Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Zsinóron

Hungler Tímea

 

Mi születik abból, ha a Gyűrűk urát keresztezzük a Hamlettel, és mindezt fából készült marionett-figurák tolmácsolásban adjuk elő? Nos, az utóbbi évek egyik legleleményesebb, és nem félek leírni a más esetben kissé semmitmondónak hangzó jelzőt, legszebb bábfilmje, mely azonban (és ez is hozzátartozik az igazsághoz) helyenként nem nélkülözi a kissé patetikusnak tűnő dialógusokat, szépelgő fordulatokat sem.

Persze egy a szeretet, a szerelem és a háború nagy mítoszát feldolgozó mesén mindezt nem illő számon kérni – hiszen mikor máskor, ha nem egy ilyen történetet szemlélve tegyük félre eredendő cinizmusunkat, és higgyük el, hogy a világot és benne az embert a nagy eszmék és a még nagyobb érzelmek mozgatják?

A fiatal dán filmes, Anders Ronnow-Klarlund mozija igazi felnőtt mese (kétlem, hogy a gyerekeket öt percnél tovább érdekelhetik és leköthetik a sorskérdéseket feszegető, zsinóron függő, ármányok és szerelmek kereszttüzében vergődő szereplők), az idősebbek azonban elismerően adózhatnak a mozi formai bravúrjainak, melyek közül az egyik leginkább elképesztő az, ahogyan az élettelen, mimika nélküli bábuk, egyre emberszerűbbé és hitelesebbé válnak csupán attól, hogy a színészektől érzelmeket és hangot, a bábosoktól pedig mozdulatokat kapnak.

Az apja halála után nyomozó és a háború és szegénység sújtotta képzeletbeli országba hazatérő ifjú herceg történetének egyik legnagyobb erénye, hogy képes újfent bebizonyítani, hogy a művészetben a kevesebb néha bizony több, a minimal art képes kreatív együttműködésre ösztönözve megmozgatni a néző fantáziáját.

A történet némi áthallásra is okot ad, hiszen a nagy bábjátékossal kapcsolatos örök kérdéseket sem hanyagolja el – szabad akarat, mint azt a zsinórjaikat elvágó szereplők is bizonyítják, létezik ugyan, de hogy ki és legfőképpen miért mozgatja a szálakat, hogy van-e értelme bármi módon függeni másoktól, egymástól, egy felsőbb hatalomtól, mint mindig, most is titok marad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/11 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8431

Kulcsszavak: 2000-es évek, Animáció, Bábfilm, dán film,


Cikk értékelése:szavazat: 1116 átlag: 5.51