Takács Ferenc
A titkos ír köztársasági hadsereg, az IRA története csábítóan archetipikus film-nyersanyag: hosszú, véres és zavaros történet ez, tele drámával, vértanúsággal és árulással.
SinnFéin! Sinn féin amhain! – kiáltja patetikusan a jelszót az erõsen sörközi állapotban leledzõ, s ettõl még a szokásosnál is hevesebben hazafias Honfitárs James Joyce Ulysses címû regényének tizenkettedik fejezetében, a kocsmai helyszínû „Küklopsz”-epizódban. Dublinban vagyunk, 1904 nyarán: a politikában béke, a sajtóban uborkaszezon. Ám az ír nagyváros lakóit – legalábbis a politikailag fogékonyabbakat és tudatosabbakat – mégis lázban tartja mindkettõ. „Mi magunk, egyedül mi magunk” – ez a lekes ír-kelta mondat jelentése. Eredetileg egy népszerû hazafias nóta refrénje, de rövidebb alakjában – Sinn Féin – épp ebben az idõben teszi meg egy új nemzeti politikai mozgalom, sõt szervezet nevévé bizonyos Arthur Griffith, aki 1904 folyamán újságcikkek sorában buzdítja honfitársait az ellenállásra és az önrendelkezés kivívására – egyébként éppen a magyar kiegyezés példájával. (Ezeket a cikkeket még ugyanabban az évben könyvformában is megjelenteti Griffith, s a könyvnek Magyarország feltámadása. Párhuzam Írország számára címet adja.)
Felkél a szél
A békés és alkotmányos politikai eszközökre felesküdõ Sinn Féin jó ideig nincs számottevõ hatással a helyzetre. Az 1916-os dublini Húsvéti Felkelés hoz fordulatot: a levert forradalom, amelynek tüze a különbözõ angol-ellenes illegális fegyveres csoportokat az ír köztársaság hadseregévé (azaz az Irish Republican Army-vá, az IRÁ-vá) forrasztotta egybe, és az utána következõ megtorlás (az Ír Köztársaságot kikiáltó forradalom tizenhat vezetõjét halálra ítélték és kivégezték) írek tömegeit nyeri meg a függetlenségi gondolat számára. Az erõszakos próbálkozást békés és alkotmányos akció követi: az 1919-es brit választásokon a Sinn Féin abszolút többségbe kerül az írországi választókerületekben, s a megválasztott képviselõk – ahelyett, hogy elfoglalnák helyüket a brit parlamentben – otthon maradnak, ír nemzetgyûlésnek kiáltják ki magukat, kormányt választanak és minisztereket neveznek ki. Az erõszakos brit katonai retorzióra viszont már az új állam hadserege, az IRA válaszol, mégpedig „törvényen kívüli” gerilla-módszerekkel: rajtaütésekkel, merényletekkel, robbantásokkal és hasonlókkal.
Hogy miként mûködött tovább 1922, azaz a független Írország létrejötte (és az ország felosztása) után a Sinn Féin és az IRA, hogy mikor és hányszor fonódott egybe, mikor és hányszor került szembe egymással, mikor és hányszor helyezték törvényen kívül mindkettõt, mikor és hányszor vált szét mindkettõ békés-alkotmányos és erõszakos-forradalmi szárnyra, s hogy milyen szerepet játszott a két szervezet az 1969-es brit katonai bevonulástól az 1994-es tûzszüneti egyezményig tartó észak-írországi „bajok” során – the troubles, így nevezik az írek ezt a huszonöt évig tartó háborút –, nem tudjuk itt részletezni. Egy biztos: hosszú, véres és zavaros történet ez, tele drámával: vértanúsággal és árulással, fizikai megsemmisüléssel és erkölcsi felmagasztosulással, örökre elmondatlan maradó titkokkal, színfalak mögötti láthatatlan nagypolitikai machinációkkal, máig tisztázatlan okok és célok átláthatatlan gubancaival, a terrorista módszerek feloldhatatlan morális ambivalenciájával.
Azaz csábítóan archetipikus film-nyersanyaggal: a vérrel és a titokkal.
