rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Alkalom szüli a tolvajt

Bársony Éva

 

A pikareszk regényhõsök egyenesági leszármazottja Lázár, a zsebtolvajok koronázatlan királya, a bolgár Georgi Djulgerov filmjében. A rokonság nemcsak abban mutatkozik meg, hogy Lázár is. akárcsak irodalmi elõdei, a jobb sorsra érdemesítõ egyéniség és az egyértelmûen szabályozott világ ütközéseitõl hányódva, a társadalom peremén sodródik kalandból kalandba, hanem abban is, hogy a filmelbeszélés, az epikus szerkesztésmódot követve, a kalandokban a társadalom figyelmen kívül hagyottjainak szokatlan perspektívájából láttatja meg a valóságot. Lázár csak annyiban különbözik a többi állampolgártól, hogy nem fogadja el nagyszerû lehetõség gyanánt a kis álmok jól kondicionált biztonságát. De ez az apróság végérvényesen bezárja a kis stikliknek legalább a felületen színes körforgásába, és idegenné teszi a világban, amely körülveszi. A bármikor mûködésbe hozható szerelmekben magányos marad, a közösségi feloldódás helyébe a tivornyák lépnek, a lelkesítõ célok az akármelyik tûzfalra fölfesthetõ nagybetûs jelszavak sztereotípiáival kínálják magukat. Az eszmei hûség annak a lánynak a szigorú pillantásában mutatja meg magát, akit mozgalmi vezetõként társadalmi elismerés illet azért, mert a szabályzatnak felel meg inkább, sem mint egy szabálytalan ember néma segélykérésének. Lázár minden diadalmas kalandja az elvegyülés és beolvadás lehetetlenségének újabb lépcsõfoka. A film végén egy szürrealista-szimbolikus látomásban tûnik el alakja, mint a sorból kilógó felesleges ember, akire nincs szüksége a társadalomnak.

Harmadik filmje a fiatal bolgár filmrendezõ-nemzedék izgalmas egyéniségének mutatja Djulgerovot. Szakít a bolgár filmekre oly erõsen jellemzõ didaktikus-moralizáló modorral. A mai valóságot szokatlan megvilágításban, az egyén és a társadalom viszonyát hazájában mûvészi elõzmények nélküli új módon ábrázolja. Biztos mesterségbeli tudással és képteremtõ tehetséggel egységes stílusba ötvözi a publicisztikus hevességet a líra bensõséges szomorúságával, a dokumentarista valósághûséget az iróniába hajló szürrealista látomásokkal. Felfedezés a fõszereplõ, Ruszi Csanev is, megragadó alakításában része lehet, hogy a rendezõ társa volt a forgatókönyv írásában is.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1979/09 50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8158

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 948 átlag: 5.47