rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Alkalom szüli a tolvajt

Bársony Éva

 

A pikareszk regényhősök egyenesági leszármazottja Lázár, a zsebtolvajok koronázatlan királya, a bolgár Georgi Djulgerov filmjében. A rokonság nemcsak abban mutatkozik meg, hogy Lázár is. akárcsak irodalmi elődei, a jobb sorsra érdemesítő egyéniség és az egyértelműen szabályozott világ ütközéseitől hányódva, a társadalom peremén sodródik kalandból kalandba, hanem abban is, hogy a filmelbeszélés, az epikus szerkesztésmódot követve, a kalandokban a társadalom figyelmen kívül hagyottjainak szokatlan perspektívájából láttatja meg a valóságot. Lázár csak annyiban különbözik a többi állampolgártól, hogy nem fogadja el nagyszerű lehetőség gyanánt a kis álmok jól kondicionált biztonságát. De ez az apróság végérvényesen bezárja a kis stikliknek legalább a felületen színes körforgásába, és idegenné teszi a világban, amely körülveszi. A bármikor működésbe hozható szerelmekben magányos marad, a közösségi feloldódás helyébe a tivornyák lépnek, a lelkesítő célok az akármelyik tűzfalra fölfesthető nagybetűs jelszavak sztereotípiáival kínálják magukat. Az eszmei hűség annak a lánynak a szigorú pillantásában mutatja meg magát, akit mozgalmi vezetőként társadalmi elismerés illet azért, mert a szabályzatnak felel meg inkább, sem mint egy szabálytalan ember néma segélykérésének. Lázár minden diadalmas kalandja az elvegyülés és beolvadás lehetetlenségének újabb lépcsőfoka. A film végén egy szürrealista-szimbolikus látomásban tűnik el alakja, mint a sorból kilógó felesleges ember, akire nincs szüksége a társadalomnak.

Harmadik filmje a fiatal bolgár filmrendező-nemzedék izgalmas egyéniségének mutatja Djulgerovot. Szakít a bolgár filmekre oly erősen jellemző didaktikus-moralizáló modorral. A mai valóságot szokatlan megvilágításban, az egyén és a társadalom viszonyát hazájában művészi előzmények nélküli új módon ábrázolja. Biztos mesterségbeli tudással és képteremtő tehetséggel egységes stílusba ötvözi a publicisztikus hevességet a líra bensőséges szomorúságával, a dokumentarista valósághűséget az iróniába hajló szürrealista látomásokkal. Felfedezés a főszereplő, Ruszi Csanev is, megragadó alakításában része lehet, hogy a rendező társa volt a forgatókönyv írásában is.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1979/09 50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8158

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 948 átlag: 5.47