Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

A remény bajnoka

Ardai Zoltán

 

Ismét egy nagylélegzetű, lelkiismeretes hollywoodi emlékmű-film valakiről, aki nem E. A. Poe, a nagy Méltatlan; ezúttal Jim Braddockról, az 1930-as évek egyik nehézsúlyú bokszvilágbajnokáról, két órát bőven meghaladó terjedelemben. Lelkesedést az akkori bokszélet iránt éppen nem kelt A remény bajnoka, kétes fénnyel sem, ahogyan azért lehetne; ringharc-megjelenítései sem számíthatók felvillanyozó új etapnak a boksztárgyú játékfilmezésben. Egy öklöző – aki nem is ritka tehetségű –, fontosabb itt a boksznál, nem ugyan maga a személy, de annak bizonyos típus-vonásai. Braddock életrajzának állomásaitól a film nagyobbrészt eltekint, és barna színszűrőt bevetve csak a nagy gazdasági válság éveire, a Braddock-legenda közvetlen előzményeire meg a legenda születésére összpontosít, a világbajnoki címszerzés eufóriájáig követve hősét. Bár így tőrőlmetszett sikertörténet adatik (végtére is „a sötétben elveszettekre” figyelni az európai filmezés hagyomány-reszortja), azért mégsem szimplán a nagymenővé-válás felmagasztalását kapjuk. Az egykori valóságos Braddock nem tartozott a legfőbb bokszfenomének közé, sőt, már a „very good fighterek” közül is leírták, mire veterán-kori sorozatnyerésébe belekezdett. Vele az olyanféle mérsékelt tehetség dicsőült meg, amely nem értékelte túl, de nem is hagyta magát bezárulni a közepességbe. A filmbeli, lakkozott Braddock annyiban hű mása az eredetinek, hogy sem parádés tehetséget, sem parádézó természetet nem mutat. Saját szakmai hullámvölgye tragisztikusan egybeesik a Krachhal, megismeri a nyomorgást, a családi széthullás rémképét, sérült kezű rakodómunkásból válik megint bajnokesélyessé, akinek szurkolótábora az éhbéresek és munkanélküliek országos tömegével azonos. A főleg hangzó szavakban megnyilatkozó üzenet mellett – amely szerint „egy nagyszerű országban” a nyomor csak látszatra lehet kilátástalan – jótékonyan hat, hogy a kilátástalanság élményét A remény bajnoka érzékileg is erőteljesen tematizálja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/10 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8404

Kulcsszavak: 2000-es évek, életrajzi film, gazdasági válság, sport, Sportfilm, szegénység, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1075 átlag: 5.43