Természetesen ennek a csábításnak nem lehetett ellenállni. Már az ír filmgyártás elsõ virágzása, a némafilmkorszak idején (a másodvirágzás azután hosszú ideig, szinte az ezerkilencszázkilencvenes évekig várat majd magára) celluloidra kerülnek az 1919 és 1923 közötti idõszak forradalmi, háborús és polgárháborús eseményei. S jelképesnek mondható, hogy a forradalmi háború és az IRA a témája az elsõ komolyabb ír némafilmnek, melyet Denis Johnston, a két világháború közötti korszak neves ír drámaírója rendezett Frank O’Connornak, a korszak jeles novellistájának klasszikus elbeszélésébõl: A nemzet vendégei (Guests of the Nation) 1931-ben készült, túszul ejtett brit katonák és IRA-gerillák viszonyával foglalkozik.
Egy filmtípus õse volt A nemzet vendégei. Ma már ezernyi a leszármazottja: hosszú évtizedek óta készülnek filmek a huszadik századi ír történelemben oly nagy szerepet játszó forradalmi erõszakról, s mindarról a vérrõl és titokról, amely a forradalmi erõszakot kíséri. A filmek visszanyúlnak a Húsvéti Felkelésig, a forradalomig és a polgárháborúig, (lásd például John Ford 1935-ös filmjét, A besúgót vagy Ken Loach legújabb munkáját, az idei cannes-i nyertes Felkél a szélt), vagy a késõbbi idõszakra, elsõsorban a „bajok” huszonöt évére koncentrálnak (ezekben többnyire, bár nem mindig az IRA, illetve az IRA-tagok, vagy – ahogy magukat nevezik – az „önkéntesek” állnak a középpontban). A téma – természetétõl fogva – alkalmas a legkülönbözõbb megközelítésekre és feldolgozásokra: az IRA-filmek között ugyanúgy van politikai thriller vagy krimi (a kettõ nemigen megkülönböztethetõ), mint ahogy hazafias melodráma, pszichopatológiai horror-tanulmány és tényfeltáró-leleplezõ publicisztika. Mivel mindrõl beszélni képtelenség, egy-egy példával szemléltetném a fõbb típusokat és zsánereket.
A titkos háború
Kezdjük talán a mûfaj klasszikusával. 1947-ben mutatták be az angol Carol Reed Odd Man Out címû filmjét. A cím „kakukktojás”-t jelent, bár itt inkább a „sorból mindig kilógó”, „sehova sem illõ” ember a megfelelõbb fordítás. A film fõhõse ez az ember, a sebesült IRA-parancsnok, aki az õt üldözõ rendõrök elõl próbál elmenekülni és menedéket vagy búvóhelyet találni a negyvenes évek Belfastjában. Reed két évvel késõbbi remekléséhez, az 1949-es Harmadik emberhez (The Third Man) hasonlóan ez is jellegzetes film noir. A fojtogató magány, a reménytelenség, az elkerülhetetlen erkölcsi bemocskolódás és a végzetszerû megsemmisülés világában mozgunk, melyet hallucinatív erõvel testesítenek meg az észak-ír fõváros utcái, terei, illetve kocsmai és egyéb enteriõrjei. A határhelyzet filmje: egzisztencialista példázat az „odaátra”, a semmibe, a köznapi normalitás világán fatálisan kívülre hullott emberrõl.
Olyasféle film egyébként, amelyet az ír filmtörténészek „ír vonatkozású” filmnek neveznek, szemben az ilyen-olyan szempontok – rendezõ, producer, téma, stb. ír volta – alapján tisztán „ír” filmekkel. Az IRA-filmek kapcsán is érdemes szem elõtt tartani ezt a megkülönböztetést, ugyanis közülük is sok van, amelyet csupán témája és egyik-másik közremûködõjének a nemzeti hovatartozása köt Írországhoz.
Ilyen volt az angol film nagy öregjének, David Leannek a filmje, a Ryan lánya (1970). A TCM favoritja, s érthetõ, miért: a Híd a Kwai folyón és a Doktor Zsivágó rendezõje itt is olajozottan operál a maga patentjével, az eposzi tágassággal, az érzékien színgazdag vizualitással, a tájakkal és a sztárszereplõkkel. Kényesebb ízlésû nézõk persze észlelik, hogy mindez valójában profi packaging: az 1916-os Húsvéti Felkelés idején játszódó történetet, amelyben bõven van szerelem, háború, fegyver, árulás és hûség, a rendezõ konyhakészen tálalja, megnyugtatóan emészthetõvé teszi. (A Ryan lánya ebben egyébként az olyan tisztes rutinmunkák felé mutat, mint Alan J. Pakula az ír-amerikaiak és az IRA viszonyával foglalkozó 1996-os filmje, az Ördög maga.)
