Karcsai Kulcsár István
Több mint száz éve írta Ibsen Babaház című drámáját, amely magyar színpadon, a női főszerep nyomán, Nóra néven vált ismertté. Az 1879-es bemutató vihart kavart, és elindított egy páratlan, napjainkig tartó világsiker-sorozatot. Mai napig színésznők szerepálma Nóra megszemélyesítése. De nemcsak az árnyaltan megírt nőalak, nem is a példás, feszültségteremtő drámatechnika élteti a művet. Elsősorban a téma, a mondanivaló érdekel ma is bennünket. Bármily különös, de így van. Száz év alatt az egész világ gyökeresen megváltozott, de ez a téma él. Mi is hát az, amit Ibsen boncolgat? A zárt környezetben élő, a kicsinyes, aggályos férfiaktól elnyomott nő problémája. A házasfelek kapcsolatainak vizsgálata, amikor is kiderül, hogy a nő nem egyenrangú fél a házasságban. Olyan kapcsolat vizsgálata, ahol nem társ, hanem játékszer a nő. A hazug alapokra épülő házasság problémája. A kapcsolatok hiánya a házasfelek között. Persze, nő és férfi viszonya ma nyilván más, mint száz éve, de mégiscsak lehetnek még tisztázandó kérdések az Ibsen-drámában felvetett problémakörben! Ezt bizonyítja a színházi felújítások szakadatlan láncolata mellett az is, hogy máig hét játékfilm készült a Babaházból.
Nemrégiben láthattuk filmen, majd képernyőn is Joseph Losey rendezésében a művet. Jane Fonda volt a főszereplője. Losey koncepciója, amely az egész kisvárost bemutatta, havas tájaival, tágas környezetével, amelyben Nóra tevékenyen jön-megy, valamint Jane Fonda lázadó, temperamentumos egyénisége némileg ellentmondott az ibseni koncepciónak, a zárt légkörnek és a „babaháznak”, amelyből kitörni próbál Nóra.
Furcsa véletlen, vagy a művészi becsvágy tudatos összemérése volt-e, nem tudjuk, de 1973-ban, a Losey-film forgatása idején egy másik Babaház is készült Angliában, Patrick Garland rendezésében. Nem kevésbé parádés szereposztásban. A dráma egyik legjobb, korszerű szemléletű feldolgozása ez a film. Ezúttal Claire Bloom, a nagyszerű Shakespeare-színésznő alakítja Nórát. Következetesen felépített alakításában mindvégig érzékelteti, hogy sokkal több, értékesebb ember, mint amilyen szerepre degradálta férje és környezete. Claire Bloomot kevéssé ismerjük Magyarországon, pedig a világ színjátszásának élvonalába tartozik. Már csak őmiatta is érdemes felfigyelni a Babaháznak erre a filmváltozatára.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1981/01 61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8171 |