N. N.
A Kínai Népköztársaság nemzeti ünnepe alkalmából 1986. szeptember 30. és október 3. között filmnapokat tartottak Budapesten. A Vörösmarty moziban vetített filmeket, Li Ven-hua és Tu Jü Az agyagfigurák legendája, Vu Ji-kung Esti eső, Paj Csen A híd alatt és Csen Kaj-ko Sárga föld című alkotását hazai forgalmazásra is átvették. Több mint örvendetes tény, hogy az ötvenes évek végétől „kultúrpolitikává” emelt művészetellenesség ütötte sebek az immár tíz éve tartó reformfolyamat eredményeképpen kezdenek begyógyulni. Az évezredes kulturális örökség szabad használatbavétele a századvég talán legizgalmasabb szellemi felfedezőútjának esélyét kínálja. Igaz, a megújuló kínai filmművészet egyelőre még csak ígéri, semmint beteljesíti ezt a lehetőséget, de már ma is születnek olyan alkotások, amelyek vélhetően maradandó értéknek fognak bizonyulni.
A filmnapok műsorából Vu Ji-kung és Csen Kaj-ko munkája mutatkozik ilyennek. Az 1980-ban készült Esti eső az első film volt, amely kritikusan elemezte a „négyek bandájának” korszakát. (A magyar közönség Vu Ji-kungot Emlékeim a régi Pekingről című filmje nyomán ismerheti.) A Sárga föld (1985) története 1939-ben játszódik, hősei mérhetetlen nyomorúságban tengődő parasztok. Csen Kaj-ko pályakezdő filmesként is teljes művészi érettségről tesz bizonyságot, munkáját méltán díjazta a tavalyelőtti locarnói fesztivál zsűrije Ezüst Leopárddal.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1987/01 64. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5647 |