rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Józan őrület

Koltai Ágnes

 

A Szalmaláng (1972) szertelen, ám cseppet sem rokonszenves feminista hősnője, a Gyújtogatók (1979) terroristája és a Katharina Blum elvesztett tisztességének (1975) forgatókönyvírója, Margarethe von Trotta makacs, elismert rendezővé érett. Az Ólomidő zajos velencei sikere után a német film új csillagának kiáltották ki – kicsit talán elhamarkodottan, bár vitathatatlan, Trotta különös, szokatlan hangú filmeket készít. A filmművészet Simone de Beauvoirja, s nem csupán azért, mert a „másik nem” életét, konfliktusait ábrázolja műveiben, kísértetiesen hasonlít a francia írónőhöz abban is, ahogy menekül a női nemtől: a biológiai és pszichológiai kötöttségektől, a társadalmi szerepektől, előítéletektől. Beauvoirral ellentétben azonban hihetetlenül kemény, célratörő nőket mutat be.

Margarethe von Trotta intellektuális rendező, filmjeiben a gondolat, az eszme fontosabb a képnél, az Ólomidő vagy a Józan őrület leghatásosabb jelenetei is tüntetően ridegek. Kevesen beszélnek ilyen hűvös eleganciával az érzelmekről, s Trotta újabb filmjében az Ólomidőnél is messzebbre megy, jóllehet nem kevesebbről szól, mint a szeretet, a barátság felszabadító erejéről.

A Józan őrület igazi „irányfilm”, végletekig lecsupaszított példabeszéd, majdhogynem rosszízű feminista alkotás. Trotta visszájára fordítja a férfibarátság művészi közhelyét, és két nő kislányosan fecsegő, ömlengő, rivalizáló kapcsolatát ábrázolja, mérnöki precizitással. Olga és Ruth egy-egy lehetséges női sorsot testesít meg; Olga vamp-típus, kierőszakolja a boldogságot, Ruth félénk és tartózkodó. A Józan őrület újrakölti a német romantika két legendás asszonyának, Karoline von Günderode költőnő és Bettina Brentano különös, túlfűtött barátságát. Nem véletlenül hangzanak el a filmben Günderode-idézetek, versrészletek és a német kékharisnyák szalonjaiban megfogalmazódott nemes gondolatok. Lám, lám, a romantika korában milyen lehetőségei voltak a nőknek! Trottának ezúttal csak e nosztalgikus sóhajra tellett, és egy soványka drámára, amit még a nyugatnémet film igazi csillagai, Hanna Schygulla és Angela Winkler sem hitelesíthettek. Schygulla pályája legnőietlenebb női szerepét játszotta el a Józan őrületben.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1985/07 50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6074

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1610 átlag: 5.39