Kabai József
A távoli Buharából elindul a gazdag kereskedő fia, hogy megtalálja a jövendölés szerint „nekirendelt” leányt. Ezzel megkezdődik a mese-és kalandfilmek jólismert, klasszikus szereplőinek és fordulatainak felvonulása. Az első epizódok az ifjú főhős nemeslelkűségét és bátorságát hivatottak bizonyítani, s előrevetítik a későbbi, nagyobb feladatokban való helytállását is. Jók és elvetemülten rosszak, kisszerű emberi érdekek és gonosz ármányok közepette találja meg és veszíti el az ifjú egy kis indiai faluban a leányt, hogy aztán újból megtalálja és újból elveszítse. Az egzotikus helyszínek, az európai emberétől eltérő szokások és viselkedésnormák lassanként elhalványítják a film kezdeti sematizmusát.
Az ifjú „legkisebbkirályfi” harca fokozatosan összefonódik az addig látszólag csak lazán kapcsolódó, különálló kis mesékkel; a jók, rosszak és kívülállók viszonyai, a szerelem, a barátság, bosszú és önös érdekek ki-ki maga alkotta értékrangsorának sokasága klasszikus tragédiákra emlékeztető egész történetté kerekedik. Ha olyan jóhiszeműséggel és gyermeki tisztasággal nézzük végig a filmet, mint amilyennel Latif Fajzijev és Umes Mehra készítette, sok igaz és fontos dolgot fedezhetünk fel, és fedezhetünk fel újra.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1987/01 54. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5642 |