Mátyás Péter
Álex de la Iglesia rendezõ egy 1995-ös horrorjával, A sátán napjával tûnt fel. Mostani munkája is bõvelkedik a borzongató és groteszk elemekben. Hõse, Rafael egy nagy üzletközpont nõi ruházati osztályát vezeti. Jóképû és gátlástalan élvhajhászó, aki pillanatok alatt képes meghódítani és levetkõztetni a nõket. A szépekre úgy tekint, mint háreme egy újabb tagjára, a csúnyákra pedig mint a természet kisiklására. Rafael nem csak sznob, de ambiciózus is, akinek életfilozófiája meginog, karrierje kettétörik, amikor riválisát Don Antoniot a férfirészleg parókát viselõ, homoszexuális vezetõjét kinevezik föléje igazgatónak. A két férfi összeverekszik és Rafael egy véletlen mozdulattal megöli újdonsült fõnökét.
A film gegparádék sorozatán keresztül ábrázolja hiú és öntelt hõsének összeomlását, egy biztosnak hitt és uralt világ kifordulását önmagából. Mintha minden felesküdne Rafael ellen, a végén már nem tudja, hogy látomásai vagy a valóságos alakok és szituációk örültebbek-e. A rendezõ szerencsés kézzel visszanyúl a szürrealista hagyományhoz, ezen belül Buñuel 1955-ös remekéhez, az Archibald de la Cruz bûnös életéhez. Buñuel klasszikusának spanyol címe Egy tökéletes bûn története, amely pontosan rímel de la Iglesia filmjének eredeti címére, a megvalósíthatatlan, ezért nyomdahibával írt Crimen Ferpectóra. A kissé erõltetett magyar fordítás elfedi a szellemi rokonságot. Az Elszabott frigy mégis emlékezetes marad, mert a melodrámát jól ellenpontozzák a fekete humor és a paródia elemei, a morbiditás egészséges kacaja mögött az egyre hidegebbé és kegyetlenebbé váló világ kritikáját is felfedezhetjük. Noha a film kissé hosszabb a kelleténél és nem éri el a Buñueli mélységeket, mégis jó szívvel ajánlott, friss és üde színfolt az európai mûvészfilm unalmától megfásult nézõ számára.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2005/08 59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8351 |