egyszerûbb és profánabb változatban. Minden, a szokványostól eltérõ eleme életünknek sötét változás elõhírnöke, baljós iránytû. A jelek sûrûsége és fontossága a filmidõ elõrehaladtával egyenlõ mértékben növekszik. A hõsök, kik eleinte tudatlanságuk miatt nem képesek, illetve mindennapi realizmusuk okán nem hajlandók felismerni a mindennapjaikat megzavaró elõjeleket, utóbb kénytelenek minden figyelmükkel a felfejtésükre koncentrálni, ha túl akarják élni a csapást. A jelértelmezés vonja bûvkörébe a nézõt is, ki a jó krimik befejezéséhez hasonlóan a beavatatlan, naiv fõszereplõ szemszögén keresztül éli át a tudás és a tisztánlátás pillanatát, amikor is a világ okszerû és félelmetesen egyértelmû jelrendszerré áll össze a szeme elõtt.
A kulcsfilm, a Jelek fõhõse Graham tiszteletes, ki a hit elvetésével épp a legõsibb allegóriát, a biblikus hagyományt törli ki életébõl. A film történéseinek nyomán kénytelen belátni, hogy életét magasabb és rejtett összefüggések alakítják, haldokló feleségének szavai csak évek múltán, az idegennel vívott csatában nyerik el értelmüket, ahogy kislánya vízmániája, a gabonakörök és még fia asztmatikus megbetegedése is szépen beleillik a rendszerbe. A tiszteletes belátja, hogy a valóság nem a realista, pragmatista szemléletmódban rejlik, a jelek az isteni terv bizonyosságát tárják fel elõtt, ezért veszi fel ismét hivatását a mû végén.
A Hatodik érzék Cole-ja csak rettegéssel teli jeltanulás által képes rájönni, hogy az õt kísértõk tulajdonképp a segítségét kérik – pszichiáter alteregója a saját halálát kell hogy megértse a külvilág jelzései nyomán.
A Sebezhetetlen fõhõsét látszólag sötét párja, a képregények õsgonoszát eljátszó gyûjtõ ébreszti rá különleges képességeire, azonban a férfi saját kételyei nyomán, múltjának eseményeit kutatva bizonyosodik meg arról, hogy valóban szuperhõs. Érintés által, látomásos képekben érzékeli az emberi gonoszságot, elsõ igazságtevõ útján a brutális gyilkoshoz ezek a tapasztalatok juttatják el.
A falu egésze komplex jelrendszer útján, mesterségesen szervezõdött, filoszok posztmodern világteremtése a vadon közepén, Thoreau után szabadon. Elébe mennek a sorsnak – a rituális életmód a külvilág, a könyörtelen nagyváros kegyetlenségét hivatott távol tartani: innen a vért jelzõ piros szín tiltása, a település körüli limes, és az alapítók által gondosan kiagyalt megfélemlítési technikák, melyek jelek sorozatából állnak (vörös festékvonás az ajtókon, az erõbõl felhangzó üvöltés, a fák közt megbújó álszörny.)
A Lány a vízben hõse a különös látogató, a lakásába csöppent/csöpögõ vízi lány/lény történetét kutatja, egy õsi mesét, mitológiát alkot újra az apró jelekbõl. A fizikailag érzékelhetõ jelek, képek körébõl ebben a filmben átkerülünk a szó még õsibb világába. Cleveland Heep, a rögeszmés gondnok túlszárnyalja összes shyamalani elõdjét – õ már saját világot és magánmitológiát teremt, egy nem ismert tartományt, meserendszert, mely eddig ott rejtõzött a gondjaira bízott medence vizében.
Shymalan láthatóan nosztalgiát érez a letûnt korok iránt. A vallásos jelképek által irányított középkori lét a modernség zavarosságával szemben érthetõ, átlátható és otthonosabb volt, és emiatt nagyobb lelki biztonságot nyújtott a benne élõknek. Shyamalan romanticizmusa a tragédia és a gonoszság iránti fogékonyságából származik. Fausti hõsei magasabbrendû, természetfölötti jelenségekkel kerülnek szembe. Ebbõl a nézõpontból az élet küzdelmes próbatételek sora, a rájuk adható válasz pedig valódi hõst kíván, olyasvalakit, aki képes túllépni józan, hétköznapi énjén.
