Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Ütközések

 

Paul Haggis (Clint Eastwood Millió dolláros bébijének Oscar-díjra jelölt adaptátora) le sem tagadhatná, hogy a forgatókönyvírást különböző tévészériák beszállítójaként tanulta. Mentségére legyen mondva, Haggis az Ütközésekben mindent megpróbál, hogy elfedje tévés múltja árulkodó nyomait: fontos témában utazik, sztárokat alkalmaz, hideg, nagyvárosi képekkel kelt hangulatot. Éppen csak azt a dramaturgiai kényszert nem sikerül elhagynia, amely a kisképernyőre komponált életeket olyan olajozottá, nyomorukban is kívánatossá szokta tenni. Haggis filmjének főszereplője a Rasszizmus. Hálátlan, veszélyes elemként számon tartott szereplőről van szó, amit, ha sokat, és látványosan mutogatják, ahelyett hogy felkavarna, elveszti az élét, s jobbára csak szórakoztat: nem jobban és nem rosszabbul, mint bármely éppen aznapra eső szappanopera esedékes csattanója. Haggis olyan rögeszmésen kutatja a kóreseteket, mint aki először és utoljára állhat a kamera mögé: kis túlzással a szőnyeg alá is benéz, hátha ott is akad valami megmutatni érdemes piszok. Mivel Los Angeles nem szűkölködik a hétköznapi, ám annál szemléletesebb mocsokságokban, kénytelen vagyunk lélekszakadva loholni, hogy feltárjuk a rasszizmus minden árnyalatát, az ismert színektől és szereposztásoktól az egzotikusabbakig. Megnyugodni csak akkor nyugodhatunk, ha végre kilyukadtunk az igazságnál, tudniillik, hogy nincs megoldás. Ha más-más okokból is, de mindannyian ugyanazokat a gyűlöletköröket futjuk nap nap után. Mire azonban eljutunk e dühítő konklúzióig, és a kamera ismét felülről kezdi pásztázni a bűnös várost, felemás érzésekkel búcsúzunk Haggis szereplőitől. A megengedőbbek egy film, a cinikusabbak egy hosszadalmas, igaz helyenként meghökkentő, máskor felháborító bizonyítási eljárás emlékével távozhatnak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/11 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8429

Kulcsszavak: 2000-es évek, forgatókönyv/történetvezetés, nagyváros, rasszizmus, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 247 átlag: 5.23