Hogy a szerényebb, ám gondosabb és a pszichológiai árnyalatokra érzékenyebb rendezõi munka mennyivel többre képes a témában, arra Pat O’Connor 1984-es filmje, a Cal a példa. Irodalmi alapanyaga, Bernard MacLaverty regénye, mely 1983-ban jelent meg, a „bajok” sújtotta Észak-Írországban játszódik. Egy IRA-terroristáról szól, aki – a szervezet utasítására – kivégez egy protestánst, majd viszonyba kerül áldozata özvegyével, aki nem tudja, hogy férje gyilkosával van dolga. A film – mint ahogy a regény is – borotvaélen táncol, ám végül elhiteti velünk a hihetetlent: valóban megtörténhet ilyesmi, miközben azt vizsgálja, visszafogott és finom eszközökkel, hogy áttörhetõ-e az a láthatatlan fal, és ha igen, miképpen, amely ezt a két embert s kettõjük helyzetét és mentalitását elválasztja egymástól.
A film – ahogy mondani szokás – érintõlegesen közelíti meg az IRA és a terrorizmus témakörét. Ugyanez áll Jim Sheridan 1993-as filmjére, az Apám nevébenre. A kilencvenes évek talán legnagyobb hatású ír filmjének van publikus vetülete is: megtörtént esetet dolgoz fel, egy londoni IRA-robbantás gyanúsítottjairól szól, akik ártatlanul elítélve hosszú éveket ültek börtönben. (Feloldásként Sheridan a szokványos klisét alkalmazza: a fiatal ügyvédnõ „tárgyalótermi dráma” keretében harcolja ki védencei felmentését és ártatlanná nyilvánítását.) De a film valójában eloldódik ettõl a publikus vetülettõl, az IRA-történet pszichológiai drámává mélyül: a fiú apakeresésének és apa-megtalálásának a történetévé.
Van viszont az IRA- és IRA-vonatkozású filmeknek egy másik típusa, amely az érintõlegesség és eloldódás ellentétében utazik: az erõszak politikája és a politikai erõszak érdekli elsõsorban. Ez a típus a dokumentarista, illetve publicisztikai IRA-film. Valamivel korábbi példa rá Ken Loach Titkos háborúja (Hidden Agenda, 1990). Az erõteljes és hatásos politikai krimi Costa-Gavras-i receptre készült: publicisztikai hevületû leleplezés, amely demokrácia-ellenes összeesküvést gyanít a legfelsõ – és legbelsõbb – brit körökben, amelynek befolyásos tagjai a maguk alkotmányellenes céljai érdekében manipulálják az észak-ír konfliktust.
Az IRA történetének egyik fontos és emlékezetes hõsi epizódjának volt a kvázi-dokumentarista rekonstrukciója Les Blair rendezése, a H3-Halálblokk (2001). A Long Kesh-börtönben raboskodó IRA-tagok 1980–81 során „politikai fogoly”-státusuk elismertetéséért indultak harcba, az egyetlen számukra adott eszközzel, az éhségsztrájkkal. A film az éhségsztrájk mártíriumát, Bobby Sands és társai halálát mutatja be – sajnos szabvány „szocreál” munka, hõsi témájának élét a hõsábrázolás érzelgõs kliséi csorbítják tompára. Vele ellentétben Paul Greengrass Véres vasárnapja (2002), mely az 1972-es Derry-beli polgárjogi tüntetés során kirobbant és valóságos mészárlássá fajult lövöldözéssel foglalkozik, publicisztikának kiváló munka, tetejébe kvázi-híradós, kvázi-dokumentarista stílusremeklés.
Szent Patrícia
Érintõlegesség és eloldódás, illetve ezek ellentéte: a Sinn Féin és az IRA témája az utóbbi húszegynéhány év legjelentõsebb ír filmesének, Neil Jordannak a munkáiban is megjelenik. Mégpedig meglehetõsen bonyolult összefüggésekben. Jordan – a legkülönbözõbb mûfajú amerikai és angol filmek mellett – jónéhány „ír” és „ír vonatkozású” filmet készített, miközben fennen hangoztatja interjúiban, hogy ír film egész egyszerûen nem létezik.