Dolgok
Shyamalan mindig erõs színészgárdával dolgozik. Karakteres férfiak köré építi történeteit (Bruce Willis, Joaquin Phoenix, Mel Gibson), kik könnyedén hozzák a többnyire meghasonlott, önmagukkal és a meglepõ tényekkel vívódó figurákat. Érdekes váltás a most futó film gondnokának szerepében a Kerülõutakból ismerõs Paul Giamattit látni, aki kitûnõ színész ugyan, de semmiképp sem illik a fenti társaságba. A választás ennek ellenére indokolt és törvényszerû – egyrészt a Lány a vízben hangsúlyos alakja a címszereplõ, másrészt a férfi figurája nem kerül olyan konfliktushelyzetbe, ami a keménységre is képes, erõteljes hõskaraktert megkövetelné. A lassú, dadogós, megfontolt és két lábbal a földön járó Cleveland Heep karaktere méltó ellenpontja és társa az éteri Storynak (Bryce Dallas Howard).
Shyamalan filmjeiben eddig a nõalakok voltak a férfihõs és a történet kiegészítõi: házastársként a megromlott kapcsolatot képviselik (Sebezhetetlen, Hatodik érzék), hiányukkal, halálukkal a széthullott családot (Jelek). A falu öntudatos Ivy-je szerelme helyébe állva annak veszélyes tervét valósítja meg, mikor nekivág az erdõnek, hogy gyógyszert hozzon a városból. A Lány a vízben sellõje (Bryce Dallas Howard) pedig maga a rejtély és különösség a nagyon is hétköznapi térben.
Shyamalan filmjeiben mindig is fontos szerepet játszottak a gyerekek, a gyerekfigurák elõtérbe kerülése a felnõtt világlátás kritikája. Míg a szülõk képtelenek észlelni a környezet jeladásait, a veszély közeledtét, addig a tiszta, valóság által kevésbé gúzsba kötött gyermeki szem pontosan látja az elõjeleket. Graham tiszteletes fia hátborzogató pontossággal megjósolja az idegenek támadásának dramaturgiáját, a Sebezhetetlen kamaszodó hõse felismeri apjában a szuperhõst, a Hatodik érzék kisfiúja pedig egész egyszerûen a világ egy másik vetületét, a holtak birodalmát érzékeli. A Lány a vízben történetében az egyik karakter, egy hivatásos rejtvényfejtõ (!) kisfia segít a kirakós utolsó darabjának a helyreillesztésében.
A shyamalani dramaturgia a hõsök személyiségépítését – s persze a jelrendszer aprólékos kifejtését – szolgálja. Terjedelmes, lassú tempójú menete az ábrázolt környezet mind pontosabb rajzolatát eredményezi. Minden jelenet új és új talányt, megfejtendõ titkot tár fel ebben a gondosan kidolgozott akadálypályán, melyeken a fõhõsnek át kell küzdenie magát.
Shyamalan által szívesen alkalmazott múltbeli visszatekintés a történet váratlan csavarjának elõkészítését szolgálja: a Hatodik érzék végén visszatérünk a kezdõjelenethez, a Jelekben ugyanitt az anya hajdani haláltusájához, A falu hõsei pedig ugyancsak a film zárlatában fedik fel múltjukat, kinyitva Pandora szelencéjét, a gondosan lezárt faládákat, melybõl kiderül, hogy a történet nem a XIX. században, hanem napjainkban játszódik.
Az operatõri munkában a színek és a térhasználat kerül elõtérbe. A filmek ragyogó színvilága – talán az indiai kultúra hatása – sok helyen igazodik az ábrázolt eseményhez: a Sebezhetetlen rosszkedvû világában a sötétkék és szürke árnyalatai dominálnak, a Jelek sárgái a kukoricaföldekbõl ragyognak elõ, A falu a tiltott piros és a megtûrt barna-szürke puritánjának ellentétébõl festõdik. A Lány a vízben persze kékben fürdik, ezt a gyep zöldje és a ház fehérje ellenpontozza.
