Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Bőrnyakúak

Csillag Márton

 

Az Oscar-díjas Amerikai szépség és a felemás sikerű A kárhozat útja után Sam Mendes ismét olyan filmmel jelentkezik, mely elé egyszeri néző és kritikus egyaránt nagy várakozással tekint. Egyrészt, mert a napjainkban is zajló iraki háború külön aktualitást ad Anthony Swofford tengerészgyalogos – a forgatókönyv alapjául szolgáló – öbölháborús visszaemlékezéseinek, másrészt pedig mert Jake Gyllenhaal (Donnie Darko) személyében a rendező olyan színészt talált „Swoff” szerepére, aki a háború emberi oldalának kidomborításával parádés hadseregellenes opuszt faraghat a Bőrnyakúakból.

Csakhogy nincs itt sem parádé, sem harcos pacifizmus: szigorú, koncepcionális unalom a néző osztályrésze csupán – annak bemutatása, hogyan lesz hősünk ártatlan újoncból szkeptikus hadviselt, mesterlövészből latrinapucoló, senkiből senki.

Mendes verőfényes, túlexponált jelenetek sorával vezeti be a nézőt az újonc „köcsögfejek” életébe, mely az ő olvasatában nappal az Acéllövedékben részletezett mentál-kiképzési technika túlélése, esténként pedig az Apokalipszis most Walkür-támadásának éljenzése jegyében telik. Aztán jön Szaddám, és tesz egy jókora szívességet a kiképzőtáborban unatkozó hazafiaknak.

A Bőrnyakúak nem politizál, már-már bántóan óvatosan lavíroz hadsereg- és társadalomkritika között, a párbeszédeket pedig mintha az új Nemzeti Alaptantervet összeállító történelemtanárok írták volna. Mendes idézetekkel tarkított rendezéséből és Roger Deakins (Fargo, Kundun) kézikamerás felvételeiből hiányzik a Ryan közlegény... újpatriotizmusa, a MASH pontos jellemábrázolása, A szarvasvadász perverz izgalma – és mindenekelőtt az eredetiség. A történet személyessé tételén Malick (Sivár vidék) és Scorsese (Casino) narrációs technikájának átvétele sem segít, mert a képek és a szöveg nem erősítik egymást: szép, kerek mondatokban kénytelen összefoglalni azt a tanulságot, ami a filmből nem derült ki.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/01 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8492

Kulcsszavak: 2000-es évek, Háborús film, Játékfilm, politika, USA film, Öböl-háború,


Cikk értékelése:szavazat: 1213 átlag: 5.48