Bende Monika
Új utakon járnak a szovjet krimik és kalandfilmek. Tempósak, és kedvelik az éles fényeket-színeket. Egy szovjet köztársaság filmjének pedig amúgy is külön vonzereje van. Nagy kár, hogy mindez még nem elég a néző boldogságához.
A Rally naiv és homályos film. Érdekességét csupán az adja, hogy egy valóban megtörtént műkincsrablás – a II. világháború idején a rigai múzeumból ellopták a francia klasszicista Ingres egy festményét –, egyik mába nyúló epizódját dolgozza fel.
Három országon át vezet a rally, amelyen a szovjet versenyzők egészen az NDK-ig hurcolják magukkal az ominózus képet. Előbb tudtukon kívül, utóbb különféle meggondolások alapján kocsikáztatják versenyautójuk ajtajába rejtve. Az idősebb, tapasztaltabb Liepa, a mitfahrer úgy gondolja, hogy a csempészéssel őt akarják kompromittálná; fiatalabb társa ifjúi hittel tett gyanúsítgatásai is ezt látszanak igazolni. A kettőjük közötti (ál)nemzedéki ellentét úgy oldódik fel, hogy megegyeznek : magánúton juttatják vissza méltó helyére Ingres remekművét. Aztán míg az ifjú Után bonyolít, addig Liepa – egy elnehezült, rigai Robert Redford – inkább az öregedés és a magánélet problémáival küszködik.
Azaz: minden halad a maga útján, a maga előre tudott dramaturgiai fordulataival. A jó is elnyeri jutalmát: a bájos tolmácsnő ott ül a kórházi asztalon összetoldozott, mindig sikerre sarkallt hős mellett. Csupán egy ügyes képhamisítvány szelleme bolyong tovább.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1981/03 46. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7528 |