A helyszín minden esetben az Egyesült Államok egy jól körülhatárolt szeglete, de ez a tény nem annyira fontos, a környezet és a korszak csak jelzésértékû. A belsõ-külsõ tereket gyakorta a fény-árnyék határvonal választja el: a ház menedéket biztosító kivilágított tere s a kinti világ éjszakai sötétje fõképp a Jelekben és A faluban kerül ellentétbe. Ez a választóvonal a Lady in the waterban immár a szárazföldi és a medence alatti vízivilág, vagyis a realitásnak hitt fenti , és egy meseszerû lenti tér közt húzódik. A határ a víz, bár egy jelenet erejéig védjegyként itt is feltûnik a Jelekbõl ismerõs kukoricás s a benne bujkáló gonosz.
Shyamalan számára fontos a jól elkülöníthetõ limes, amelyen átkelve érzékelhetõvé válik a fenyegetés. Ha nincs védvonal, akkor nem marad különbség világunk és a félelmekkel teli túlnan közt. A falu határában a légiós táborokat idézõ zóna húzódik, mely csak egy a külsõ betonfal és az erdõsáv hármas védõgyûrûjébõl. A Hatodik érzékben a szoba közepére állított kezdetleges sátor hivatott szent ostyakörként megóvni gyermekhõsünket a kísértettõl. De a legjellegzetesebb, több mûben visszatérõ határvonal a végeláthatatlan kukoricatábla széle lesz, ami a ház privát, családi terét, udvarát szegélyezi a Jelekben.
A támadás többnyire éjszaka éri a hõsöket, s az addig megbízhatónak hitt belsõ terekben csúcsosodik ki. Ekkor a már jól ismert szobák és helyiségek, a lezárt ajtók új és új veszedelmet rejtegetnek. A biztonságos terület egyre kisebb részekre szûkül, a hõs menekülése során bezárkózik önmagába, közösségébe – és házába is. A falu körülhatároltságában az épületek szigetek, Cole a Hatodik érzékben sátrába szorul vissza, a Jelek családja házuk szobáit fokozatosan kénytelen feladni az idegenek éjszakai ostroma során. A végsõ állomás a pince, a lent helyisége, ahonnan nincs tovább. A pincébe bújnak a Jelek hõsei és A falu lakosai, míg Cole-t egy szekrényszerû szûk tárlóba zárják gonosz osztálytársai. A támadás intenzitása fordítottan arányos a tér tágasságával – az ijesztgetéstõl, rémületkeltéstõl (a Jelek éjszakai jelenete a kukoricásban) az apróbb konfliktusokon, sérüléseken át (karomnyomok Story, a meselény nagyon is Prada-modellszerû lábán) a fizikai megsemmisítésig terjed a skála, arányosan a történet ívével.
Shyamalan filmjei mindig különlegesek, finom precizitással összerakott félelemgenerátorok. Néhol klisészerû és közhelyes megoldásai a nagy egész tükrében megbocsáthatók, az utalások, idézetek, kölcsönvett elemek elsikkadnak a lassan növekvõ feszültségben. Shyamalan ismeri a módszert, mellyel apró tényekbõl, felvillanó képekbõl félelmet és kételyt lehet építeni. A kötelezõ, néha kikövetkeztethetõ csattanó szinte védjegyévé vált, témái, fõképp a halottlátás, a köztünk sétáló kísértetek swedenborgiánus ábrázolása a Sebezhetetlen óta filmes klónok sorát hozta létre. Meglehet, nem magas mûvészet ez, de Shyamalan legalább is kiváló mesterember, a szó nemes, kézmûves, a szakmát értõ és szeretõ jelentésében. Képmutogató, hisz nála minden más, mint aminek látszik, a titkok, jelek hálózatát kínálja megfejtésre. Csak legyen merszünk.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2006/10 40-43. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8753 |