rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Egy festő tragédiája

Gáti Péter

 

Művészsors! Ha ezt a borzongató szót meghalljuk, romantikus élettörténetek juthatnak eszünkbe sokat szenvedett, boldogtalan emberekről, akik értetlen koruk előtt járnak. Felsorolható ellenpéldák dacára, mélyen gyökeret vert sztereotípiákról beszélhetünk. Nicolae Mãrginearu alkotása oktatófilmként reprezentálja ezt a gondolkodásmódot.

Alig hihető, de a film főhősének az a tragédiája, hogy másként és mást akar festeni, mint a többiek, az elődök! Konfliktus nélkül tényleg nincs dráma, de művészpályák esetében ez a konfliktus szinte elengedhetetlen. Schiller például – hogy ne szakadjunk el túlságosan attól a kortól, amelyben a film játszódik – így ír erről a jelenségről: „A művész kétségtelenül korának gyermeke, de számára baj, ha egyszersmind neveltje vagy éppenséggel kegyeltje.”

Ştefan, a jobb sorsra érdemes festő kilóg a sorból, nem hódol be semmilyen ízlésterrornak. Autonóm személyiségének azonban csak egyetlen megnyilvánulását tudjuk azonosítani – a szenvedést. A múlt századi, franciás eleganciát utánzó román szalonokban forgolódó művészetpártoló mecénások, demagóg akadémisták és újat akaró, lyukas zsebű ifjú piktorok ehhez a gyötrődéshez asszisztálnak. Az idealizáló romantika annyira átszövi a filmet, hogy a látható történet mögül kikopik a kor, így a festő összeütközéseinek tétje érdektelenné válik. Nem is tudjuk meg, hogy hősünk mássága tulajdonképpen miben áll, tüntető magánya milyen értéket takar. A rendező végigvonszolja hősét a romantikusnak beállított létforma minden stációján. Ştefan végül nagy és elismert művész lesz, de fokozatosan megbénul, így festőként elveszíti élete értelmét. Nincs is más hátra, mint halk hegedűszó kíséretében – az egykor vágyott siker árnyékában – exitálni.

Ezt a filmen végigvonuló állandó kínlódást sztereotip gyönyörűséggel fotografált festői képek kísérik, kiglancolt bútorraktárnak vagy múzeumi tárlónak is beillő díszletek között.

A művészet sine qua non-jának tartott eredetiség ebben a filmben sehol sincs jelen.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1983/06 48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6816

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 992 átlag: 5.55