A maga mélyen személyes tematikájának és következetesen érvényesített auteuri szemszögének a fókuszában a deviancia áll, filmjeiben a „normális” formák és keretek peremén élõ emberek, a közmegegyezéses jóváhagyást élvezõ, publikus határokat sértõ, ezeken a határokon áthágó életformák jelennek meg. Ráadásul ezek a filmek sajátosan pszicho-provokatívak: még olyan figurák iránt is képesek rokonszenvre és a velük való azonosulásra hangolni a nézõt, akiktõl – ha az „életben” találkoznak velük – erkölcsi megvetéssel, sõt fizikai undorral fordulnak el. Mindez elsõ látásra nem a legjobb kiindulópont egy olyan véresen komoly és – sokak számára legalábbis – a nemzettudat kultikus aurájával körülvett téma ábrázolásához, mint az IRA és az észak-ír „bajok”.
Jordannak ennek ellenére sikerül mûvészi diadalt aratnia evvel a kiindulóponttal „ír” és „IRA”-filmjeiben is. Pszicho-provokatív munka volt már A síró játék (1992) is: Jordan a politikai identitáskonfliktust szexuális harmóniává írta át a Londonban bujkáló IRA-terrorista és a londoni fekete bõrû transszexuális férfi történetében. De még a Michael Collinsban (1996) is, amelynek elkészítése során láthatólag beletörõdött, hogy megfeleljen az ilyesféle komoly és mértékadó történelmi képeskönyvek iránt támasztott hollywoodi követelményeknek, becsempészte a maga szubverzív és provokatív üzenetét: De Valera, a kultikus államalapító, az erényes és tiszta lelkû írség apostola nõi bundába burkolva szökik meg a börtönbõl, és a film legalábbis sejteti, hogy Collins és barátja-harcostársa viszonya homoerotikus színezetû volt.
Ez a szubverzív és provokatív üzenet erõsödik fel mindent átható módon legújabb filmjében, a Reggeli a Plutónban (2005). A játékosan, ám sötéten groteszk, egyben véresen komolytalan történet, a transzvesztita lelenc Patrick „Kitten” (azaz „Cicus”) Braden önkeresésének-önmegtalálásának pikareszk históriája az ír közgondolkodás összes „szent tehenének” a kedélyes hekatombája, az ír önkép minden magasztos és komoly elemének könnyed szétcincálása lesz Jordan felvezetésében.
A hatvanas-hetvenes években játszódó történet, melyet a rendezõ a korszak pop-slágereivel ritmizál – a Reggeli a Plutón eredetileg Dom Partridge 1969-es slágerének volt a címe –, az ír kisváros deviánsai közül a londoni szexuális alvilágba viszi a zabigyerek Cicust, aki közben édesanyját keresi (apját, a kisváros plébánosát közben már azonosította). Útja során hõsünk (illetve, ahogy õ hallaná szívesen: hõsnõnk) kétszer is érintõleges kapcsolatba kerül az IRA-val és az észak-ír konfliktussal. Összeáll Billy Hatchet rock-énekessel („csatabárd” a felvett név jelentése), aki a „Mohawkok” nevû együttes frontembere, miközben titokban az IRA fegyvercsempészeként is mûködik, késõbb Londonban pedig egy diszkó elleni robbantásos merénylet gyanúsítottja lesz. Mindkét helyzetbõl a „komolyság” – azaz az „élet” és a „valóság” – elleni derûs lázadása menekíti ki: Hatchet titkos fegyverkészletét a tóba hajigálja, a Londonban õt durván vallató rendõröknek pedig egyszerûen elcsavarja a fejét.
De „Cicus” figurája még ennél is általánosabban szubverzív és provokatív. Az ír nemzeti szimbolikájában és ikonográfiájában Írországot évszázadok óta nõalakok allegorizálják: a nemzet hol segítségre váró „szegény öregasszony”, hol önfeláldozó „Írország-anyánk”, hol pedig „Erin leánya”, fiatal, ragyogó szépségû szûz. Jordan új filmjével ezeknek a mitológiai alakoknak a sorát szaporítja: „Cicus”, a transzvesztita, keresztnevének, a „Patrick”-nak (Szent Patrik ugyebár Írország védõszentje!) inkább a nõi alakját, a Patriciát használja, születése és élete, s a benne megtestesülõ szexuális deviancia a teljes határsértés. „Cicus” maga a mitikus transzgresszió, a szimbolikus Írország diadalmas ellenszimbóluma, a nemzet, a politika, az erõszak, a Sinn Féin és az IRA eltemetõje.
Nincs többé „Írország-anyánk”, nincs többé „mi magunk”; „Cicus” ezennel átveszi a helyüket, mégpedig a teljes, felnõtt és szabad individualitás, az „én magam, egyedül én magam” jelszavával.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2006/10 29-32. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8748 |