Dávid Tibor
Hogyan kell unalmas politikai krimit készíteni? Nos, megtudjuk, ha megnézzük Claude d’Anna filmjét. A zürichi expresszen egy csinos fiatal nő és egy titokzatos férfi az ellenőrzésnél elcseréli egymás útlevelét, s ezzel bonyodalmak sorozata indul el. Mint később nagy keservesen értesülünk róla, a nő egy szerelmi kapcsolat befejezése miatt, a férfi pedig egy kompromittáló iratért utazik Svájcba. Tehát az alapvető kellékek megvannak a krimihez: mindenre elszánt főhős, kihívóan csinos hölgy és egy kis politikai cselszövés. Egy dologról azonban elfeledkezett a rendező: a feszültségteremtésről, pedig egy krimivel szemben ez minimális követelmény. A film utazással, lassú jövés-menéssel, érdektelen, kusza párbeszédekkel tarkítva folydogál, néha egy digitális óra villan fel a vásznon, jelezve, hogy hőseink percei meg vannak számlálva. A nézőt csak egy nevetséges üldözési jelenet és egy hatásvadász befejezés próbálja felélénkíteni. A női főszereplő, Laura Dechasnel is megajándékoz minket egy emlékezetesen rossz színészi alakítással. Az elmúlt hónapokban a műfaj három francia alkotásával is találkozhattunk a hazai mozikban; ezek közül talán ez a film a legsemmitmondóbb.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1980/12 44-45. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7633 |