Mátyás Péter
A Dumb és Dumbert, a Tökös tekés, vagy a Keresd a nőt! sajátosságát a nyers humor és a túlhajszolt őrület egyfajta keveréke adta, ahol az altesti tájakat bejáró poénok némi polgárpukkasztó ízzel párosultak. A Farrelly-testvérek mára megszelídültek, stílusuk visszafogottabbá vált, a Szívem csücskei legalábbis a romantikus vígjátékok mainstreamjébe sorolható.
Lindsey a sikeres és munkamániás nő prototípusa egy napon találkozik Bennel, a kezdetben lenézett, de nyíltszívű és jóságos középiskolai tanárral. Mindketten harmincasok és a házasság gondolatával kacérkodnak. Bennek azonban van egy titka, megszállott Boston Red Sox-szurkoló, aki nyaranta, a baseball idény alatt kibírhatatlan és infantilis módon rajong mindennél jobban szeretett csapatáért.
A témából eredően akarva-akaratlanul két filmet láthatunk. Az elsőben a vígjáték szabályainak megfelelően Lindsey barátnői és Ben barátai egyaránt a másik nemről beszélgetnek, a követendő viselkedésminták, a félreértések és a valóságos szituációk szembeállítása a humornak ekkor még tágabb teret biztosít. A film második részében viszont a baseball kerül előtérbe, ami egy amerikainak nyilván érdekes lehet, ám számunkra tökéletesen érdektelen. Ki tudja közülünk néhány fanatikuson kívül, hogy a bostoni csapat 1918 után csak 2004-ben nyert újra bajnokságot. A sportfilm térnyerésével a humor forrásai lassan elapadnak, ekkor lenne szükség a főszereplők segítségére. Drew Barrymore azonban ismét bizonyítja tehetségtelenségét, játéka erőltetett és nem hisszük el neki, hogy szellemi képességeivel keresi kenyerét. A Farrelly-testvérek kísérletező kedve megkopott, a társadalmi szatíra helyet egy kissé öreges, kevésbé szórakoztató ujjgyakorlat született.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2005/10 61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8408 |