rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

A varsói polgármester

Koltai Ágnes

 

A történelmi filmek többnyire a jelen parabolái. Olyan eseményeket dolgoznak fel, amelyek a mai világra is érvényes üzeneteket hordoznak. A rossz történelmi filmet biztonsággal felismerhetjük a leegyszerűsített, összefüggéseitől megfosztott tényekről, a történelmietlen szemléletről. A varsói polgármester ugyan nem a történelmi film beteg lova, de nem több, mint erőtlen, érzelmekre apelláló tisztelgés a hősök előtt. A teljes érdektelenségből a régi híradórészletek emelik ki a filmet.

A. Trzos-Rastawiecki kedvelt dramaturgiai fogása a dokumentum értékű elemek beépítése a fikció szövetébe. Korábbi filmje, az Egy gyilkosság anatómiája a fikció és a dokumentum egymásra reflektáló felépítésének remek példája. A rendező szabadon bánt a dokumentummal, jóllehet az lényegénél fogva egyedi, egyszeri (mivel konkrét jelenséghez, jelentéshez tapad), ami nagyon megköti az alkotók kezét. A varsói polgármesterben már közel sem ilyen sikeres a dokumentum és a fikció ötvözése. A híradóbetétek csak illusztrálják a (sajnos elég érdektelen és lassan gördülő) mesét. Az erőtlen, lagymatag színészi játék sem tudja visszaadni a történelmi pillanat drámaiságát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/07 37. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7802

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1058 átlag: 5.56